InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Eerste hulp bij het schrijven van persberichten

Eerste hulp bij het schrijven van persberichten

Het schrijven van persberichten is niet voor iedereen even makkelijk. Je leert het op school, maar in het werkleven wordt vaak vergeten hoe een persbericht ook alweer in elkaar steekt. In dit artikel wordt er weer een terugblik gegeven op het schrijven van een persbericht. Van hoe het persbericht in elkaar steekt, tot wat er bijgevoegd dient te worden. En dat alles in de vorm van een stappenplan.

Waarom een persbericht?

Persberichten worden door bedrijven geschreven om gratis publiciteit te verkrijgen. Persberichten zijn doorgaans korte nieuwsberichten. Zo kan een persbericht een aankondiging bevatten of een algemeen nieuwsbericht zijn. Persberichten kunnen naar regionale krantjes gestuurd worden, maar ook naar de grote landelijke kranten. Het enige verschil is dat regionale kranten de persberichten doorgaans tot in de puntjes uitgeschreven aangeleverd willen krijgen en de grotere bladen de persberichten graag herschrijven. Journalisten krijgen wekelijks veel persberichten, dus moet je ervoor zorgen dat zij jou een plekje in de krant gunnen. Dit doe je door de aandacht van de lezer vast te houden; zorg ervoor dat jij jouw bericht ook verder wilt lezen. Roep dus vraagtekens op bij de lezer en houd de interesse vast. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat je een compleet persbericht aanlevert. Hoe je dat doet, zie je hieronder. Onderaan het artikel staat ook een voorbeeld persbericht.

1. Jouw bedrijfslogo

Om op te vallen tussen andere persberichten is het handig om meteen te laten zien waar je vanaf komt. Een logo in de rechterhoek kan al helpen om de lezer van je persbericht (de journalist) in één blik te laten zien wie je bent. Dit is niet verplicht.

2. Jouw adres- en bedrijfsgegevens

Als tweede komen de adresgegevens van het bedrijf waarvoor je werkt. Vergeet ook het telefoonnummer en e-mailadres niet te vermelden. Verder wordt de websitenaam op prijs gesteld; hierdoor kan de lezer eenvoudig zien waar hij meer informatie over je bedrijf kan vinden. Om te laten zien dat je bij een correct bedrijf werkt is het ook altijd goed om KvK-nummer en btw-nummer te vermelden.

3. PERSBERICHT

In dik gedrukte letters dient er 'PERSBERICHT' onder de bedrijfsgegevens te staan. Dit moet opvallen, zodat het voor de lezer (de journalist) in één oogopslag duidelijk is. Je mag de letters allemaal in hoofdletters noteren. Let op: de tekst die ná 'PERSBERICHT' komt, is de tekst die gepubliceerd wordt.

4. Datum en plaats

Hierna komt de actuele datum en de plaats op de brief te staan.

5. Titel

Door een titel neer te schrijven, in dik gedrukte letters, ziet de lezer (journalist) snel waar de inhoud van het persbericht over gaat. Zorg ervoor dat de titel aantrekkelijk en interessant is en vragen oproept (waardoor de lezer verder wil lezen).

6. De tekst

Daarna komt de inhoudelijke tekst van het persbericht. Wanneer het uitgestuurd wordt naar regionale bladen mag de tekst gebruiksklaar aangeleverd worden. Grote bladen willen aangeleverde stukken wel eens herschrijven, maar regionale bladen doen dit in de regel niet. Zorg voor enkele alinea's en schrijf actueel en beknopt. Zorg ervoor dat het dusdanig beschreven is dat je het zelf ook in een krant zou lezen. To the point, maar wel op een aantrekkelijke manier geschreven.

7. Alinea bedrijfsinformatie

Wanneer je de bedrijfsinformatie - in enkele zinnen - nog niet in je tekst hebt staan, zorg je ervoor dat er nog een alinea aan het einde van het bericht komt te staan met in het kort wie je bedrijf is en wat zij doet. Dit kan in een paar zinnen.

