InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Chic, sjiek, chique of sjieke? Hoe schrijf je dat nou?

Chic, sjiek, chique of sjieke? Hoe schrijf je dat nou?

Ik zal het antwoord maar gelijk geven, de correcte spelling is chic als je wil zeggen 'chic gekleed gaan' en chique als je wil zeggen 'een chique jas'. De vernederlandste vorm is sjiek, maar deze vorm wordt aangemerkt als de informele schrijfwijze van het woord.

Toelichting

Chic is een bijvoegelijk naamwoord dat de Franse spelling heeft behouden. Normaal gesproken voegen we aan een bijvoeglijk naamwoord een -e toe als we het bijvoeglijk naamwoord willen verbuigen. Dit zie je bijvoorbeeld aan 'het cijfer is goed' en 'het goede cijfer'. Wanneer je aan chic een -e toevoegt krijg je chice, wat niet correct uit te spreken is. Om deze reden is er gekozen voor de vorm chique.

Chique ziet er Frans uit, maar dat is het niet, het Frans kent wel het woord chique, maar het betekent pruimtabak en is dus iets heel anders.

Chic volgens het witte boekje (2006)

Het witte boekje geeft aan dat zowel chic en chique als sjiek en sjieke correct zijn, met de aantekening dat de twee laatste vormen vernederlandst zijn en informeel. Alleen chic en chique worden als officiële schrijfwijzen aangemerkt. In informele teksten is het gebruik van sjiek en sjieke geen schande, het wordt vaak gedaan. Sjiek wordt ook vaak ironisch of grappend gebruik in bijvoorbeeld de constructie 'zo, dat is sjiek de friemel!'.

Chic in de vergrotende trap

Zij gaan chic gekleed
Wij kleden ons nog chiquer
Maar zij kleden zich het chicst

Dit is de correcte vergrotende trap van chic.

Wanneer gebruik je nou chic of chique?

Kort gezegd: als het woord als sjiek moet klinken, gebruik je chic, als het woord als sjieke moet klinken, gebruik je chique.

Voorbeelden:

Een sjiek pak. Je zegt niet 'een sjieke pak' dus de correcte schrijfwijze is 'een chic pak'.
Een sjieke jurk. Je zegt niet 'een sjiek jurk' dus de correcte schrijfwijze is 'een chique jurk'.

Zo kun je dus de informele schrijfwijze gebruiken om makkelijk te achterhalen hoe je het woord officieel dient te schrijven.

Chicheid?

Ja, het is echt een woord en het is hier nog correct geschreven ook. Voor ons oog lijkt het te botsen omdat er een c en een h achter elkaar staan, terwijl we hier juist de ch-uitspraak willen vermijden. Er is dus sprake van een zogenaamde botsing tussen twee medeklinkers, hiervoor bestaan geen regels. Chiqueheid is overigens wel fout, omdat je chique dus uitspreekt als sjieke, dan zou je het woord sjiekeheid krijgen en dat bestaat niet.
Gerelateerde artikelen
Het grootste woordenboek ter wereldHet grootste woordenboek ter wereld is een Nederlands woordenboek. Er werd ongeveer 150 jaar aan gewerkt. Momenteel besl…
Open Taal en het Keurmerk SpellingOpen Taal en het Keurmerk SpellingAls sinds vrijdag 8 juni 2007 is de eerste versie van de open source woordenlijst van OpenTaal door de Nederlandse Taalu…
Waar vind je gegevens over stijl en spelling?Heb je vragen over Nederlandse stijl of spelling? Taaladvies kun je gratis online vinden. Praktisch advies over de Neder…
Spelling: Schrijven van werkwoorden met een -d, -t of -dt?Spelling: Schrijven van werkwoorden met een -d, -t of -dt?De Nederlandse taal is een van de moeilijkste talen wat betreft spelling. Het is dus niet gek dat veel mensen de fout in…
Wat Nederlands een erg moeilijke taal maaktWat Nederlands een erg moeilijke taal maaktDe meeste mensen die dit artikel lezen, zullen het vanzelfsprekend vinden de Nederlandse taal te gebruiken, vermits het…
Bronnen en referenties
  • Onze Taal

Reageer op het artikel "Chic, sjiek, chique of sjieke? Hoe schrijf je dat nou?"

Reactie

Celia, 26-04-2017 17:48 #1
Dus als ik schrijf. 'dat is best sjiek' (in een app aan vriend) is deze schrijfwijze niet verkeerd?

Infoteur: Flew
Gepubliceerd: 06-02-2010
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Reacties: 1
Schrijf mee!