InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Boekverslag: 'Broer' van Esther Gerritsen

Boekverslag: 'Broer' van Esther Gerritsen

Boekverslag: 'Broer' van Esther Gerritsen 'Broer' is het Boekenweekgeschenk van 2016. Olivia krijgt een telefoontje van haar broer Marcus. Zijn been dreigt te worden afgezet. Ze heeft nauwelijks contact met hem, maar door de amputatie raakt Olivia overmand door verdriet, alsof het haar eigen been is dat ze verliest. Ze probeert alles voor haar broer te doen in een hopeloze poging hem te redden. Maar het is de vraag of hij degene is die redding nodig heeft.

Inhoud

Algemene informatie

  • Titel: Broer
  • Auteur: Esther Gerritsen
  • Geboortedatum: 2 februari 1972
  • Eerste druk: maart 2016
  • Uitgeverij: CPNB
  • Aantal pagina's: 94
  • ISBN: 978 90 5965 360 3

Samenvatting

Olivia Landman werkt als financieel directeur bij het familiebedrijf Kyvon Serviezen. Vlak voordat zij een belangrijke aandeelhoudersvergadering moet toespreken wordt zij gebeld door haar broer Marcus. Hij dreigt zijn been door amputatie te verliezen. Zij loopt uit de vergadering en zoekt haar broer op in het ziekenhuis.

Als zijn been daadwerkelijk is afgezet kan Marcus tijdens de revalidatie bij Olivia komen inwonen. Vanaf dat moment zijn de familieverhoudingen niet zoals zij in eerste instantie leken. Marcus krijgt namelijk snel invloed op Olivia, haar gezin en haar werk. Haar man en haar twee zoons hebben Marcus nooit gemogen. Eenmaal in huis leren zij hem beter kennen en krijgen zij steeds meer waardering voor hem. Hij is ook op de hoogte van Olivia's huwelijkscrisis. Gerard, de man van Olivia, vindt dat zij zich te veel op haar werk stort om het verliesgevende bedrijf er weer bovenop te helpen. Al zij op een avond thuis komt luistert zij een gesprek af tussen haar oudste zoon en Marcus, waarin negatief over haar gesproken wordt. Zij vindt de invloed van Marcus nu echt te groot worden en daarom moet hij definitief terug naar de revalidatiekliniek

Na zijn eerste dagopname gaat hij gewoon terug naar het huis van Olivia. Olivia gaat dan 's nachts in de kliniek zijn plaats innemen. Ze voelt de pijn van Marcus in haar been, huilt en valt in slaap. De dag erna is er een zomerborrel. Ook Marcus is aanwezig, en hij heeft inmiddels een prothese. Op de borrel wordt verteld dat het slecht gaat met de zaak en dat deze mogelijk wordt opgeheven. Dit doet Olivia uiteraard pijn, de zaak redden is haar ideaal.

Na op een zondag gewerkt te hebben gaat zij weer terug naar de kliniek. Als ze daar naar buiten kijkt ziet ze dat Marcus, de oude heer Kyvon, haar man en haar zoons in de vijver aan het vissen zijn. Iedereen kan blijkbaar met haar broer overweg, alleen zij niet. Ze sluit zich bij de mannen aan en gaat dicht tegen haar broer aanzitten.

Personen

Olivia Landman

Olivia is 52 jaar en een kille, afstandelijke zakenvrouw die te veel aandacht besteedt aan haar werk en te weinig aan haar gezin. Ze is een vrouw met weinig zelfkennis en weinig empathie. Haar twee zoons (14 en 16 jaar) hebben weinig waardering voor haar, maar omarmen wel die rare oom Marcus. Omdat haar ouders geen tijd voor hen hadden, nam Marcus de eerste jaren van haar leven de zorg voor haar op. Toen ze alles alleen kon, had ze hem niet meer nodig. Dat bezorgt haar later wel een schuldgevoel, en daardoor denkt zij dat Marcus haar nu nodig heeft.

Marcus Landman

Marcus is 57 jaar en hij heeft voor Olivia gezorgd voor ze naar school ging. Hij is altijd een beetje en excentriek figuur geweest. Hij woonde vroeger in een stacaravan en nu in een vakantiepark. Ook was hij geen carrièremaker, zoals zijn zus. Hij noemt zich nu wandelcoach. Dat maakt hem tot een gekke, maar leuke oom. De mensen met wie hij in aanraking komt mogen hem graag. Dit zijn vooral Olivia's man, haar twee zoons en de oude heer Kyvon.

