InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Boekverslag Eclipse

Boekverslag Eclipse

Boekverslag Eclipse Eclipse is het derde deel in de Twilight-serie. Het is tevens het derde deel van de schrijfster Stephenie Meyer. De vorige twee boeken waren Twilight en New Moon of Nieuwe Maan. Twilight is inmiddels verfilmd en ook New Moon komt volgend jaar(2010) in de bioscopen.

Samenvatting van het boek

In Seattle zijn een aantal moorden gepleegd en Edward denkt dat ze zijn begaan door een jonge vampier, die zijn dorst niet kan bedwingen. Edward en Bella zijn allebei geslaagd en vullen aanmeldingsformulieren in voor universiteiten. Ondertussen wil Bella niks anders dan haar vriend Jacob weer zien en na heel veel gezeur overtuigt zij Edward ervan dat het wolvenpact haar niks doen en hij staat haar toe dat ze eens in de zoveel tijd naar hem toe mag.

Edward begint zich inmiddels zorgen te maken over de veiligheid van Bella, omdat Alice heeft gezien dat Victoria weer in de stad is. Een paar dagen nadat Edward toestond dat Bella af en toe naar Jacob mocht vraag hij Bella ten huwelijk en ondanks dat ze eigenlijk helemaal niet wilt, zegt ze toch ja. Dit doet ze omdat ze weet dat als ze met hem trouwt, Edward haar verandert in een vampier en dat wilt ze echt heel graag.

De Cullens komen er langzamerhand achter dat de moorden in Seattle worden gepleegd door een heel leger van jonge vampiers, die onder leiding staan van Victoria. De weerwolven en de Cullens sluiten een deal om dit gevaar tegen te gaan. Als iedereen meedoet in de strijd gaan Edward en Bella kamperen in de bergen, om Bella te beschermen. Later komen ook Jacob Black en Seth Clearwater daar.

's Ochtends hoort Jacob over de verloving van Bella en Edward en hij raakt erg gefrustreerd. Hij dreigt ermee om mee te vechten, zodat hij gedood kan worden, maar Bella wilt dit natuurlijk niet. Ze zoent met hem en realiseert zich dat ze verliefd op hem is. Victoria ruikt dan Edward's geur en komt zo in de buurt van Bella. Edward is gedwongen om mee te vechten en hij wint. Nadat de jonge vampiers én Victoria gedood zijn, vertelt Bella aan Jacob dat ze van hem houdt, maar dat ze meer voelt voor Edward.

Edward vindt dat ook Jacob uitgenodigd moet worden voor het huwelijk en hij stuurt hem een uitnodiging. Als Jacob dat ziet verdwijnt hij in een weerwolvenvorm om zijn pijn te verwerken. Hij is boos op Bella, omdat ze heeft besloten dat ze in een vampier wilt veranderen.

Personages uit het boek

  • Bella Swan: Ze is verliefd op Edward, een vampier, en ze leeft in Forks, Washington.
  • Jacob Black: een weerwolf en een goede vriend van Bella
  • Edward Cullen: de vampier, waar Bella verliefd op is.
  • de Cullen familie: de familie van Edward.
  • Victoria: Zij wil zich revancheren op de dood van haar maatje James, die is vermoord door de Cullens.
  • Seth Clearwater: een van de andere leden van het weerwolvenpact. Hij beschermt Bella, samen met Jacob.

Over Stephenie Meyer

Het boek is geschreven door Stephenie Meyer. Stephenie Meyer is in 1973 geboren en is een amerikaanse schrijfster. Ze heeft tot nu toe 5 boeken geschreven en is bezig met haar 6e boek. De boeken die van haar uitgekomen zijn:
  • Twilight
  • New Moon/ Nieuwe Maan
  • Eclipse
  • Breaking Down
  • The Host

Het boek, waarmee ze nu bezig is, heet Midnight Sun en heeft dezelfde verhaallijn als het eerste boek, alleen nu uit het oogpunt van Edward.

Mening over het boek

Ik ben helemaal verliefd geworden op de Twilight-serie en deze doet zeker niet onder voor de andere 2 boeken. Er zit spanning in, passie en vriendschap. Stephenie Meyer is er heel goed in om haar lezer te blijven boeien en het ook nog eens heel realistisch weer te geven. Dit boek is zeker een aanrader, maar het is wel aan te raden om de vorige boeken, Twilight en New Moon/Nieuwe Maan, te lezen voordat je deze leest. Dan is het verhaal duidelijk en weet je waar en over wie het boek gaat.

Lees verder

© 2009 - 2019 Mellie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Boekverslag TwilightBoekverslag TwilightTwilight is het eerste boek in een uiteindelijke serie van vijf delen. De boeken zijn geschreven door Stephenie Meyer. D…
Boekverslag New Moon/Nieuwe MaanBoekverslag New Moon/Nieuwe MaanNew Moon of in het nederlands Nieuwe Maan, is het tweede deel in de 5-delige Twilight-serie die geschreven is door Steph…
Boekverslag Breaking DawnBoekverslag Breaking DawnBreaking Dawn is het vierde boek in de Twilight-serie, geschreven door Stephenie Meyer. Het boek is de opvolger van Ecli…
Twilight: liefde tussen mens en vampierBinnenkort komt de langverwachte verfilming van het populaire boek Twilight in de bioscoop. Dit moderne sprookje, over e…
recensieRecensie 'Twilight' (2008)Deze film, die is gepubliceerd in 2008, is gebaseerd op het boek van Stephenie Meyer. Bella Swan verhuist naar haar vade…
Bronnen en referenties
  • http://www.stepheniemeyer.com

Reageer op het artikel "Boekverslag Eclipse"

Reacties

Levampirecat, 05-11-2013 19:39 #5
Wat Amber zegt slaat nergens op. Oke het is niet super duidelijk soms, maar kom op zeg 't is een boekverslag! En sowieso het een beetje vaag houden is toch goed, als je 't nog wil lezen!

Cathelijn, 20-10-2011 15:38 #4
Het verslag begint pas aan het einde, zoals ik het kan begrijpen, en ik heb het boek gelezen, maar ik kan het nog geen eens volgen, misschien een beter verslag maken?

Nikki, 13-07-2011 12:18 #3
Eigenlijk best een goed boekverslag maar een ding klopt niet. Bella zoent Jacob, niet hij zoent haar. En eigenlijk wil ze dat niet.

Lisa, 15-05-2011 15:04 #2
Ik ben het niet eens met Amber. Het verslag vind ik erg goed - alleen denk ik dat ze bedoelt met uitgebreider, dat er misschien ook een omschrijving van tijd/ruimte in moet. Dat moet ik namelijk ook altijd in mijn boekverslagen vernoemen van de leraar Nederlands.

Verder vind ik er best genoeg informatie in staan.

Amber, 06-11-2009 15:37 #1
Ik vind dit boekverslag niet echt goed, er worden veel dingen vergeten. Als je dit verslag leest en je hebt het boek nog nooit gelezen, dan snap je er niet veel van. Het zou net wat uitgebreider moeten zijn. Reactie infoteur, 07-11-2009
Wat vind je dat er bij moet dan kan ik het wellicht verbeteren ;)

Infoteur: Mellie
Laatste update: 23-10-2009
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Special: Stephenie Meyer
Reacties: 5
Schrijf mee!