InfoNu.nl > Educatie en School > Huiswerk > Leren van woordjes gemakkelijker door Wrts

Leren van woordjes gemakkelijker door Wrts

Leren van woordjes gemakkelijker door Wrts Het leren van woordjes is soms best lastig. Maar door een handig programma op internet genaamd Wrts, wordt het veel gemakkelijker gemaakt. Maar hoe werkt het?

Hoe begin ik?

Als je naar www.wrts.nl gaat zie je een scherm met informatie over: Waarom wrts?
Rechtsboven kan je je inloggen, maar als je nog geen account hebt kan je die aanmaken bij Meld je nu meteen aan. Daar hoef je alleen even je e-mailadres in te vullen en een wachtwoord te bedenken. Daarna kan je al snel aan de slag.

Hoe maak ik een woordenlijst?

Je drukt op de link: Nieuwe lijst maken. Dan opent er een scherm met allemaal lege invulvelden. Bovenaan de titel, daaronder de taal voor elke kolom, en daaronder de woorden. Als je klaar bent, druk je op opslaan en het overhoren kan beginnen. De lijsten kun je naderhand ook nog bewerken of wissen. Heel gemakkelijk dus.

Overhoren

Druk op de link: Overhoren. Dan verschijnt er een scherm met heel veel keuzes die je kan instellen tijdens het overhoren. Je kunt jezelf op verschillende manieren overhoren.
  • Spelling → je ziet het woord even, het verdwijnt en typt het daarna over
  • Meerkeuze → kies het juiste woord uit 4 mogelijkheden
  • Reactiespel → druk op de spatiebalk bij het juiste antwoord
  • Puzzel → letters zijn door elkaar gegooid
  • Alleen medeklinkers → de klinkers zijn weggelaten
  • Alleen de eerste letter → je krijgt alleen de eerste letter te zien
  • In gedachten → typ niets aan, maar klik aan of je het goed had

Je kan er ook nog voor kiezen om een toets te laten afnemen. Je moet hierbij zelf het juiste antwoord intikken.
Je kan de volgorde aanpassen, voorbeeld: FA-NE / NE-FA. Hoe goed je wilt oefenen, dus vragen tot je alles goed hebt, of alleen alle woorden één keer vragen.
Overige instellingen: Hoofdletters belangrijk, accenten, trema’s en Umlauten zijn belangrijk, leestekens zijn belangrijk, oorden automatisch voorlezen. Daarna kan je de overhoring laten beginnen.
Het is een aanrader om er elke keer voor te kiezen om de woorden de blijven vragen tot je alles goed hebt. Zo ben je er zeker van dat je het goed kent en dus een goed cijfer kan behalen.

Mijn woordenlijsten

Hier staan al je opgeslagen woordenlijsten in een rij. Erg handig om ze later nog een paar keer te leren. Ze zijn onderverdeeld in categorie, dus je hoeft niet lang te zoeken.

Wrts extra

Hier kan je nog extra dingen doen met wrts. Bijvoorbeeld lijsten delen met vrienden, wrts op je mobiel etc.

Waarom is het handig?

Door dit programma weet je zeker of je het goed kent. Je krijgt namelijk aan het einde van de overhoring een cijfer. Je kan zo lang mogelijk blijven overhoren totdat je tevreden bent. De woordjes worden ook door mekaar gehaald, dus je kan de woorden niet op volgorde leren zoals ze in je boek staan. Je bent dus verzekerd van een goed cijfer.
© 2011 - 2019 Devoneyvk, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tips - Het beter leren (en onthouden) van woorden of zinnenHet leren van woordjes en zinnetjes komt tegenwoordig veel voor in het leren van talen op school. Woordjes leren wordt v…
Makkelijk en snel woordjes lerenHet leren van woorden is een vereiste bij veel vakken zoals Frans, Duits, Latijn, Grieks en Spaans. Veel mensen hebben e…
De leespraatmethode: ondersteuning bij het leren pratenDe leespraatmethode is een methode die begeleiding en ondersteuning geeft aan kinderen met een verstandelijke beperking…
Tips voor leren, stampen en woorden lerenLeren is net zo belangrijk als onthouden. Vaak wordt leren gezien als stampen met als resultaat dat je de informatie na…
Leren - Op een leuke en snelle manier!Leren is voor veel mensen een groot probleem. De 1 heeft moeite met woordjes, de ander weer met begrippen of formules ui…

Reageer op het artikel "Leren van woordjes gemakkelijker door Wrts"

Reacties

Loena, 20-11-2018 19:33 #2
Bij mij werkt wrts prima ik hou ervan. ik snap niet waarom iedereen zo negatief is!

Erikjan, 02-07-2013 16:21 #1
Ik vind dat wrts het nooit doet en ik werd laatst gehackt door wrts! dus als ik jullie was zou ik er niet opgaan.

Infoteur: Devoneyvk
Gepubliceerd: 14-06-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Huiswerk
Reacties: 2
Schrijf mee!