InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Italiaans: brief of e-mail

Italiaans: brief of e-mail

Er is een aantal handige zinnetjes om een Italiaanse brief of e-mail te beginnen en af te sluiten. Ook voor het middenstuk zijn er zinnetjes die je een handje op weg kunnen helpen. Welke woorden gebruiken de Italianen voor de aanhef, het middenstuk en het slot? Met deze veelgebruikte zinnen leg je de basis voor een Italiaanse informele brief of e-mail.

Aanhef

Je begint je brief of e-mail met een aanhef. Voorbeelden van een aanhef zijn:
Aanhef
Beste Luca,Caro Luca,
Beste mama en papa,Cari mamma e papà,
Hoi Andrea,Ciao Andrea,
Hey Andrea!Ciao Andrea!
Mijn beste, Tesoro,
Mijn liefste,Amore,

Hierna kun je een zin ter introductie van je brief of e-mail gebruiken. Voorbeelden hiervan zijn:
Voorbeelden van openingszin
Bedankt voor je e-mailGrazie per la tua e-mail
Goed om weer eens iets van je te horenChe bello sentirti
Sorry dat ik je zo lang niet heb geschrevenScusami per non averti scritto per così tanto tempo
Het is een lange tijd terug dat we contact hebben gehadÈ passato cosi tanto tempo dall'ultima volta

Middenstuk

In het middenstuk kom je met je vraag, opmerking of verhaal. Er zijn verschillende handige zinnetjes die je zou kunnen gebruiken in dit middenstuk. Voorbeelden van handige zinnetjes zijn:
Ik schrijf om je te vertellen datTi scrivo perché ho delle notizie importanti da darti
Heb je plannen voorHai già dei piani per
Bedankt voor het sturenGrazie per aver inviato
Bedankt dat je hebt geschrevenSono felice di ricevere la tua lettera
Ik ben blij om je te vertellen datSono felice di annunciarti che
Ik vond het jammer om te horen datMi dispiace sapere che

Slot

Na het middenstuk komt het slot. Ook voor het slot is er een aantal handige zinnetjes:
Slot
Ik kijk er naar uit om van je te horenScrivimi presto
Schrijf me terug wanneerRispondimi non appena
Ik hou van jeTi amo
De beste wensenI migliori auguri
Met vriendelijke groetenCari saluti
Het besteTante belle cose
Met veel liefde,Tanti cari saluti,

Italiaans

Italiaans is een Romaanse taal. Het is voortgekomen uit het Latijn. De taal stamt af van het florentijns, het dialect dat gesproken werd in Florence. Er zijn tegenwoordig in Italië veel dialecten. Er zijn ongeveer 30 miljoen die het standaard-Italiaans spreken. Veel mensen spreken er echter ook dialect. In totaal spreken er ongeveer 65 miljoen mensen in de wereld Italiaans. In Italië wordt Italiaans gesproken, maar ook in delen van Zwitserland, Slovenië, Kroatië, Frankrijk en Monaco.

De dialecten verschillen sterk van het normale Italiaans. Toen er vroeger nog weinig media waren, spraken veel mensen alleen het dialect. Sinds de komst van media als de televisie is het gebruikelijk dat iedereen ook de normale Italiaanse taal spreekt. Streken die een eigen dialect hebben zijn onder andere Lombardije, Sicilië en Venetië.

Spaans, Portugees en Frans zijn voorbeelden van andere Romaanse talen. De woorden en grammatica van deze talen lijken enigszins op elkaar. Het is dus wat makkelijker om Italiaans te leren als je bijvoorbeeld al Spaans spreekt. Dit geldt natuurlijk ook andersom.

Italiaanse invloed in Nederland

De Franse taal heeft natuurlijk veel invloed op de Nederlandse taal. Veel woorden uit Frankrijk worden ook in het Nederlands regelmatig gebruikt. Italiaans heeft echter ook zeker invloed op de Nederlandse taal. De Italiaanse benamingen voor Italiaans eten worden in Nederland vaak letterlijk gebruikt. Voorbeelden hiervan zijn cappuccino, pasta, pizza en spaghetti. Maar ook op het gebied van financiën is er een aantal Nederlandse woorden van Italiaanse woorden afgeleid, bijvoorbeeld kapitaal, kassa en saldo. In de muziek worden ook veel Italiaanse woorden gebruikt.

Grammatica

Als een Italiaans zelfstandig naamwoord op een -o eindigt is het vrijwel altijd mannelijk. Zelfstandige naamwoorden die eindigen op -a zijn meestal vrouwelijk. Er zijn in Italië zeven verschillende woorden voor 'de' of 'het'. 'Een' in het Italiaans is 'Uno', 'Un', 'Un'' of 'Una'. Deze lidwoorden lijken dus op het Frans en Spaans.
© 2015 - 2019 Sasflu, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Italiaanse taalCiao! Een welbekend Italiaans woord. Het Italiaans maakt deel uit van de groep Romaanse talen, waar onder andere ook het…
Aanhef en afsluiting van een Engelse briefHoe moet je een Engelse brief afsluiten en wat is een geschikte aanhef? Hier vind je uitleg bij de afsluiting en aanhef…
Een persoonlijke brief schrijven in het DuitsEen persoonlijke brief schrijven in het DuitsVoor school hoef je niet alleen zakelijke brieven voor Duits te schrijven, maar ook persoonlijke brieven. Ondanks dat he…
Engelse e-mail voorbeeld - Zakelijk of PersoonlijkEngelse e-mail voorbeeld - Zakelijk of PersoonlijkHoe schrijf je een goede Engelse zakelijke e-mail? En hoe een persoonlijke of informele email? Hier advies bij het opste…
Aanhef en afsluiting Nederlandse briefAanhef en afsluiting van een Nederlandse brief voor zowel een zakelijke / formele brief als voor een persoonlijke / info…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Italiaans_%28taal%29
  • http://forum.wordreference.com/showthread.php?t=9328&langid=13

Reageer op het artikel "Italiaans: brief of e-mail"

Infoteur: Sasflu
Gepubliceerd: 11-04-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Schrijf mee!