InfoNu.nl > Educatie en School > Studievaardigheden > Toenemende lengten knippen

Toenemende lengten knippen

Toenemende lengten knippen Als je het haar in toenemende lengten knipt, neem je het haar op onder een hoek van meer dan 90°. Het haar neemt naar de contouren in lengte toe. Vooral bij beginnende kappers komt er wel eens verwarring voor met afnemende lengten knippen, in dit artikel een duidelijke uitleg om het niet meer te vergeten.

Toenemende lengten

Deze techniek wordt vaak gebruikt bij langer haar. Het haar wordt hierbij in lagen geknipt. Het haar neemt van boven naar de nek toe. Vaak ontstaat in het begin verwarring met afnemende lengten knippen. Je kunt het goed onthouden door je te bedenken hoe je een kapsel aanraakt, strijk je van boven naar beneden langs het haar of ga je van beneden naar boven? Je gaat van boven naar beneden en het bovenste haar is dus korter en neemt naar de nek toe in lengten.

Opneemtechnieken

Een kapsel in lagen is op zich ook weer op verschillende manieren te bereiken, waar je vanzelf een voorkeur in gaat ontwikkelen. Je kunt het haar horizontaal of stervormig opnemen, of met een vast knippunt werken. Bij de horizontale opneemtechniek werk je met de 6 banen techniek, bij de stervormige opneemtechniek neem je het haar op in stervormige banen vanuit één punt. Bij een vast knippunt werk je met de 4-vaks afdeling waarbij de kniplijn steeds is geprojecteerd onder een hoek van 90° waardoor de onderste haren een steeds grotere afstand af moeten leggen. Het lengteverschil tussen de bovenste en onderste haren is dus erg groot.

Graderen

Het haar wordt tijdens het knippen gegradeerd waardoor er lagen in het haar ontstaan. Wil je het haar toenemend knippen dan moet er altijd een gradatie zijn van meer dan 90°. Als je tussen de 90° en 135° gradeert dan vindt er een kleine lengte toename plaats. Gradeer je tussen de 135° en 180° graden dan vindt er een grote lengtetoename plaats. Dus hoe groter de projectiehoek, hoe groter het lengteverschil.

Contourlijnen

Bij deze techniek kun je variëren in de contourlijn. Je kunt hem horizontaal knippen, diagonaal naar voren of diagonaal naar achteren of zelfs met een gebogen lijn. Bij heren zie je vaak strak afgezette contouren.

Natuurlijk zijn er allerlei verschillende manieren om tot een kapsel te komen, dit zijn slechts de basistechnieken die eerst goed beheerst moeten worden alvorens verder te komen in het kappersvak.

Lees verder

© 2011 - 2017 Spring, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pattyann, Pixabay
  • Kapsels.net

Reageer op het artikel "Toenemende lengten knippen"

Infoteur: Spring
Laatste update: 31-05-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Studievaardigheden
Special: Knipmethodes
Schrijf mee!