InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Verhaalanalytische elementen - is er hoop, Renate Dorrestein

Verhaalanalytische elementen - is er hoop, Renate Dorrestein

Verhaalanalytische elementen - is er hoop, Renate Dorrestein Het boek is er hoop van Renate Dorrestein gaat over een jongen Igor. Hij is aan het begin van het boek 16 jaar en is gehandicapt. Hij woont bij zijn oma en die zorgt voor hem. Op een dag kan hij bij de sociale werkvoorziening gaan werken. Vanaf dat moment maakt hij allemaal dingen mee en hij vind zelfs een baby. In dit artikel de verhaalanalytische elementen van het boek is er hoop. Op scholieren.com staat een erg goede samenvatting (zie link onderaan het artikel)

Structuur

Het boek is opgebouwd uit 4 delen. De delen zijn weer opgebouwd uit hoofdstukken. De hoofdstukken hebben allemaal een titel van een ingrediënt of benodigdheden (bijvoorbeeld vork, vergiet of weegschaal) voor een recept. Aan het eind van het boek wordt duidelijk wat het gerecht is: plumpudding. Als de titel van een hoofdstuk bijvoorbeeld 1 eetlepel boter is, dan is boter in dat hoofdstuk in een klein detail terug te vinden. Dat is bij elk hoofdstuk zo, erg mooi en knap geschreven.

Spanningsopbouw

Het boek heeft niet heel veel spanning. Dat komt omdat het boek eigenlijk een verhaal verteld, hoe iets gegaan is. Een van de weinige momenten dat er echt spanning in zit is wanneer Nettie Stanley even vervangt in zijn Toko. Ze wordt dan overvallen door een drugsverslaafde.

Tijdverloop

Het boek is in chronologische volgorde geschreven. Met een paar flashbacks van Nettie, naar de tijd van haar jeugd toen ze nog hippie was. Het eerste deel is 8 jaar eerder dan deel 2, 3 en 4. Ik denk dat de verteltijd een van deel 2, 3 en 4 ongeveer een jaar duurt. De tijd waarin het verhaal zich afspeelt is denk ik rond deze tijd. Dat kan je duidelijk zien aan de mobieltjes die veel gebruikt worden en de computers.

Perspectief

Het verhaal wordt voor het grootste gedeelte verteld door de alwetende vertelsituatie. Ook wordt het wel eens door de ogen van Nettie of Igor verteld.

Thema en Motieven

Ik denk dat het thema van het boek hoop is. Er zijn verschillende personages die hoop op iets hebben. Bijvoorbeeld, Igor die in de sociale werkplaats mag werken, Lisa die graag een kind (Bobbie) en een vriend (Igor) wil, Nettie die haar dochter Jolie weer terug hoopt te zien, ook hoopt ze dat hun relatie weer goed wordt. Lisa die weer terug gaat naar haar ouders, de ouders van Babette die hopen dat ze hun kind weer terug vinden en Nettie die hoopt op een relatie met Stanley.

Er zijn verschillende motieven in het boek:
  • zwakbegaafdheid (down syndroom)
  • moeder-dochter verhouding
  • een onmogelijke liefde (tussen Igor en Lisa)
  • de hippietijd (van Nettie)
  • het zoeken naar een verdwenen kind
  • seksualiteit
  • drugsverslaving
  • alcoholverslaving
  • schuldgevoelens
  • tienermoeders
  • zwerver zijn
  • eenoudergezin
Een vraag die iedere keer weer naar voren komt in het boek: hebben mensen met laag IQ recht op de verzorging van een kind?

Taalgebruik

Het is niet een heel moeilijk boek om te lezen. De zinnen zijn best kort en de schrijfstijl is goed te volgen.

Titelverklaring

Het boek ‘’is er hoop’’ is een vervolg op het boek ‘’Zolang er leven is’’. De titel is daarom ook bewust niet met een hoofdletter geschreven. De uitdrukking is namelijk: Zolang er leven is, is er hoop. Ik denk dat hoop het belangrijkste thema is in het boek (zie: thema en motieven). Het thema hoop komt iedere keer weer terug.

Samenvatting is er hoop
© 2011 - 2019 Eva3, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Boekverslag: Renate Dorrestein - Het hemels gerechtRenate Dorrestein was één van de oprichters van de Anna Bijnsstichting, die sinds 1986 iedere twee jaar een prijs uitloo…
recensieRecensie: Renate Dorrestein – Mijn zoon heeft een sekslevenHoe ga je om met het feit dat je zoon heeft een seksleven heeft, je dochter gek is op een veel te oude man, je je man ve…
Fictie-analyse: prozaVoor het goed begrijpen van literatuur is het noodzakelijk dat je op bepaalde dingen let. Ook bij het mondeling eindexam…
Perspectieven op hoop in de zorgPerspectieven op hoop in de zorgWie in de zorg werkt, krijgt onherroepelijk te maken met levensvragen. Daarbij speelt hoop dikwijls een belangrijke rol.…
Bronnen en referenties
  • http://www.scholieren.com/boekverslagen/30013

Reageer op het artikel "Verhaalanalytische elementen - is er hoop, Renate Dorrestein"

Infoteur: Eva3
Laatste update: 29-08-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!