Gedragsproblemen bij kinderen, de omgeving begrijpt ze niet

Gedragsproblemen bij kinderen, de omgeving begrijpt ze niet Gedragsproblemen bij kinderen komen veel voor. Gedragsproblemen ontstaan door het niet begrijpen van een bepaald gedrag door de omgeving. Tegenwoordig zijn er steeds meer kinderen die niet beantwoorden aan het verwachtingspatroon van de omgeving. Zij kunnen zich in sociale situaties moeilijk handhaven. Vaak worden ze niet geaccepteerd door hun leeftijdgenoten en hebben dus geen vriendjes. Ze gaan zich agressief gedragen of trekken zich juist terug. Gedragsproblemen zijn te verhelpen.

Opvallend gedrag

Het gedrag dat sommige kinderen laten zien is vaak storend. Ze kunnen luidruchtig zijn, snel mopperen, niet luisteren naar de groep, hun eigen zin willen doordrijven, de baas willen spelen. Het gedrag wordt niet geaccepteerd, het wordt afgewezen door leeftijdgenootjes. En ook door de volwassenen in hun omgeving. Kinderen gaan daardoor agressief gedrag vertonen of worden gepest. Dit 'storend' gedrag kan worden onderverdeeld in twee typen:

Gedragsstoornis

  • Gedrag zit in de aanleg van het kind.
  • Al op jonge leeftijd vertoont het kind storend gedrag.
  • Het gedrag heeft nadelige invloed op de ontwikkeling van het kind.
  • De omgeving heeft weinig invloed op het gedrag.
  • De stoornis is in beperkte mate behandelbaar.
  • De sociale aanpassing op latere leeftijd zal een probleem zijn.

Gedragsprobleem

  • Gedrag is na de geboorte ontstaan.
  • Het kan zich ook op latere leeftijd gaan manifesteren.
  • Het gedrag heeft invloed op enkele ontwikkelingsgebieden.
  • De omgeving kan grote invloed hebben op het gedrag.
  • Het storend gedrag is behandelbaar.
  • De sociale aanpassing op latere leeftijd kan redelijk tot goed zijn.

Begeleiding

Problemen

Kinderen met gedragsproblemen kunnen worden begeleid door leerkrachten en ouders. Het gedrag kan worden beïnvloed door 'sociaal wenselijk' gedrag uit te lokken of aan te leren. Voor deze kinderen is het van belang dat er duidelijke regels worden gehanteerd, zowel thuis als op school. Regels die met het kind samen worden afgesproken. Hij of zij kan er dan ook op gewezen worden zich aan de mede door hem of haar zelfgekozen regels te houden.

Stoornis

Kinderen met gedragsstoornissen hebben professionele begeleiding nodig van psychologen en pedagogen, eventueel van psychiaters.

Sociale weerbaarheidstraining

Voor kinderen met gedragsproblemen zijn sociale weerbaarheidstrainingen beschikbaar. Speciaal daarvoor opgeleide leerkrachten trainen kinderen in leeftijdsgroepen. Gedrag dat is aangeleerd, kan ook weer worden afgeleerd. Negatief gedrag wordt zoveel mogelijk genegeerd.

De kinderen worden getraind op:
  • Denken. Naar aanleiding van groepsgesprekken wordt gepraat over gedrag. Kinderen leren over zichzelf praten en naar anderen te luisteren. Gevoelens worden uitgebreid besproken.
  • Doen. In de vorm van bijvoorbeeld rollenspel wordt wenselijk gedrag aangeleerd. De kinderen doen verbale en fysieke oefeningen.

