Een goede research doen in 6 stappen

Een goede research doen in 6 stappen Het is niet altijd even makkelijk om de juiste informatie bij een bepaald onderwerp te vinden. Je krijgt te maken met een heel scala aan mogelijke zoekmachines, databanken en informatiewebsites. Hoe weet je welke informatie je kunt gebruiken en of het relevant is voor je onderzoek. Je wilt weten of je gebruikte bronnen betrouwbaar zijn en of ze het gekozen onderwerp goed genoeg beschrijven. Het komt namelijk geregeld voor dat artikelen volledig zijn verzonnen. Je kunt bij het zoeken van informatie gebruik maken van het 6-stappenplan. In Amerika wordt dit stappenplan ook wel ‘Big 6’ genoemd. Het is een bekend stappenplan dat is ontwikkeld door Berkowitz en Eisenberg in 1990. Het stappenplan kan je helpen met het voorkomen van veelgemaakte fouten bij het zoeken van informatie voor je research.

Stap 1: Wat willen we eigenlijk weten?

Wanneer je begint met je research, het zoeken naar informatie, dan ga je over het algemeen doelgericht aan het werk. Je vraagt je eerst af wat nou precies je vraag is. Dit wordt ook wel de probleemstelling genoemd. Daarna ga je je afvragen waarom je nou precies antwoord op die vraag wil hebben. Op dat moment ben je bezig met het bepalen van je informatiebehoefte. Om een goede vraag te kunnen stellen, is het hebben van inzicht in het onderzoeksgebied een groot voordeel. Het kan namelijk helpen om door middel van vooronderzoek jezelf wat meer thuis in het onderwerp te maken.

Stap 2: Welke informatiebronnen kunnen geschikt zijn?

Wanneer voor jezelf duidelijk is naar wat voor informatie je nou eigenlijk op zoek bent, kun je gaan bedenken waar de benodigde informatie zou kunnen vinden. Daarbij moet je rekening houden met de termen longlist, shortlist en zoektermen. Je maakt eerst een ruwe inventarisatie van alle mogelijke informatiebronnen die je zou kunnen gebruiken. Dit wordt je shortlist genoemd. Daarna rangschik je de bronnen naar de kans op succes. Je bedenkt dan bij welke bronnen je de beste informatie kunt vinden. Dit wordt je shortlist genoemd. Tot slot bedenk je relevante begrippen om je te helpen met het raadplegen van je bronnen. Dit noem je je zoektermen.

Stap 3: Waar vind je de juiste informatie?

Waar vind je de juiste informatie in de bron. Dit kun je verdelen in twee kleinere stappen. Waar kun je de informatiebron vinden en waar is de informatie in de bron te vinden. Je kunt namelijk weten waar een bepaalde bron te vinden is, maar om die bron daadwerkelijk te gebruiken is heel wat anders. Je moet goed overweg kunnen met de technische aspecten van het zoeken naar informatie. Je maakt namelijk gebruik van een webbrowser, je moet een website kunnen begrijpen en je moet kunnen navigeren door de website. Toch moet je ook overweg kunnen met vaardigheden die men vroeger ook al nodig had voor het tijdperk van de computer. Je moet namelijk een inhoudsopgave en een register ook goed kunnen gebruiken. Hiermee richt je je namelijk op de informatie zelf.

Stap 4: Hoe ga je de informatie gebruiken en waar beoordeel je die informatie op?

Wanneer je jouw gevonden informatie wilt gaan beoordelen, moet je gaan bestuderen, vergelijken en bekritiseren. Je gaat werken met de informatie zelf en je gaat de juiste informatie uit je bronnen selecteren. Beperk je niet alleen tot de tekst, maar gebruik ook afbeeldingen tabellen en grafieken wanneer deze relevant zijn. Je gaat de hele berg van gevonden informatie beperken door deze kritisch te lezen, door deze samen te vatten en door de informatie te gaan leren begrijpen. Je kunt natuurlijk nog altijd gaan knippen en plakken, maar dan leer je er eigenlijk niets meer van. Overigens kan een goede samenvatting je helpen bij het schrijven van je verslag.

Stap 5: Hoe ga je de informatie verwerken?

Over het algemeen komt je gevonden informatie uit allemaal verschillende informatiebronnen. Je moet nu je informatie gaan zo gaan organiseren, zodat je je probleemstelling ermee kunt beantwoorden. Je gaat eigenlijk een rapportage doen, waarmee je antwoord gaat geven op je onderzoeksvragen. Bij een simpele vraag zal je genoeg hebben aan een korte rapportage. Maar bij een moeilijke vraag, zal je waarschijnlijk meer moeten verklaren. Een rapportage kun je in verschillende vormen gieten, zoals een presentatie, een paper, een onderzoeksrapport. Ook een spreekbeurt of een werkstuk kun je al als een rapportage zien.

Stap 6: Wat is de kwaliteit van de rapportage?

Tot slot ga je kijken of je al je werk wel goed hebt gedaan. Je gaat het hele proces kritisch evalueren en je controleert of je al je onderzoeksvragen hebt beantwoord. Ook het eindproduct hoort bij de evaluatie te worden bekeken.
© 2015 - 2024 Slapendrijk, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Marktonderzoek: secundaire gegevens (deskresearch)Marktonderzoek: secundaire gegevens (deskresearch)In het proces van marketingonderzoek is het verzamelen van gegevens een belangrijke stap. Het verzamelen van gegevens is…
Research voor fictieResearch voor fictieResearch voor fictie is erg belangrijk. De feiten die je in een boek noemt, moeten natuurlijk wel kloppen. Voor vrijwel…
Econometrie: Wat is dat nou eigenlijk?Econometrie: Wat is dat nou eigenlijk?Wat is econometrie? De studie econometrie komt steeds meer onder de aandacht. Het aantal eerstejaars studenten econometr…
SPW begeleiden: rapporterenSPW begeleiden: rapporterenRapporteren is een belangrijk en onmisbaar aspect in het beroep Begeleiden. Wanneer je als SPW' er werkt, moet je regelm…

Hoe maak je een goed zoekplan voor je researchHoe maak je een goed zoekplan voor je researchWanneer je op zoek bent naar informatie dan kan het maken van een goed zoekplan je een hoop tijd besparen. Door het make…
Hoe je je voorbereidt voor repetitiesVoor elke leerling en student kan het een ware nachtmerrie zijn. Je hebt weer een week vol met repetities en toetsen voo…
Bronnen en referenties
  • Het model van Berkowitz en Eisenberg uit 1990 (Big 6)
  • Deskresearch: tweede editie
Slapendrijk (23 artikelen)
Gepubliceerd: 24-03-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Studievaardigheden
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.