Eerste hulp bij het schrijven van persberichten
Het schrijven van persberichten is niet voor iedereen even makkelijk. Je leert het op school, maar in het werkleven wordt vaak vergeten hoe een persbericht ook alweer in elkaar steekt. In dit artikel wordt er weer een terugblik gegeven op het schrijven van een persbericht. Van hoe het persbericht in elkaar steekt, tot wat er bijgevoegd dient te worden. En dat alles in de vorm van een stappenplan.
Waarom een persbericht?
Persberichten worden door bedrijven geschreven om gratis publiciteit te verkrijgen. Persberichten zijn doorgaans korte nieuwsberichten. Zo kan een persbericht een aankondiging bevatten of een algemeen nieuwsbericht zijn. Persberichten kunnen naar regionale krantjes gestuurd worden, maar ook naar de grote landelijke kranten. Het enige verschil is dat regionale kranten de persberichten doorgaans tot in de puntjes uitgeschreven aangeleverd willen krijgen en de grotere bladen de persberichten graag herschrijven. Journalisten krijgen wekelijks veel persberichten, dus moet je ervoor zorgen dat zij jou een plekje in de krant gunnen. Dit doe je door de aandacht van de lezer vast te houden; zorg ervoor dat jij jouw bericht ook verder wilt lezen. Roep dus vraagtekens op bij de lezer en houd de interesse vast. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat je een compleet persbericht aanlevert. Hoe je dat doet, zie je hieronder. Onderaan het artikel staat ook een voorbeeld persbericht.
1. Jouw bedrijfslogo
Om op te vallen tussen andere persberichten is het handig om meteen te laten zien waar je vanaf komt. Een logo in de rechterhoek kan al helpen om de lezer van je persbericht (de journalist) in één blik te laten zien wie je bent. Dit is niet verplicht.
2. Jouw adres- en bedrijfsgegevens
Als tweede komen de adresgegevens van het bedrijf waarvoor je werkt. Vergeet ook het telefoonnummer en e-mailadres niet te vermelden. Verder wordt de websitenaam op prijs gesteld; hierdoor kan de lezer eenvoudig zien waar hij meer informatie over je bedrijf kan vinden. Om te laten zien dat je bij een correct bedrijf werkt is het ook altijd goed om KvK-nummer en btw-nummer te vermelden.
3. PERSBERICHT
In dik gedrukte letters dient er 'PERSBERICHT' onder de bedrijfsgegevens te staan. Dit moet opvallen, zodat het voor de lezer (de journalist) in één oogopslag duidelijk is. Je mag de letters allemaal in hoofdletters noteren. Let op: de tekst die ná 'PERSBERICHT' komt, is de tekst die gepubliceerd wordt.
4. Datum en plaats
Hierna komt de actuele datum en de plaats op de brief te staan.
5. Titel
Door een titel neer te schrijven, in dik gedrukte letters, ziet de lezer (journalist) snel waar de inhoud van het persbericht over gaat. Zorg ervoor dat de titel aantrekkelijk en interessant is en vragen oproept (waardoor de lezer verder wil lezen).
6. De tekst
Daarna komt de inhoudelijke tekst van het persbericht. Wanneer het uitgestuurd wordt naar regionale bladen mag de tekst gebruiksklaar aangeleverd worden. Grote bladen willen aangeleverde stukken wel eens herschrijven, maar regionale bladen doen dit in de regel niet. Zorg voor enkele alinea's en schrijf actueel en beknopt. Zorg ervoor dat het dusdanig beschreven is dat je het zelf ook in een krant zou lezen. To the point, maar wel op een aantrekkelijke manier geschreven.
7. Alinea bedrijfsinformatie
Wanneer je de bedrijfsinformatie - in enkele zinnen - nog niet in je tekst hebt staan, zorg je ervoor dat er nog een alinea aan het einde van het bericht komt te staan met in het kort wie je bedrijf is en wat zij doet. Dit kan in een paar zinnen.
8. Dubbele regel: EINDE PERSBERICHT
Na de inhoudelijke tekst geef je het einde van het persbericht aan door in hoofdletters 'EINDE PERSBERICHT' te noteren. Hierna komt een dubbele regel, die het einde van het bericht verduidelijkt. Een voorbeeld daarvan is: =====================
9. Noot voor de redactie
De dubbele lijn geeft het einde van je bericht aan. Hierna kan er nog extra informatie aan de redactie gegeven worden. Wanneer er foto's bij het persbericht aangeleverd zijn, is dit de plek om het aantal foto's te benoemen, wie erop staan en wat er gebeurt. Ook aanvullende informatie en contactgegevens kan je hier kwijt.
10. Contactgegevens van de contactpersoon
Als afsluiting van het persbericht geef je de gegevens van de contactpersoon weer. Dit is degene die de pers mag benaderen bij vragen over het persbericht. Doorgaans is het de schrijver zelf. Zorg dat hier de naam komt te staan, bedrijfsnaam en functie, telefoonnummer en persoonlijk e-mailadres.
Algemene tips voor een persbericht
- Vandaag worden persberichten veelal digitaal verstuurd. Toch moeten ook digitale persberichten 'oprolbaar' zijn. Hiermee wordt bedoeld dat in de eerste alinea de belangrijkste informatie staat en in de laatste alinea de minst belangrijke informatie staat.
- Op deze manier kan een journalist snel selecteren wat belangrijk is en wat niet.
- Schrijven is vooral ook weglaten. Lees de tekst altijd na en voorkom dubbele informatie. Persberichten hebben normaliter een A4 aan tekst. Bij twijfel kan je het persbericht eerst laten nalezen door een collega.
- Is het persbericht langer dan één A4tje: geef dan aan in de paginanummering dat er nog een pagina komt (voorbeeld: 'Pagina 1 van 2').
- Kijk op een website als synoniemen.net om herhalingen van woorden te voorkomen.
- Schrijf de tekst in een actieve vorm, in de tegenwoordige tijd.
- Gebruik quotes in de informatieve tekst om het verhaal meer diepte te geven.
- Ga er niet vanuit dat het persbericht daadwerkelijk geplaatst wordt, oftewel zet niet 'gaarne z.s.m. plaatsen' in de tekst aan de redactie. De redactie bestaat uit professionals die erg veel persberichten binnenkrijgen en zelf selecteren wat er geplaatst gaat worden. Wel kan je de redactie triggeren tot doorlezen door een uitdagende kop te gebruiken.
Voorbeeld van een persbericht
(Logo)
Bedrijfsnaam
Adres
Telefoonnummer
E-mailadres
Website
KvK nummer
Btw nummer
PERSBERICHT
Plaats, datum
Titel
Inhoudelijke tekst van het persbericht
Bedrijfsinformatie
EINDE PERSBERICHT
==============================
Noot voor de redactie: ...
Contactgegevens contactpersoon
Naam
Bedrijfsnaam
Telefoonnummer
E-mailadres