Huiswerk in de lagere school
Al van in de lagere school krijgt je kind huiswerk mee naar huis. Hoeveel keer in de week dat is, hangt af van de school zelf. De leerkrachten zijn ook vrij om te kiezen hoe omvangrijk de werkjes zijn. Uiteraard zal dit alles te maken hebben met de juf of meester en met het leerjaar of groep waarin je kind zit. Het spreekt voor zich dat kinderen in de hogere leerjaren of groepen meer werk mee naar huis krijgen dan kinderen van bijvoorbeeld zes jaar.
Frequentie
Over huiswerk bestaan er veel ideeën en meningen. Sommige leerkrachten zijn voor, anderen dan weer tegen. Misschien is de gulden middenweg ook hier aangewezen. Het kan zijn dat de juf of meester van uw kind er voor kiest om elke dag huiswerk mee te geven. Dit kan gerust. Er staat immers nergens iets neergeschreven over huiswerk. Het is dus aan de leerkracht om te beslissen hoe hij/zij te werk gaat. In de meeste scholen worden er wel afspraken gemaakt zodat het hele team op eenzelfde manier werkt. Er kan gekozen worden om elke dag huiswerk mee te geven, maar het is ook mogelijk om maar een paar dagen in de week een opdracht mee te geven naar huis. Sommige scholen kiezen ervoor om kinderen helemaal niet met huiswerk te belasten. Dit heeft zo zijn voor en nadelen. Uiteraard is het de bedoeling dat kinderen van een lagere school nog tijd over hebben om zich te ontspannen. Nooit huiswerk wil echter zeggen dat zij niet gewoon zijn om thuis nog wat te werken. Sommige kinderen hebben later dan ook problemen om de studeren of taken af te werken in hun vrije tijd.
Meestal zijn er dus afspraken op schoolniveau en zijn er tal van mogelijkheden. Sommige scholen kiezen voor dagelijks huiswerk, andere schoolgaande jeugd kent geen huiswerk. Er zijn echter tal van andere alternatieven. Zo zijn er scholen die enkel op woensdag en vrijdag een taakje meegeven. Anderen opteren dan weer voor huiswerk op maandag, dinsdag en donderdag.
Uitzonderingen
Naast tal van mogelijkheden zijn er ook nog uitzonderingen op de regel. Zo zijn er groepen die bijvoorbeeld massaal deelnemen aan naschoolse activiteiten als voetbal en dans. Het is dan eventueel mogelijk om huiswerk op een andere dag te plaatsen. Ook kinderen die na school naar de logopedist gaan, vragen soms om een aangepaste werkwijze. Kinderen die na vier uur nog een uurtje bij de logopediste moeten werken, hebben vaak geen zin meer in huiswerk achteraf. Het is dan aan jou als leerkracht om te beslissen of er geen andere oplossing mogelijk is.
Inhoud
Het is een vaste regel onder de leerkrachten dat er geen nieuwe leerstof wordt meegegeven als huiswerk. Deze regel staat nergens genoteerd, maar wordt door bijna alle leraren toegepast. Het is immers niet te bedoeling dat kinderen 's avonds in de knoei geraken met hun werkje. Eigenlijk is het zo dat een kind zijn huiswerk zelfstandig moet kunnen maken. Uiteraard zijn daar uitzonderingen op. Zo kan het zijn dat je kind iets moet instuderen en dan is het natuurlijk wenselijk dat de leerstof eens wordt opgevraagd. Is het echter een gewone oefening, dan moet je zoon of dochter in staat zijn de opdracht zelf tot een goed einde te brengen. Lukt dit niet, dan is er ergens iets fout gelopen. Communiceer daarover met de leerkracht. Doe dit via de schoolagenda of het werkje zelf.
Aantekeningen
Aantekeningen op het huiswerk of in de agenda zijn altijd heel erg leerrijk voor een leerkracht. Zo kan een meester of juf inschatten hoe het werkje thuis verlopen is. Sommige leerlingen kunnen heel veel moeite hebben gehad, anderen werkten dan weer heel erg traag en nog anderen hadden toch extra hulp nodig. Op die manier kun je ook inspelen op de noden van je klas. Merk je dat er heel wat leerlingen problemen hadden met een oefening, dan is het mogelijk om dit in de klas nog eens aan te kaarten. Zo bereik je heel wat kinderen en zorg je er voor dat het huiswerk de volgende keer vlotter verloopt. Is er echter maar één kind die problemen ondervond, dan kun je dit individueel aanpakken. Ofwel is het te wijten aan een slechte houding in de klas en moet daarover gecommuniceerd worden naar het kind (en eventueel naar de ouders) toe ofwel is er een probleem naar inhoud. Dan is het ook mogelijk om dit kind in het bijzonder nog eens bij jou te nemen zodat je de leerstof nog eens kunt herhalen.
Hoeveelheid
Over de hoeveelheid huiswerk valt er ook te discussiëren. Het is ook moeilijk om telkens een opdracht te vinden is die voor iedereen haalbaar is. Je zit natuurlijk met verschillen bij je kinderen en die moet je zien te overbruggen. De bedoeling van huiswerk is uiteraard niet dat het ene kind 5 minuten werkt en het andere een halfuur. Maak hierover ook duidelijke afspraken met de ouders. Hebben de kinderen te lang tijd nodig dan is het in de meeste gevallen beter dat er mee ophouden. Het is dan aan de moeder of vader om op het huiswerk te noteren waarom de opdracht niet volledig werd afgewerkt.
In de kleinste leerjaren is het de bedoeling dat de kinderen maximum een kwartier moeten werken. Zo zijn ze nog eens intensief bezig, maar blijft er ook tijd over om te spelen en te ontspannen. Uiteraard mag er wat langer gewerkt worden in de hogere jaren. Uiteraard heeft dit alles ook te maken met de periode waarin de leerlingen vertoeven. Zitten de kinderen midden in een toetsenperiode dan is het natuurlijk aan te raden om net iets langer met het huiswerk bezig te zijn dan anders.
Verbeteren
Sommige ouders houden ervan om het werkje van hun kind na te lezen. Dat mag je gerust doen en dat toont ook dat de mensen geïnteresseerd zijn in het kunnen van een kind. Verbeteren mag, maar dan is het wel de bedoeling dat het merkbaar is voor de leerkracht. Als de juf of meester een werkje ziet zonder fouten gaat men er nogal snel vanuit dat de leerstof geen problemen vormt voor de leerling. In sommige gevallen is het echter onmerkbaar verbeterd door de ouders. Dit werkje geeft dan een heel verkeerde boodschap aan de leerkracht. Wil je toch verbeteren? Doe dit dan met een andere kleur van balpen of noteer het op het huiswerk. Uiteraard kan deze fase ook boeiend zijn voor je kind en leren ze nog iets bij door het samen analyseren van fouten.