Taakverdeling tijdens coöperatief leren

Bij het coöperatief leren staat het punt ‘individuele verantwoordelijkheid’ centraal. Individuele verantwoordelijkheid kun je als leerkracht realiseren door de kinderen een eigen rol te geven. Er worden in dit artikel 7 taken/rollen besproken. Natuurlijk hoef je niet alle taken tegelijkertijd in te zetten. Als je een groepje van 4 kinderen hebt, kun je 4 rollen, die jij als leerkracht op dat moment belangrijk vindt, toepassen.

Tijdbewaker

Als je de tijdbewaker bent, dan zorg je ervoor dat je in ieder geval de klok kunt zien of zelf een horloge om hebt. Je vertelt je groepje hoeveel tijd jullie hebben en aan het einde van de les geef je aan dat het bijna tijd is. Op deze manier weet iedereen in het groepje dat ze moeten afronden en eventueel al moeten opruimen.

Tafelbaas

Als je de tafelbaas bent, weet jij hoe de tafels moeten staan. Samen met je groepje zorg je ervoor dat de tafels op de goede plek komen te staan en ook dat dit goed, snel en zachtjes gebeurt. De tafelbaas-taak is geen taak voor de hele les. Naast de tafelbaas kun je dus eventueel ook nog een andere taak op je nemen.

Aanmoediger

Als je de aanmoediger bent, dan moedig jij je groep aan. Je geeft de kinderen in je groep zelfvertrouwen door te zeggen dat ze het wel kunnen en dat het goed komt als ze zo doorwerken. Op deze manier creëer je een positieve sfeer in je groepje.

Stiltekapitein

Als je de stiltekapitein bent, dan zorg jij ervoor dat je groepsgenoten zachtjes praten. Op deze manier kan elk groepje in de klas rustig werken. Als kinderen in je groepje te hard praten zeg je dit, zodat de rust weer terug kan keren.

Taakkapitein

Als je de taakkapitein bent, dan bespreek je met je groepje door wat de taak is die jullie moeten uitvoeren. Je zorg ervoor dat iedereen in je groepje ook daadwerkelijk in je groepje blijft. Iedereen moet bij de opdracht blijven en meedoen, zo niet dan mag jij, als taakkapitein, de kinderen hierop aanspreken.

Materiaalbaas

Als je de materiaalbaas bent, dan let jij er goed op welke materialen jullie als groepje nodig hebben en waar je die materialen kunt vinden. Jij zorgt ervoor dat de materialen in je groepje terecht komen en aan het einde van de les breng jij de materialen weer terug. Deze taak is net zoals de tafelbaas geen taak voor de hele les. Het is een idee om 1 iemand in het groepje de taak tafelbaas en materiaalbaas op zich te laten nemen, maar dit hoeft natuurlijk niet.

Schrijver

Als je de schrijver bent, dan zorg jij ervoor dat al het belangrijke dat er in je groepje wordt besproken opgeschreven wordt. Jij bent diegene die pen en papier voor je hebt liggen, waardoor je snel de informatie kunt noteren. Natuurlijk bespreek je in het groepje of iedereen het ermee eens is als je dat opschrijft. Op deze manier weet iedereen in je groepje wat er op papier komt te staan.
© 2010 - 2024 Rosie86, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Coöperatief leren: de rollenCoöperatief leren: de rollenCoöperatief leren komt in steeds meer basisscholen voor. Op een leuke manier samenwerken en te gelijkertijd ook een hoop…
Kenmerken coöperatief lerenCoöperatief leren is een werkwijze om de interactie en samenwerking tussen kinderen optimaal te laten verlopen. Bij coöp…
Didactische structuren - samenknap en zelfknapKinderen die samenknap zijn hebben interesse in de ander en werken ook graag samen met anderen. Kinderen die zelfknap zi…

Interactief taalonderwijsInteractief taalonderwijs gaat ervan uit dat kinderen taal het beste leren in een krachtige leeromgeving waarbij rekenin…
De fiets van Jansen (wereldoriëntatie in de klas)Het didactische model ‘De fiets van Jansen’ gaat van de nieuwsgierigheid van de kinderen uit. De kinderen bepalen, begel…
Rosie86 (53 artikelen)
Gepubliceerd: 13-09-2010
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Methodiek
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.