InfoNu.nl > Educatie en School > Studievaardigheden > Afnemende lengten knippen

Afnemende lengten knippen

Afnemende lengten knippen Als je het haar in afnemende lengten knipt, neem je het haar op onder een hoek van minder dan 90°. Het haar neemt naar de contouren in lengte af. Afnemende en toenemende lengten knippen wordt nogal eens door elkaar gehaald door beginnende kappers. De opneemtechnieken, het graderen van het haar en de vaste en mobiele kniplijn worden in dit artikel nader uitgelegd.

Afnemende lengten

Bij deze techniek wordt het haar naar de contouren toe korter. Je moet het haar wel graderen waardoor er meer haarpunten zichtbaar worden. Vaak ontstaat in het begin verwarring met toenemende lengten knippen. Je kunt het goed onthouden door je te bedenken hoe je een kapsel aanraakt, strijk je van boven naar beneden langs het haar of ga je van beneden naar boven? Je gaat van boven naar beneden. Het bovenste haar is langer dan het haar in de nek dus het haar neemt af in lengten.

Opneemtechnieken

Dit kapsel is op verschillende manieren te bereiken. Je kunt het horizontaal knippen met een vaste kniplijn of horizontaal met een mobiele kniplijn. Maar ook verticaal met een mobiele kniplijn.

Graderen

Het haar wordt tijdens het knippen gegradeerd waardoor er lagen in het haar ontstaan. Bij afnemende lengten gradeer je altijd onder een hoek van minder dan 90°. Bij een projectiehoek van 1° tot 30° spreek je van een lichte gradatie en krijg je een drukke, smalle onderrand in het haar. Bij een projectiehoek van 30° tot 60° spreek je van een middelmatige gradatie en krijg je een wat bredere drukke onderrand in het haar. Bij een projectiehoek van 60° tot 90° (maar niet 90°) krijg je een brede drukke onderrand in het haar.

Vaste kniplijn

Dit is de kniplijn die steeds onder dezelfde projectiehoek opgenomen wordt en gebruikt wordt als gids voor de volgende passés. Deze passés worden steeds naar dezelfde kniplijn gebracht en daar geknipt waardoor de projectiehoek van het haar steeds kleiner wordt.

Mobiele kniplijn

Je kunt met deze kniplijn een bredere rand in het haar knippen dan met een vaste kniplijn. De naam zelf zegt het al, de kniplijn is mobiel, dus verschuift telkens. Elke nieuwe passé die je knipt wordt opnieuw geprojecteerd onder de gekozen projectiehoek en de vorige passé en dus kniplijn neem je mee en gebruikt je als gids om recht te knippen.

Natuurlijk zijn er allerlei verschillende manieren om tot een kapsel te komen, dit zijn slechts de basistechnieken die eerst goed beheerst moeten worden alvorens verder te komen in het kappersvak.

Lees verder

© 2011 - 2017 Spring, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Afnemende lengten knippen"

Infoteur: Spring
Laatste update: 30-05-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Studievaardigheden
Special: Knipmethodes
Schrijf mee!