8. Dubbele regel: EINDE PERSBERICHT

Na de inhoudelijke tekst geef je het einde van het persbericht aan door in hoofdletters 'EINDE PERSBERICHT' te noteren. Hierna komt een dubbele regel, die het einde van het bericht verduidelijkt. Een voorbeeld daarvan is: =====================

9. Noot voor de redactie

De dubbele lijn geeft het einde van je bericht aan. Hierna kan er nog extra informatie aan de redactie gegeven worden. Wanneer er foto's bij het persbericht aangeleverd zijn, is dit de plek om het aantal foto's te benoemen, wie erop staan en wat er gebeurt. Ook aanvullende informatie en contactgegevens kan je hier kwijt.

10. Contactgegevens van de contactpersoon

Als afsluiting van het persbericht geef je de gegevens van de contactpersoon weer. Dit is degene die de pers mag benaderen bij vragen over het persbericht. Doorgaans is het de schrijver zelf. Zorg dat hier de naam komt te staan, bedrijfsnaam en functie, telefoonnummer en persoonlijk e-mailadres.

Algemene tips voor een persbericht

  • Vandaag worden persberichten veelal digitaal verstuurd. Toch moeten ook digitale persberichten 'oprolbaar' zijn. Hiermee wordt bedoeld dat in de eerste alinea de belangrijkste informatie staat en in de laatste alinea de minst belangrijke informatie staat.
  • Op deze manier kan een journalist snel selecteren wat belangrijk is en wat niet.
  • Schrijven is vooral ook weglaten. Lees de tekst altijd na en voorkom dubbele informatie. Persberichten hebben normaliter een A4 aan tekst. Bij twijfel kan je het persbericht eerst laten nalezen door een collega.
  • Is het persbericht langer dan één A4tje: geef dan aan in de paginanummering dat er nog een pagina komt (voorbeeld: 'Pagina 1 van 2').
  • Kijk op een website als synoniemen.net om herhalingen van woorden te voorkomen.
  • Schrijf de tekst in een actieve vorm, in de tegenwoordige tijd.
  • Gebruik quotes in de informatieve tekst om het verhaal meer diepte te geven.
  • Ga er niet vanuit dat het persbericht daadwerkelijk geplaatst wordt, oftewel zet niet 'gaarne z.s.m. plaatsen' in de tekst aan de redactie. De redactie bestaat uit professionals die erg veel persberichten binnenkrijgen en zelf selecteren wat er geplaatst gaat worden. Wel kan je de redactie triggeren tot doorlezen door een uitdagende kop te gebruiken.

Voorbeeld van een persbericht

(Logo)

Bedrijfsnaam
Adres
Telefoonnummer
E-mailadres
Website
KvK nummer
Btw nummer

PERSBERICHT

Plaats, datum

Titel

Inhoudelijke tekst van het persbericht

Bedrijfsinformatie

EINDE PERSBERICHT
==============================

Noot voor de redactie: ...

Contactgegevens contactpersoon

Naam
Bedrijfsnaam
Telefoonnummer
E-mailadres
© 2015 - 2019 Vivus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Persbericht schrijvenPersbericht schrijvenBij het schrijven van een persbericht moet de communicatiemedewerker of ondernemer zich verplaatsen in de positie van de…
Persbeleid opstellenPersbeleid opstellenHet opstellen van persbeleid is cruciaal voor een onderneming. Het doel van persbeleid is het genereren van free publici…
Een goed persbericht schrijvenJe bent gevraagd om een persbericht te schrijven, of misschien ben je zelf wel met dit voorstel gekomen. Hoe dan ook je…
Tips bij het schrijven van een persberichtEén van de manieren om gratis publiciteit te werven met je bedrijf of product is door onder de aandacht te komen bij bla…
Zakelijke brief Nederlands - voorbeeldZakelijke brief Nederlands - voorbeeldEen goede zakelijke of formele brief schrijven in het Nederlands. Wat is een zakelijke brief en hoe stel je er een op? A…

Reageer op het artikel "Eerste hulp bij het schrijven van persberichten"

Infoteur: Vivus
Gepubliceerd: 13-04-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Schrijf mee!