InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > De Italiaanse taal

De Italiaanse taal

Ciao! Een welbekend Italiaans woord. Het Italiaans maakt deel uit van de groep Romaanse talen, waar onder andere ook het Frans en het Spaans deel van uitmaken. In Italie zijn er ongeveer 57 miljoen mensen die het Italiaans spreken en wereldwijd ligt dit aantal op ongeveer 63 miljoen.

Oorsprong

Het officiële Italiaans stamt af van het Florentijnse dialect dat in de 14de eeuw werd gesproken in Toscane, hoofdzakelijk in Florence. Dit Florentijnse dialect stamt op zijn beurt dan weer af van het verbasterde Latijn, de gesproken versie van de taal.

Verschillende dichters hebben hun werken geschreven in het Florentijnse dialect, een van hen is de beroemde Dante Alighieri. Het meesterwerk La Divina Commedia (De goddelijke komedie) is door Dante geschreven.

Dialecten

Naast het standaard Italiaans, worden er in Italië veel verschillende dialecten gesproken. Iedere streek heeft zijn eigen dialect, echter de meest bekende dialecten zijn: Siciliaans, Sardijns, Romaans, Napolitaans en Milanees.

De dialecten kunnen onderling zeer sterk verschillen en lijken soms in de verste verte niet op het standaard Italiaans. Tegenwoordig spreekt bijna iedereen in Italië het standaard Italiaans, maar tot voor de komst van de tv spraken veel mensen alleen het plaatselijke dialect. Erg lastig dus als een Milanees en een Siciliaan elkaar iets probeerden te vertellen.

Ondanks dat veel Italianen tegenwoordig het standaard Italiaans spreken, zijn zij erg trots op hun afkomst, wat zich uit in het levendig houden van de plaatselijke gewoontes en gebruik van het dialect.

Italiaans in de wereld

Het Italiaans kent niet zon wereldwijde verspreiding als het Spaans. Dit komt omdat Italië dit jaar pas 150 jaar bestaat als erkende natie. Buiten Italië zijn er echter toch een aantal plaatsen waar het Italiaans een officiële voertaal is; San Marino, een gedeelte van Zwitserland, en Vaticaanstad.

Daarnaast wordt het Italiaans nog gesproken in een aantaal buurlanden van Italië, waaronder Frankrijk, Monaco, Malta, Griekenland en Slovenië.

Ook in Nederland spreekt men wat Italiaans, het gaat hierbij vooral om de zogenaamde leenwoorden, zoals pizza, pasta, cappuccino, mozzarella, spaghetti etc. Verder komt men in de muziekwereld veel Italiaanse termen tegen, denk hierbij aan Acapella, legato, allegro, forte, piano en presto.

Italiaans leren

Uiteraard kan men om het Italiaans te leren een thuisstudie doen van één van de bekende thuisstudie aanbieders. Leuker is natuurlijk om de taal te leren in Italië zelf. Dit is goed mogelijk, er zijn ontelbare taalscholen in geheel Italië die fulltime taalcursussen aanbieden, geschikt voor alle leeftijden.
© 2011 - 2017 Italiagirl, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Taalcursus Spaans in SpanjeSpaans leren in Spanje is ideaal! De Spaanse passie die de Spanjaarden toepassen in het dagelijks leven werkt aanstekeli…
Op vakantie naar ItaliëItalië is een erg populair vakantieland om het prachtige weer en de schitterende natuur.Wat houdt het eigenlijk in om op…
De Arabische taalArabisch wordt wereldwijd door vele miljoenen mensen gesproken en is daarnaast de taal van de Koran, waardoor de taal oo…
Dialectgroepen binnen het ArabischMet rond de 300 miljoen sprekers behoort het Arabisch tot de grote wereldtalen. De verschillen tussen de dialecten zijn…
Italië: zijn taal en zijn volksaardItalië: zijn taal en zijn volksaardArtikel in de special "dagelijks leven in Italië". Bespreking van de Italiaanse volksaard en een summiere beschouwing va…

Reageer op het artikel "De Italiaanse taal"

Infoteur: Italiagirl
Gepubliceerd: 11-06-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Schrijf mee!