Oefeningen die aan de orde komen

  • kennismaken
  • complimenten geven en ontvangen
  • over gevoelens praten, ze leren herkennen en verwoorden
  • een praatje maken
  • pesten
  • vriendschap sluiten
  • kritiek geven en ontvangen
  • afscheid nemen

Ouders en leerkrachten

Ouders en leerkrachten krijgen instructie hoe met de kinderen om te gaan in de thuissituatie en de klassensituatie. Ook zij moeten leren zich er bewust van te zijn dat het ontwikkelen van de sociale kant van een kind erg belangrijk is. Zij kunnen voortborduren op de training die door specialisten aan het kind geven is. Vooral het eerst denken en dan doen is van groot belang. Ook met de gevoelens van het kind moet worden rekening gehouden. Want die zijn vaak de reden van het onaangepaste gedrag.

Lees verder

© 2011 - 2020 Wilvdvleuten, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelfvertrouwen en weerbaarheid van kinderen verhogenZelfvertrouwen en weerbaarheid van kinderen verhogenHet is belangrijk om al je mogelijkheden te leren gebruiken. Je zult er versteld van staan hoeveel er dat zijn. Dit geld…
Psychische factoren die stress verlichtenPsychische factoren die stress verlichtenStress is iets waar iedere persoon in zijn leven mee in contact komt. De manier hoe we met deze stress omgaan, bepaalt h…
Seks op tv en seksuele moraal van jongerenSeks op tv en seksuele moraal van jongerenProgramma's waarin beelden van seks of porno expliciet worden getoond hebben invloed op de seksuele opvattingen en het g…
Handleiding Weerbaarheidstraining tegen verslavingHandleiding Weerbaarheidstraining tegen verslavingDit is een eenvoudig korte handleiding voor een eerste aanzet voor een weerbaarheidstraining. De training is gericht op…

Contacten leggenContacten leggenHoe leg je contact met de mens? Voor sommigen is het best moeilijk om contact te leggen en voor de ander is het weer erg…
Kritiek geven en ontvangenKritiek geven en ontvangenKritiek, iedereen krijgt er wel mee te maken. Kritiek hoeft niet altijd negatief te zijn, maar je kunt het ook als advie…
Bronnen en referenties
  • Drs. L de Wilde Sociale weerbaarheidstraining.

Reageer op het artikel "Gedragsproblemen bij kinderen, de omgeving begrijpt ze niet"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reacties

Christine Jonker, 08-09-2013 14:01 #2
Gedragsproblemen kunnen ontstaan, doordat het kind zich onbegrepen voelt op school (onbewust). De manier van informatie aanbieding past niet bij het kind. De voorkeursleerstijl van het kind is een visueel-ruimtelijke (omdat je rechter hersenhelft beter is ontwikkeld en je beter onthoudt in beeld, vorm en kleur), terwijl school grotendeels verbaal kennis aanbiedt. Het niet onderkennen van deze problematiek houdt het gedragsprobleem in stand.
Sluit school zich meer aan bij de belevingswereld ( leerstijlvoorkeur) van het kind voelt het kind zich begrepen. Om dingen te begrijpen moet het kind het zien, het denkt associatief. Houdt school hier rekening mee zullen de gedragsproblemen verminderen.

A. Zuidema, 11-02-2013 23:15 #1
Als de leerkrachten hier niet aan mee willen doen wat kun je dan doen? Reactie infoteur, 12-02-2013
Het is zaak dat de leerkracht ook begrijpt wat er aan de hand is. In een gesprek met de leerkracht en eventueel de IB-er zou u kunnen aangeven wat u van hen wilt. Natuurlijk moeten er afspraken te maken zijn. De school wil ook sociaal wenselijk gedrag van een kind. Door een gesprek kan duidelijk worden welk gedrag vertoond wordt en wat u er thuis aan kunt doen en de leerkracht op school. Luister ook naar wat het kind erover vertelt. Ook met het kind kunnen en moeten afspraken worden gemaakt. Iedereen zal zich dan aan die afspraken moeten houden. Gebeurt dat niet, dan zijn zelfs de sancties met het kind te bespreken. Groet, Wil

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 15-01-2020
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 1
Reacties: 2
Schrijf mee!