InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > ADHD, wat is dat en hoe ga je ermee om?

ADHD, wat is dat en hoe ga je ermee om?

ADHD, wat is dat en hoe ga je ermee om? ADHD is een stoornis in de ontwikkeling van het kind op het gebied van beweeglijkheid, concentratie en het beheersen van impulsen. ADHD betekent: Attention deficit hyperactivity disorder. Een kind met ADHD vraagt heel veel aandacht en kan zijn of haar gedrag niet reguleren. Schoolkinderen kunnen overactief zijn en pubers kunnen zich bijvoorbeeld zo rusteloos gedragen dat zij niet weten hoe ze met hun huiswerk moeten omgaan. Bij ADHD zijn er belemmeringen in de hersenfuncties.

Drie types van ADHD

Type I , het kind dat niet goed kan opletten

Dit kind reageert langzaam, is ongemotiveerd, vergeetachtig (vaak zijn spullen kwijt) en zal veel dagdromen. Ook is het kind vaak gefocust op één ding, bijvoorbeeld de computer.

Type II , het hyperactieve kind

Dit kind praat heel veel, vaak voor zijn beurt, reageert te snel, kan niet plannen en organiseren en heeft geen remmingen. Dit kind kan gevaarlijke dingen doen (bijvoorbeeld op straat).

Type III , het kind dat een combinatie is van beide anderen

Regelfunctie van de hersenen

ADHD kinderen hebben problemen met het verwerken van informatie en bij het organiseren. Zij kunnen moeilijk beginnen met een taak, hun aandacht erbij houden en die taak in een normaal tempo afmaken. Op emotioneel gebied reageren ADHD kinderen té enthousiast, té boos, té ongerust, té aardig, té verdrietig. Ook hebben ze moeite met het gebruik van herinnering en geheugen. Van opgedane ervaringen maken zij vaak geen of nauwelijks gebruik. Ook overzien ze vaak niet wat de gevolgen zijn van hun gedrag.

ADHD kinderen zijn over het algemeen heel enthousiaste, levenslustige kinderen die nauwelijks moe te krijgen zijn. Ze hebben vaak humor en zijn heel gevoelig. Op sportief en creatief gebied zijn ze vaak uitblinkers. ADHD zit hen vaak in de weg. Het is hen overkomen. ADHD is geen onwil, maar onmacht. Zowel de opvoeding, het IQ als de situatie binnen een gezin zijn geen oorzaak van ADHD. Het is een stoornis in de hersenen. Informatie komt niet goed binnen, wordt slecht verwerkt en daardoor is er geen controlebeheersing. Zijn/haar hele leven lang zal een ADHD kind last hebben van deze disorder.

Waarin uit zich ADHD?

  1. Het kind heeft moeite met luisteren naar anderen, onderbreekt of wordt afgeleid
  2. Moeite met aandacht erbij houden
  3. Stemmingswisselingen
  4. Antwoorden op vragen te snel geven, praat zelf teveel en eist aandacht op
  5. Friemelen, draaien, lopen
  6. Moeite hebben met focussen op een taak
  7. Een hekel hebben aan huiswerk
  8. Slordig zijn en dingen kwijtraken/vergeten
  9. Kind ziet geen gevaar, gaat vaak om met probleemjongeren
  10. Het kind is snel driftig en agressief
  11. Het kind kan niet rustig spelen en moeilijk blijven zitten.
  12. Weglopen, spijbelen, voelt zich niet schuldig
  13. Moeite hebben met organiseren
  14. Is extra gevoelig voor drugs en alcohol

Hoe ermee om te gaan

  1. Regels: Houd regels concreet en controleer of ze begrepen zijn. Zorg voor voorspelbaarheid.
  2. Gedrag: Geef complimenten ter plekke voor goed gedrag. Herhaal vaak wat gewenst is.
  3. Ongewenst gedrag: Probeer het te negeren. Voorkom een machtsstrijd.
  4. Succeservaring: Zorg voor situaties waarin de kinderen succes ervaren. Behandel iemand altijd met respect.
  5. Hulp: Het impulsieve kind kan niet wachten, geef snel reactie. Geef consequenties aan.
  6. Probleem oplossen: Help het kind, bied een strategie aan of laat hem er een bedenken.
  7. Controleer de aandacht, geef duidelijk tijd en hoeveelheid aan van wat er gedaan gaat worden.
  8. Omgeving: Zorg dat die veilig is.

De meest effectieve manier om ermee om te gaan is : complimenteren en gewenst gedrag benoemen. Doe dat als het gewenst gedrag vertoond wordt en complimenteer oprecht. Genoemde negatieve consequenties helpen slechts kort en het gedrag verandert er niet door.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
ADHD; wat is het?ADHD is de laatste jaren goed ingeburgerd, zelfs zo goed dat we bijna niet meer weten wat de betekenis van dit woord is.…
Straffen, belonen en negerenEr zijn drie manieren om op gedrag van kinderen te reageren; belonen, straffen en negeren. Wanneer pas je welke methode…
ADHD in de klasADHD in de klasKinderen worden tegenwoordig steeds sneller gediagnosticeerd als het aankomt op gedragsproblemen. Een veel gehoord probl…
De diagnose ADHDDe diagnose ADHDADHD is de afkorting van Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Dit betekent letterlijk vertaald: aandacht tekort hyp…
ADHD bestaat nietADHD bestaat nietADHD staat voor attention deficit hyperactivity disorder en kenmerkt zich door hyperactiviteit en aandachtstekort. Het w…

Reageer op het artikel "ADHD, wat is dat en hoe ga je ermee om?"

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 26-02-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!