InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Samenvatting De Avonden - Gerard Reve

Samenvatting De Avonden - Gerard Reve

Samenvatting De Avonden - Gerard Reve De avonden uit 1947 is een boek geschreven over de periode vlak na de oorlog door Gerard Reve. Het gaat over emoties die er toen centraal stonden. Een heel intrigerend boek geschreven over Frits in de periode rond kerst. Het beschrijft tien dagen uit het leven van de kantoorklerk Frits. Hij vindt dat zijn leven eigenlijk geen zin heeft omdat het saai is. Veel delen in het boek zijn autobiografisch.

Algemene informatie

  • Auteur: Gerard Reve.
  • Titel boek: De Avonden, een winterverhaal
  • Het Boek is voor het eerst verschenen in 1947

Thema's en motieven.

Het thema door het hele boek heen is angst. De angsten van Frits gaan er over dat hij ouder wordt, hij wordt volwassen. Hij probeert zijn angsten te bestrijden en verbergen door er constant over te praten.

De motieven hangen samen met het thema. Het zijn allemaal soorten angsten waar Frits last van heeft:
  • De angst voor geleerdheid en wetenschap. Frits is erg gelovig. Hij denkt dat de wetenschap niks kan uitrichten.
  • De angst voor wanorde en slordigheid. Alles moet netjes zijn bij Frits in huis. Frits beoordeelt zijn ouders en vrienden constant op eetgewoonten, kleding en dergelijke.
  • De angst voor de spiegel. In de spiegel moet Frits namelijk zijn angst voor het sterven onder ogen zien.
  • De angstdromen. Deze dromen gaan grotendeels over zijn andere angsten. Hij wordt iedere avond zwetend wakker.
  • De angst voor leegte en stilte. Het boek gaat over dat hij 's avonds zijn vrije tijd probeert op te vullen. Het laat zien dat zijn leven bestaat uit leegte.
  • De angst voor lichamelijk verval. Frits is bang voor de dood, ouder worden en alle dingen die bij het ouder worden horen. voorbeelden zijn kaalheid en ziektes.

Titelverklaring

De titel: 'De avonden', gaat over dat het hele verhaal zich afspeelt in de avond. Het verhaal bestrijkt er tien. Als een avond niet geslaagd is: Frits doet niks met zijn vrienden, of zijn vrienden zijn niet gezellig, dan komt Frits chagrijnig thuis.
De ondertitel: 'een winterverhaal', slaat er op dat het verhaal zich in de winter afspeelt.

Samenvatting

Het verhaal is moeilijk samen te vatten omdat Frits elke dag wat anders doet. Ieder klein dingetje wordt erg uitgebreid beschreven. Iedere dag vertelt Frits andere verhalen aan zijn vrienden en droomt hij weer wat anders. Ook zijn vrienden vertellen elke dag weer iets anders aan hem. Het echte verhaal begint met een droom van Frits, in die droom komt een lijk voor. Op die dag komt zijn broer Joop langs. Frits en Joop hebben het over zijn kaalheid en ze maken grapjes en lachen veel. Samen met zijn vrienden Joop en Ina gaat Frits vervolgens naar een schoolreünie. Tijdens de eerste en tweede kerstdag bezoekt Frits verschillende vrienden. Hij lacht veel om zichzelf terwijl andere mensen niet om zijn flauwe opmerkingen kunnen lachen.

Ook tijdens andere bezoeken aan vrienden maakt Frits regelmatig rare en onnodige opmerkingen over ziektes en de dood. Dit komt voor uit zijn angst voor het ouder worden. Iedere avond heeft Frits angstdromen. Hij luistert veel naar klassieke muziek, ook probeert hij zijn ouders zoveel mogelijk te vermijden. Daarom is hij 's avonds zoveel mogelijk weg. Hij bidt veel, ook voor zijn ouders.

Tijd en tijdsvolgorde

Het boek is chronologisch verteld. Het beslaat tien dagen tijdens de kerstdagen. Ieder hoofdstuk beschrijft een avond.

Personages

De hoofdpersoon van het verhaal is: Frits van Egtes. Hij is 23 jaar oud en na de vierde klas van het Gymnasium afgehaakt en op kantoor gaan werken. Dit heeft invloed gehad op zijn latere leven. Het is een round-character. Zijn meningen, gevoelens en belevenissen worden uitgebreid beschreven. De bijpersonen in het boek zijn: de familie en vrienden van Frits. Dit zijn de mensen waarmee Frits dagelijks omgaat.
© 2011 - 2019 Sanj, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gerard Ekdom, radio DJWie vaak naar de radio luistert kent Gerard Ekdom natuurlijk al. Sinds 1998 werkt Gerard Ekdom bij de radiozender 3FM. H…
recensieBoekrecensie: Mijn haar is lang - Herman Brusselmans‘Mijn haar is lang’ was al het vijftigste boek dat Herman Brusselmans publiceerde. In deze roman wil Brusselmans een kap…
Verhaalanalytische elementen - is er hoop, Renate DorresteinVerhaalanalytische elementen - is er hoop, Renate DorresteinHet boek is er hoop van Renate Dorrestein gaat over een jongen Igor. Hij is aan het begin van het boek 16 jaar en is geh…
Nederlandse literatuurEr wordt een onderscheid gemaakt tussen literatuur en lectuur. Deze verschillen hebben vooral te maken met de schrijfsti…

Reageer op het artikel "Samenvatting De Avonden - Gerard Reve"

Infoteur: Sanj
Laatste update: 16-12-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Schrijf mee!