Gerard

De man van Olivia is tandarts, en ook hij is geen carrièremaker. Hij houdt niet echt van zijn werk en het liefst zou hij een camper willen kopen, of zelf een busje verbouwen. Marcus wil hem daarbij wel helpen, hij neemt elke droom serieus. Daarom voelt Gerard zich best aangetrokken tot Marcus. Gerard vindt dat hij in een huwelijkscrisis zit. Hij vindt dat Olivia alleen geïnteresseerd is in haar werk en niet in hem. Hierdoor komt hij overspannen thuis te zitten. De aanwezigheid van Marcus brengt enige verlichting in zijn toestand.

Plaats

Het verhaal speelt zich af in een grote stad, waarschijnlijk Amsterdam. Hier is in een rijksmonument, bij een drukke winkelstraat, het bedrijf Kyvon Serviezen gevestigd. Olivia woont in de zelfde stad als waar zij werkt. Ze woont met haar man en twee zoons in een ruim appartement aan de rand van de stad. Het appartement leek wel voor een rolstoel bestemd, met een ruime lift, ruime gangen en drempelloze vloeren.

Tijd

Over de tijd waarin het verhaal zich afspeelt valt weinig te zeggen, er worden geen data en jaartallen genoemd. Het is wel duidelijk dat het een modern en actueel verhaal is, internet en mobiele telefonie spelen bijvoorbeeld een rol. Uit het verhaal blijkt dat er sprake is van een zomerborrel, maar er worden geen exacte data genoemd. Het verhaal speelt zich dus in de zomer af, waarschijnlijk over een periode van enkele weken.

Thematiek

De titel geeft het al aan: het boek gaat voor een groot deel over het thema relatie tussen broer en zus. In dit verhaal komt duidelijk naar voren dat familieverhoudingen op scherp komen te staan vanwege ziekte. Olivia hecht meer waarde aan haar werk dan aan haar gezin. Daardoor bevindt zij zich ook in een huwelijkscrisis. Toen ze als kind de zorg van haar broer niet meer nodig had, liet ze hem in de steek. Dat bezorgt haar later wel een schuldgevoel, waardoor ze hem in huis opneemt. Olivia heeft weinig zelfkennis en komt er achter dat de gezinsleden een andere kijk op haar hebben dan dat zij het heeft. Ze gaat beseffen dat er belangrijker dingen zijn dan werk.

Portret Esther Gerritsen

Esther Gerritsen (1972) groeide op in de plaats Gendt bij Nijmegen. Zij studeerde Dramaschrijven en Literaire vorming aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. In 2000 debuteerde zij met de verhalenbundel Bevoorrecht bewustzijn. Daarna volgden Tussen Een Persoon (2002) en Normale dagen (2005). In 2008 verscheen haar alom geprezen De kleine miezerige god. Zowel haar romans Superduif (2010), Dorst (2012) als Roxy (2014) werden genomineerd voor de Libris Literatuurprijs. In 2014 werd haar de driejaarlijkse Frans Kellendonk-prijs toegekend. Gerritsen is columniste voor de VPRO Gids en is regelmatig te gast in radioprogramma's en op literaire festivals.
© 2016 - 2019 Maarten1968, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Marcus Aurelius als keizerMarcus Aurelius als keizerMarcus Aurelius is erkend als Stoïcijn, als keizer en als de auteur van de Ta eis heauton, zijn persoonlijke filosofisch…
Straatwaarde: boek over zestien jaar heroïneverslavingStraatwaarde: boek over zestien jaar heroïneverslaving‘Straatwaarde’ is het boek van Esther Schenk. Esther Schenk is een pseudoniem voor de vrouw die haar verhaal na ruim zev…
Boekverslag 'Dorst' van Esther GerritsenBoekverslag 'Dorst' van Esther GerritsenHet boek ‘Dorst’ van Esther Gerritsen gaat over de onbevredigende relatie tussen een moeder en dochter. Moeder en dochte…
Een reis door schilderijenland, een prachtig boek over PasenrecensieEen reis door schilderijenland, een prachtig boek over PasenEen kind laten kennismaken met de kunstgeschiedenis door de eeuwen heen lukt ouders zeker met dit boek. Het boek gaat ov…
Boekverslag: Dorst - Esther GerritsenBoekverslag: Dorst - Esther GerritsenDorst is een vlot geschreven boek door romanschrijfster Esther Gerritsen. Het verhaal gaat over de relatie tussen Elisab…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: bol.com
  • Broer, Esther Gerritsen, Uitgeverij CPNB, 2016

Reageer op het artikel "Boekverslag: 'Broer' van Esther Gerritsen"

Infoteur: Maarten1968
Laatste update: 04-06-2018
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Schrijf mee!