InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Boekverslag: Het Gouden Ei van Tim Krabbé

Boekverslag: Het Gouden Ei van Tim Krabbé

Boekverslag: Het Gouden Ei van Tim Krabbé Het Gouden Ei is een boek van de Nederlandse schrijver Tim Krabbé. Het boek werd in 1984 voor de eerste keer uitgegeven en is verfilmd in 1988 als Spoorloos. In 1993 is er ook een Engelse verfilming gemaakt onder de titel The Vanishing. Het boek wordt veel gebruikt voor de leeslijsten van middelbare scholieren.

Belangrijke gegevens

  • Tim Krabbé, Het Gouden Ei
  • Uitgeverij Prometheus
  • Amsterdam 1984
  • 43e druk 2015
  • ISBN: 9789044618068

Beknopte samenvatting

Rex Hofman en Saskia zijn onderweg naar een vakantiehuisje in de heuvels boven de Middellandse Zee. Als ze gaan tanken bij een benzinestation gaat Saskia wat drankjes halen en komt ze niet meer terug. Rex gaat haar zoeken maar ze is nergens te vinden. Rex kan, acht jaar later, Saskia nog steeds niet uit zijn hoofd halen. Hij heeft een relatie met Lieneke waar hij mee wilt gaan trouwen. Na een tijdje komt een Franssprekende man genaamd Raymond Lemorne bij Rex thuis die beweert dat hij meer weet over de verdwijning van Saskia. Hij vraagt Rex om mee te gaan om hem uit te leggen wat er precies is gebeurd.

Hij blijkt de moordenaar van Saskia te zijn en hij geeft Rex de keuze: hij komt te weten wat er met Saskia is gebeurd en moet hetzelfde ondergaan als haar, of hij zal het nooit te weten komen. Rex kiest ervoor om er achter te komen wat er is gebeurd met Saskia. Hij wordt uiteindelijk verdoofd en levend begraven in een kist. Dezelfde dood die Saskia heeft moeten doorstaan.

Verhaalanalyse

Rol en ontwikkeling van de belangrijkste personages

Rex
De hoofdpersoon, qua karakter is hij een doorzetter en erg vriendelijk. In het verloop van het boek is hij altijd op zoek naar Saskia.

Saskia
Een vrouw met rood haar en een ijdeltuit. In het verhaal is ze degene die haar zaakjes altijd op orde probeert te houden, ze is degene die vermist raakt.

Lieneke
De vriendin die Rex krijgt na de verdwijning van Saskia. De relatie tussen Rex en Lieneke lijkt niet erg sterk, ondanks dat ze met elkaar wilden trouwen.

Raymond Lemorne
Hij werkt op een school en heeft een vrouw en twee kinderen, zijn gedachtegang is anders vergeleken met Rex. Hij denkt niet veel aan anderen en wat anderen voelen, hij geniet er in zekere zin van wanneer iemand pijn heeft.

Tijd

  • Verteltijd. Het boek heeft 98 bladzijden.
  • Vertelde tijd. Ongeveer twee à drie uur.
  • Chronologie. Elk hoofdstuk is chronologisch verteld, maar de hoofdstukken volgen elkaar niet chronologisch op, het is dus niet-chronologisch.
  • Flashbacks en flashforwards. Er komen een paar flashbacks voor om duidelijk te maken wie Lemorne was en hoe Saskia precies was.

Vertelperspectief

Het boek is geschreven in meerdere perspectieven: die van Rex, Raymond en Lieneke. Het is een meervoudig personaal perspectief omdat je meer van de persoon komt te weten en je weet hoe hij of zij denkt.

Motieven

  • Droom. De droom over de gouden eieren komt voor in Saskia haar dromen en ook bij Rex.
  • Liefde. Rex zijn eeuwige liefde voor Saskia.
  • Misdaad. Raymond heeft veel slachtoffers gemaakt, hij is erg gewelddadig.

Thematiek

  • Liefde. De liefde tussen Rex en Saskia en tussen Rex en Lieneke.
  • Moord. De moord op Saskia en Rex.
  • Claustrofobie. De droom van Saskia over de gouden eieren gaat over het zitten in een ei, in de droom voelt ze zich duidelijk erg claustrofobisch, Rex krijgt de droom later ook.
  • Eenzaamheid. Tijdens de zoektocht naar Saskia voelt Rex zich ook eenzaam.

Plaats in de literatuurgeschiedenis

Het boek is het eerste gepubliceerd in 1984, en is geschreven door Tim Krabbé. Tim Krabbé werd geboren op 13 april 1943 in Amsterdam. Hij was vooral actief als journalist. Naast romans schreef hij ook boeken over schaken en wielrennen, zijn twee grootste passies. In 1967-1972 behoorde hij ook tot de twintig beste schakers van Nederland. Hier heeft hij ook inspiratie opgedaan voor het schrijven van boeken. Ondanks dat hij niet veel boeken heeft geschreven, zijn er wel drie van verfilmd en De Vertraging draait anno 2015 nog steeds in de Amerikaanse bioscopen.

Het Gouden Ei is duidelijk een moderner boek, het is makkelijk geschreven en hoe de misdaden werden gepleegd zijn duidelijk van deze tijd. Toch is dit boek voor Tim Krabbé niet typerend, hij schrijft vaak boeken over wat hij leuk vindt en wat zijn interesses zijn, en niet over moorden en andere misdaden. Een recenter boek van Krabbé is De Veertiende Etappe dat in 2015 is uitgekomen, het is een boek dat alle beste korte stukken over wielrennen heeft gecombineerd.

Eindoordeel

Ondanks dat het boek maar 98 bladzijden heeft is het een mooi boek. Het is een mooi verhaal zonder dat er te veel in details is geschreven, vaak wordt er in dikke boeken te veel in detail geschreven wat een dik boek saai maakt. Gelukkig was dat niet het geval bij dit boek en las het erg prettig.
© 2015 - 2019 Aafkevdb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Boekverslag: Het gouden eiHier een compleet boekverslag van het boek 'Het gouden ei' van Tim Krabbé. Het bevat de zakelijke gegevens, een eerste r…
Recensie: Het Gouden Ei, Tim KrabbérecensieRecensie: Het Gouden Ei, Tim KrabbéHet Gouden Ei. Hoe een verdwijning op een pompstation uitgroeide tot een sterk plot en 250.000 exemplaren.
Samenvatting en gegevens over het boek: Het Gouden eiEen goede samenvatting over het boek: "het Gouden Ei", geschreven door Tim Krabbé. Dit artikel bevat behalve de samenvat…
Boekverslag over "Het gouden ei"Boekverslag over "Het gouden ei"Dit is mijn boekverslag over "Het gouden ei". Dit boek is geschreven door Tim Krabbé. het genre van dit boek is Psycholo…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Het_Gouden_Ei
  • http://www.lezenvoordelijst.nl/zoek-een-boek/nederlands-15-tm-19-jaar/h/het-gouden-ei/
  • http://webserv.nhl.nl/~huizing/tim/e.htm

Reageer op het artikel "Boekverslag: Het Gouden Ei van Tim Krabbé"

Infoteur: Aafkevdb
Gepubliceerd: 18-12-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Schrijf mee!