InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Boekverslag – Overdosis, Helen Vreeswijk

Boekverslag – Overdosis, Helen Vreeswijk

Boekverslag – Overdosis, Helen Vreeswijk In Overdosis van auteur Helen Vreeswijk staat het gebruik van softdrugs centraal en hoe dit van onschuldig blowen steeds meer uit de hand loopt. Het boek is realistisch beschreven. Daaruit blijkt de enorme kennis van Helen Vreeswijk, die zij verwierf door haar ervaringen bij de politie.

Wie zijn de hoofdpersonen?

Gopal is een aardige jongen die zich verantwoordelijk voelt voor zijn groepje. Hij is de oudste van hij. Bart is het gewend om veel zakgeld te krijgen. Hij heeft daarom altijd veel geld en dat maakt hem populair. Erik is een goede jongen aan het begin van het verhaal. Maar naarmate het verhaal vordert verandert hij. Emma is een ruig meisje, dat erg jaloers kan zijn op haar tweelingzus, omdat zij beter met jongens om kan gaan. Sanne is de losse zus van Emma. Ze ziet er goed uit en kan goed omgaan met jongens. Idde is een jongen die astma heeft. Zijn ouders letten heel erg op hem. Hij gaat ook roken en gebruikt XTC.

Verhaal

Thema

Drugs is het belangrijkste thema in dit verhaal, maar ook vriendschap en groepsdruk spelen een belangrijke rol. Daarbij laat Helen Vreeswijk het gevaar van drugs zien, doordat je de situatie niet meer zelf in de hand hebt. Omdat er meerdere personen in het verhaal spelen, worden tegelijkertijd meerdere thema’s belicht.

Tijd

Het verhaal is hedendaags en zou zich vandaag af kunnen spelen. Het is erg modern en komt voort uit de hedendaagse problematiek rondom drugsgebruik bij jongeren. Het verhaal beslaat een paar weken en is chronologisch opgebouwd.

De auteur

Helen Vreeswijk is in korte tijd erg populair geworden, mede doordat haar boeken zo realistisch zijn en als waarschuwing dienen. Helen Vreeswijk werkt bij de recherche en weet zodoende veel over drugs en misdaad te vertellen. Haar boeken lezen als een trein. Andere titels van Helen Vreeswijk zijn Loverboys, Eerwraak en Chatroom.

Conclusie

Met Overdosis geeft Helen Vreeswijk haar lezers een grote waarschuwing: doe voorzichtig met drugs. Het boek geeft op krachtige wijze weer hoe drugsgebruik enorm uit de hand kan lopen, wat de risico’s ervan zijn en hoe een vriendengroep eronder kan lijden. Een knap staaltje werk, dus.
© 2010 - 2019 Dezeeuw82, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Boekverslag – Overdosis, Helen Vreeswijk"

Infoteur: Dezeeuw82
Gepubliceerd: 21-12-2010
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Schrijf mee!