InfoNu.nl > Educatie en School > Methodiek > Faalangst bij kinderen, veiligheid en acceptatie

Faalangst bij kinderen, veiligheid en acceptatie

Faalangst bij kinderen, veiligheid en acceptatie In het onderwijs accepteert de leerkracht de verschillen die kinderen vertonen. Kinderen hebben houvast nodig, veiligheid en uitdaging. Niet elk kind ontwikkelt zich op dezelfde manier en in het zelfde tempo. De uitdaging die de leerkracht geeft, zorgt voor de ontwikkeling en zelfstandigheid van kinderen. Met name faalangstige kinderen hebben behoefte aan een eigen structuur, een eigen opdracht met een doel dat ze kennen en dat ze stapsgewijs kunnen bereiken.

Faalangst herkennen

Gedragskenmerken

  • Bij faalangstige kinderen heerst een negatieve verwachting van zichzelf. Ze verwachten dat anderen positieve verwachtingen uitspreken.
  • Bij nieuwe opdrachten zijn ze afwachtend, laten het eerst de anderen doen.
  • Tijdens het werk willen ze graag positieve reacties krijgen.
  • Een veranderde sfeer in de groep brengt hen uit balans.

Tijdens uitleg van de les
  • Ze kijken de leerkracht niet aan, omdat ze bang zijn een beurt te krijgen.
  • Ze stellen nauwelijks, of juist heel veel vragen.
  • Omdat ze bang zijn hun werk niet goed te maken, letten ze niet goed op.

Tijdens toetsen
  • De kinderen zijn opgewonden en stellen veel vragen over wat ze precies moeten doen.
  • Ze beginnen veel te snel, zonder goed te lezen, of starten juist veel later.
  • Ze reageren op alle geluid en beweging om hen heen.
  • Na het werk hebben ze geen idee of ze het goed gedaan hebben.

Contact met andere leerlingen
  • Faalangstige kinderen voelen zich niet op hun gemak bij een kind dat hoger staat in de "pikorde".
  • Ze klagen vaak over andere kinderen.
  • Bij bepaalde kinderen wordt juist steun gezocht.
  • Als een ander kind hen iets vraagt te doen, durven ze geen "nee" te zeggen.

Gedrag in de groep

  • Sommige faalangstige kinderen tonen hun afhankelijkheid, vragen om hulp en begrip bij volwassenen.
  • Sommigen kunnen moeilijk iets onder woorden brengen, zijn bang iets "fout" te zeggen.
  • Anderen zijn juist heel brutaal om hun faalangst te verstoppen. Weer anderen spelen voor clown.
  • Opvallend zijn kinderen die "alles" vragen en verdrietig worden als er op een gegeven moment geen antwoord meer op komt.
  • Een faalangstig kind kan ook zó loyaal aan een ouder zijn, dat hij haar of zijn gedrag kopieert.

Faalangst in combinatie met leer- en/of gedragsproblemen

Leerproblemen en faalangst

Actief faalangstige kinderen worden zo genoemd omdat ze zoveel energie steken in hun werk. De verhouding inzet-resultaat is scheef en er wordt nóg meer energie gestoken in goede prestaties. Ze denken dat hun grote inzet hun leerproblemen oplost en dat hun faalangst dan ook verdwijnt. Meestal geven deze kinderen de strijd op aan het eind van de basisschool of in het begin van het voortgezet onderwijs. Passief faalangstige kinderen doen het tegenovergestelde. Ze beginnen vaak niet eens aan een taak omdat ze het gevoel van het falen niet willen ervaren.

Gedragsproblemen en faalangst

Kinderen met sociale gedragsproblemen keren zich juist af van de mensen waarmee ze een loyale emotionele band hebben.
Zowel kinderen met agressieve als die met depressieve uitingen sluiten zich van die mensen af. Ze hoeven dan niets te geven. En juist door te geven voelen ze zich faalangstig: geef ik wel genoeg, wordt het geaccepteerd?

De leerkracht

Veiligheid is de voornaamste factor in het creëren van een goede leerbare omgeving voor een kind. Leerkrachten kunnen dat doen door kinderen te laten merken dat fouten maken mag. Leerkrachten moeten kinderen vertrouwen geven, ook in hun eigen kunnen. Ook moeten ze laten merken dat alle kinderen geaccepteerd worden. Ondersteuning van faalangstige kinderen is heel belangrijk. Ook is het zaak ze een uitdaging te geven, waarbij ze stapsgewijs kunnen laten zien dat iets lukt. De leerkracht blijft altijd ter ondersteuning in de buurt. Gebruik maken van positieve opmerkingen en reacties is de beste remedie voor faalangstige kinderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is faalangst?Op de basisschool heeft op de twaalf kinderen last van faalangst. Faalangst is een angst, bij die angst ben je bang om t…
Wat is faalangst precies?Een op de vijf eindexamenkandidaten heeft last van faalangst. Van de ruim 200.000 leerlingen die examen doen hebben 40.0…
Faalangst in de praktijkFaalangst in de praktijkFaalangst is de angst of vrees om fouten te maken, en de angst voor mislukkelingen. Hoe ontstaat faalangst en hoe herken…
Faalangst bij kinderen herkennen & tips tegen faalangstFaalangst bij kinderen herkennen & tips tegen faalangstKinderen kunnen, soms al op zeer jonge leeftijd, faalangst hebben. Door negatieve gevoelens en gedachten zit een kind ni…
Faalangst, wat is het en wat zijn de gevolgen?Faalangst is de angst om te falen of te mislukken. Iemand is bang om fouten te maken of iets niet goed te doen in situat…
Bronnen en referenties
  • Faalangst aan de start, A. Nieuwenbroek en A. ter Beek - ISBN 9067551228

Reageer op het artikel "Faalangst bij kinderen, veiligheid en acceptatie"

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 02-03-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Methodiek
Schrijf mee!