InfoNu.nl > Educatie en School > Studievaardigheden > Gelijke lengten knippen

Gelijke lengten knippen

Gelijke lengten knippen Als je het haar in gelijke lengten knipt, neem je het haar op onder een hoek van 90°. Het haar zal zo overal even lang zijn. Verwar gelijke lengten niet met op één lengtelijn knippen, hierbij krijg je een compleet ander kapsel, denk daarbij aan een bobline. Hoe combineer je deze techniek met andere technieken en hoe knip je nu een kapsel in gelijke lengten?

Gelijke lengten

Gelijke lengten knippen wordt vooral toegepast in korte kapsels, het is een veel gebruikte kniptechniek. Bij deze techniek wordt het haar overal in een hoek van 90° recht uit de huid opgenomen waardoor de haren overal even lang zullen zijn en je dus spreekt van gelijke lengten. Vaak ontstaat in het begin verwarring met op één lengtelijn knippen, maar dit is een totaal andere techniek. Luister goed naar het woord, gelijke lengten. De lengten zijn overal op het hoofd, vanaf de hoofdhuid tot aan de punt van het haar gelijk.

Hoe knip je dit kapsel

Dit kapsel bereik je met de zesbanentechniek en je knipt met een mobiele kniplijn. Een mobiele kniplijn is een kniplijn die steeds verschuift waarbij je elke passé opnieuw projecteert onder de gekozen projectiehoek. De vorige kniplijn neem je steeds mee als gids om recht te kunnen werken. Je neemt de haren recht uit de huid op, dus werkt rondom het hoofd met de schedel mee, waardoor je ronde lijnen krijgt. Houd je vingers en schaar steeds evenwijdig aan het hoofd en houd daarbij rekening met de rondingen. in de nek loopt de ronding van het hoofd bijvoorbeeld naar binnen toe waardoor de stand van je vingers iets diagonaal zal zijn. Wil je de contourlijn iets voller laten vallen, knip deze dan iets korter.

Combineren met andere technieken

Het knippen van gelijke lengten wordt vaak gecombineerd met andere technieken. Bijvoorbeeld bij heren. Een heer knip je ook met de zesbanentechniek alleen wordt een heer meestal vierkant geknipt. Hierdoor zijn de hoeken van het kapsel vaak langer en knip je niet meer helemaal met gelijke lengten. Vergeet bij een vierkant kapsel het haar op de kruinlijn ook niet wat langer te laten, want ook daar moet het vierkant lopen. Ook als is vierkant knippen de basis bij heren kapsels, wordt hier tegenwoordig vaak vanaf geweken.

Natuurlijk zijn er allerlei verschillende manieren om tot een kapsel te komen, dit zijn slechts de basistechnieken die eerst goed beheerst moeten worden alvorens verder te komen in het kappersvak.

Lees verder

© 2011 - 2017 Spring, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gelijke lengten knippen"

Infoteur: Spring
Laatste update: 17-05-2017
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Studievaardigheden
Special: Knipmethodes
Schrijf mee!