InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Moeite met lezen, zingend lezen en letters uit elkaar houden

Moeite met lezen, zingend lezen en letters uit elkaar houden

Moeite met lezen, zingend lezen en letters uit elkaar houden Veel kinderen hebben moeite met lezen. Dit kan komen door verschillende oorzaken. In Nederland beginnen kinderen over het algemeen in groep 3 met lezen en schrijven. Sommige kinderen hebben al een hoop thuis geleerd omdat ze hier behoefte aan hebben en bij andere kinderen is er geen interesse voor. Er kunnen veel oorzaken zijn waardoor uw kind moeite heeft met lezen.
  • Uw kind heeft niet voldoende kennis van de Nederlandse taal
  • Uw kind is dyslectisch
  • Uw kind ziet niet goed
  • Uw kind heeft iets aan het gehoor (gehad)
  • Uw kind beschikt niet over voldoende algemene kennis waardoor hij/zij niet begrijpt wat er staat

Het is belangrijk dat u als ouder na gaat wat er met uw kind kan zijn. Het kan ook zijn dat uw kind geen interesse toont in het leren lezen en het daarom moeilijk vind. In de eerste gevallen is het aan te raden om naar de huisarts te gaan zodat jullie kunnen kijken wat er aan de hand is. In het laatste geval is het belangrijk dat u uw kind weet te motiveren. Geef veel complimentjes en heb geduld met uw kind.

Heeft uw kind moeite met lezen?

Op school leren kinderen vaak de woorden in lettergrepen te hakken. Letter voor letter lezen ze het woord. Het kan voorkomen dat ze moeite hebben met het uit elkaar halen van letters en ze met elkaar verwarren. Het is belangrijk dat u thuis ook veel oefent met het kind. Het kind kan op school onzeker worden omdat hij/zij merkt dat de klasgenootjes alles sneller oppakken en kinderen zijn heel gemeen onderling dus het kan gebeuren dat uw kind hierdoor gepest word of buiten de groep valt.

Zingend lezen

Lees samen met uw kind. Het is de bedoeling dat u de woorden niet in 'letters hakt' maar het woord verlengt.
Voorbeeld: niet l o p e n maar llllooooppppeeeeennnnn en u laat de letters nazingen. U kunt zelf kaartjes maken met woorden erop en er zo een spel van maken zodat uw kind hier plezier in krijgt. Maak eerst kaartjes met korte woorden en als uw kind deze woorden allemaal goed kan lezen kunt u langere woorden maken. Als u merkt dat er verbetering in zit kunt u boekjes met uw kind gaan lezen waar makkelijke woorden in gebruikt worden. Denk er wel aan dat u het tempo volgt van uw kind. Anders kan uw kind gedemotiveerd raken.

Het wil niet zeggen dat alle kinderen met deze techniek beter gaan lezen maar het is een andere techniek dan ze misschien op school krijgen. Als iets op de ene manier niet werkt bestaat de kans dat het kind het op een andere manier wel op pakt.

Haalt u kind letters door elkaar?

Probeer een ezelsbruggetje te bedenken voor de letters die het kind door elkaar haalt. Als het kind de b en de d door elkaar haalt is er een leuk trucje voor. Ga met uw kind in de kleermakerszit zitten tegenover elkaar. U zegt: 'Budda' en u houd uw handen omhoog (op de hoogte van uw schouders). U houd u duim en wijsvingers tegen elkaar. Als het goed is heeft u uw linkerhand nu als de letter B van Bu en uw rechterhand als de d van Da. Op het moment dat u Bu zegt legt u het accent op uw linkerhand en bij Da op uw rechterhand. Dit ezelsbruggetje zal uw kind helpen de letters B en D niet meer door elkaar te halen.

Plezier in het lezen

Het is ook belangrijk dat uw kind plezier gaat krijgen in het lezen. Het is dus een goed idee om woordspelletjes te doen en daarbij ook te luisteren naar de wensen van uw kind. Misschien kunnen jullie samen een leuk woordspel bedenken en daarna samen spelen. Als uw kind het idee heeft dat hij/zij het mag bepalen raakt hij/zij waarschijnlijk gemotiveerder dan wanneer ze iets 'moet' doen.
© 2011 - 2019 Nice, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Dyslexie soortenDyslexie soortenDyslexie is een leesstoornis welke frequent voorkomt. Mensen met dyslexie hebben problemen bij het lezen en dikwijls ook…
Kinderen met dyslexie in het reguliere onderwijsKinderen met dyslexie in het reguliere onderwijsKinderen met dyslexie kunnen naar het reguliere onderwijs, al hebben zij bij lezen en bij taal vaak wat meer begeleiding…
Technisch lezenTechnisch lezenLezen is een meer omvattend begrip dan het ogenschijnlijk lijkt te zijn, want onder lezen kan men bijvoorbeeld technisch…
AVI lezen in groep 3AVI lezen in groep 3Het kleuteren is voorbij en voor je het weet zit de kleine uk in groep 3. Spelen komt hier minder aan bod en er worden d…
Leesproblemen: spellend lezenLeesproblemen: spellend lezenDe meeste lezers beginnen met lezen door woorden letter voor letter te spellen, te ‘hakken’ en te ‘plakken’. Dit is een…

Reageer op het artikel "Moeite met lezen, zingend lezen en letters uit elkaar houden"

Infoteur: Nice
Gepubliceerd: 04-03-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Schrijf mee!