Baby’s leren moedertaal in de baarmoeder
In de praktijk blijkt dat kleine kinderen heel gemakkelijk meerdere talen kunnen leren. Er is nog maar weinig bekend over het snelle leerproces van kinderen met betrekking tot taal. Onlangs werd er hiernaar aan de Pacific Luthern University of Washington een nieuw onderzoek uitgevoerd. Dit onderzoek leverde een verrassend resultaat op. De resultaten lieten namelijk zien dat het leerproces met betrekking tot taal al in de baarmoeder begint.
Leerproces begint eerder dan verwacht
Voorheen wist men wel al dat baby ‘s al heel vroeg na de geboorte een onderscheid kunnen maken tussen verschillende talen. Maar men wist niet dat dit proces al aanvang vindt in de baarmoeder. Volgens dit onderzoek aan de Luthern University of Washington ontwikkelen baby’s vooral rond de 30ste week van de zwangerschap hun gehoormechanisme, waarmee ze klanken van buiten de baarmoeder kunnen opvangen. Een zwangerschap duurt normaalgesproken rond de 40 weken. De moeder is de eerste echte invloed op het brein van de foetus. De laatste 10 weken beginnen foetussen te luisteren naar het gepraat van de moeder. Het zijn de klinkers die de moeder uitspreekt, die het luidst te horen zijn door de foetus. Er wordt binnen deze context gesproken over het absorberen van de taal.
Het onderzoek
Voor dit onderzoek werden 80 baby’s bestudeerd, zowel jongens als meisjes, en variërend van 7 tot 75 uur na hun geboorte. 40 baby’s werden onderzocht in Washington in de Verenigde Staten en 40 baby’s werden onderzocht in Stockholm in Zweden. De ene helft van de onderzochte baby’s kreeg 17 geluiden in hun moedertaal te horen en de andere helft van de baby’s kreeg 17 geluiden in een vreemde taal te horen. Om de reactie van de baby’s op de geluiden te meten gebruikten de onderzoekers een fopspeen met een sensor die aangesloten was op een computer. Wanneer de baby’s op de fopspeen zogen, kregen ze geluiden te horen. Wanneer ze stopten met zuigen, stopte ook het geluid.
De resultaten
Uit het onderzoek bleek dat baby’s vaker en langduriger op de fopspeen bleven zuigen wanneer ze geluiden te horen kregen in een vreemde taal. De baby’s waren duidelijk nieuwsgieriger naar deze nieuwe klanken. De onderzoekers beweren dat deze reactie van de baby’s laat zien dat er sprake is van een vroeg leerproces dat al in de baarmoeder is begonnen. De baby’s kunnen duidelijk een onderscheid maken tussen de vertrouwde klanken en de klanken die ze nog niet kenden. De onderzoekers willen graag meer inzicht in hoe het kan dat jonge kinderen zo gemakkelijk talen leren. Een van hen stelt: “We willen weten welke magie zij gebruiken in hun vroege levens, die voor volwassenen niet meer bestaat. We kunnen die vroege nieuwsgierigheid niet verloren laten gaan.”
Meer onderzoek nodig
Dit onderzoek is een belangrijke stap in de goede richting om meer te weten te komen over dit magische leerproces bij kinderen. Uiteraard is er nog veel meer onderzoek nodig, omdat het grote geheim dat hierachter schuilt nog niet volledig ontrafeld is. De resultaten van dit onderzoek werden in januari 2013 gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Acta Paediatrica.