InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Betoog, hoe schrijf je de tekst voor een betoog?

Betoog, hoe schrijf je de tekst voor een betoog?

Betoog, hoe schrijf je de tekst voor een betoog? Er zijn vele teksten die geschreven worden. Weinig teksten kunnen echter de lezer vaak echt overtuigen. Schrijven van een overtuigende tekst is een aparte schrijversgave. Hoe de opbouw moet zijn van een goede overtuigende tekst kan best aangeleerd worden. Een overtuigende tekst kan de schrijver immers veel voordeel opleveren. De inhoud van een betoog heeft een vaste structuur. In de praktijk hebben veel mensen een probleem met het schrijven van een goed betoog en huren daar vaak een professionele tekstschrijver voor in.

Waarom schrijft men een betoog?

Om andere personen te overtuigen wordt er vaak een overtuigende tekst geschreven. Een tekst die opgebouwd is vanuit een algemene basisinformatie en wordt ondersteund met overtuigende argumenten en een conclusie. Een schriftelijk betoog heeft op papier dus altijd een zeer overtuigende tekst. In een betoog probeert de schrijver zijn lezers er immers altijd van te overtuigen dat hij/zij gelijk heeft. De schrijver probeert zijn gelijk daarom ook altijd te onderbouwen met steekhoudende argumenten. De argumenten worden onderbouwd met onweerlegbare feiten en met herkenbare (praktijk) voorbeelden. Op deze wijze probeert de schrijver de lezer te overtuigen van het gelijk van zijn zienswijze en of standpunt.

Opbouw van een betoog

Een betoog wordt altijd begonnen met het vaststellen van het onderwerp waarover het betoog moet gaan. Daarnaast wordt er altijd getracht om een pakkende kop te bedenken. Vervolgens zijn er zes stappen die moeten worden uitgevoerd om een goed betoog goed te kunnen schrijven. Indien een stap wordt overgeslagen of van een stap de tekst niet goed geschreven wordt, dan zal de tekst van het betoog onvoldoende draagkracht kunnen hebben en kan de lezer in dat geval al vrij snel geneigd zijn om het niet met de geformuleerde argumenten eens te zijn.

De zes stappen

  1. (korte) beschrijving waar het onderwerp overgaat;
  2. Formulering wat er bewezen moet worden (stelling/mening);
  3. Welke argumenten zijn er om de stelling/mening te onderbouwen;
  4. Welke tegenargumenten zijn er te formuleren/bedenken;
  5. Hoe kunnen de tegenargumenten worden tegengesproken;
  6. Wat is de (slot) conclusie.

Lengte van het betoog

De opbouw van een betoog is altijd gelijk. Wel kan de tekstlengte van de verschillende stappen verschillen. De lengte van een betoog kan dus per onderwerp verschillen en er is geen maximale lengte voor een betoog of onderdeel van een betoog. De lengte van een betoog hangt immers altijd af en nauw samen met het aantal argumenten dat voor of tegen de mening/stelling pleit.

Voorbeeld van een opbouw van een betoog

Onderwerp: schrijven is te leren
Stap 1: inleiding
Beschrijving van het onderwerp met een actueel voorbeeld. De formulering moet de lezer trekken en vasthouden.
Stap 2: stelling/mening/argument
Beschrijving of omschrijving wat er bewezen moet worden; zorg dat de formulering de mogelijkheid biedt om voldoende positieve argumenten te geven
In dit voorbeeld: een betoog schrijven is te leren
Stap 3: argumenten voor
In dit voorbeeld: Door te oefenen kun je leren schrijven
Stap 4: tegenargumenten
In dit voorbeeld: Voor het schrijven van een betoog moet je gestudeerd hebben
Stap 5: tegenargument weerleggen
In dit voorbeeld: Een goede betoogschrijver hoeft geen HBO diploma te hebben
Stap 6: conclusie
De conclusie is feitelijk de belangrijkste stap. In de conclusie worden alle belangrijke elementen nogeens herhaald en wordt de uiteindelijke mening over het onderwerp gegeven en ook met bewijzen onderbouwd.
In dit voorbeeld: het schrijven van een goed betoog is (door te oefenen) te leren

Heel belangrijk is, dat in het hele betoog getracht wordt de lezer te overtuigen, het overtuigen van de lezer is immers het hoofddoel van ieder betoog.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe schrijf je een betoogVeel mensen hebben een probleem met het schrijven van een goed betoog. Wat is een betoog eigenlijk? Het draait allemaal…
Hoe schrijf je een goed betoog?Hoe schrijf je een goed betoog?Schrijven lijkt een kunst, maar als je de tips en trucs weet dan blijkt het een kunst die makkelijk aan te leren is. In…
Hoe schrijf ik een betoog?Hoe schrijf ik een betoog?We moeten allemaal wel eens een betoog schrijven en/of presenteren. Handig is natuurlijk om te weten hoe je een goed bet…
Hoe schrijf je een Betoog?Hoe schrijf je een Betoog?Een betoog heeft tot doel de lezer dezelfde mening als de schrijver aan te laten nemen. De argumenten die daarbij worden…
Een betoog schrijvenEen betoog schrijvenEen betoog schrijven; hoe doe je dat? Op de eerste plaats is een betoog bedoeld om de lezer te beïnvloeden. Je kunt je m…

Reageer op het artikel "Betoog, hoe schrijf je de tekst voor een betoog?"

Infoteur: Tekstschrijvert
Gepubliceerd: 14-08-2013
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Schrijf mee!