InfoNu.nl > Educatie en School > Examen > Gezond eten om te slagen

Gezond eten om te slagen

Gezond eten om te slagen De examens komen er aan en de stress giert weer door je lichaam. Je bereidt je geestelijk voor door examentrainingen te volgen en de leerstof goed tot je te nemen, en vooral heel veel voorbereiden. Toch is lichamelijke voorbereiding ook van belang, met name je voeding. Een gebalanceerd eetpatroon geeft je meer energie en maakt je in staat je goed te kunnen voorbereiden voor de examens. Want een goed begin, dat is het halve werk!

Tien tips tot een betere voeding

Hieronder staan tien tien tips en aanwijzingen waarmee je je eetpatroon optimaal kunt aanpassen voor de stress die examens met zich meebrengen. Voel je fit, uitgerust en kom niet voor lichamelijke ongemakken te staan.

Eet van te voren

Eet enkele uren voordat het examen plaatsvindt een gebalanceerde maaltijd. Ook is het belangrijk dat je hier de tijd voor neemt, je moet je niet volproppen!

Kies wat je eet

Eet veel fruit en proteïnerijk voedsel gedurende de dag van het examen. Proteïnes en fruit geven je de energyboost die je nodig hebt. Kip, ei, kwark, yoghurt, noten en banaan bevatten veel proteïnen. Qua fruit is alles goed, kies dus maar!

Houdt het licht

Eet geen zware maaltijden. Als je dit doet valt dit zwaar op je maag en kun je erg duf worden.

Matig je cafeïne

Gebruik cafeïne met mate en niet als maaltijdvervanger. Als je gewend bent om bijvoorbeeld koffie gedurende de dag te drinken moet je dit zeker niet vermijden, dit kan je hoofdpijn geven. Maar onthoud, drink cafeïneproducten met mate! Een goed product om aan je cafeïnebhehoefte te voldoen is groene thee, dit heeft namelijk hele positieve werkingen en is nog lekker ook!

Te zenuwachtig?

Ben je zo zenuwachtig dat je amper een hap eten door je keel krijgt? Geen zorgen, dit kan gebeuren. Probeer als aanvulling op je eten dan een proteïnenrijke shake te drinken. Ook een fruitsmoothie is goed, en ook nog hartstikke lekker omdat je zelf bepaalt wat er doorheen gaat.

Lekker snacken

Neem gezonde snacks mee voor tijdens het examen. Fruit is wederom aan te raden, maar ook proteïnerepen zijn erg goed. Vermijdt producten met veel suiker, omdat dit je energie kortstondig een enorme boost geeft maar daarna zakt je suikerpijl weer gigantisch in waardoor je erg duf wordt.

Neem een boost

Neem elke dag een vitaminenpil. Omega-3s en vitamine B verbetert je denkvermogen, wat het leren ook nog makkelijker maakt!

Alcohol

Drink geen alcohol in de weken voor je examens.

Water

Drink genoeg water om gehydrateerd te blijven. Als je niet genoeg water drinkt raak je uitgedroogd waardoor je je niet fit voelt en je misselijk kunt worden

Succes met je examen!
© 2012 - 2017 Infokoning, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De ultieme examenvoorbereidingHet lastige van examens is de voorbereiding. Je werkt er een lange periode naar toe maar wat is de beste manier om al je…
Examentips voor het maken van goede examensExamentips voor het maken van goede examensVeel studenten kampen met examenvrees. Schrik voor het afleggen van slechte examens. Ook al lijken sommige examens echt…
Cambridge examenCambridge examenEr zijn verschillende diploma's te behalen om je kennis van de Engelse taal aan te tonen bij opleidingen of bedrijven. H…
Theorie-examen online oefenen: de beste websites op een rijTheorie-examen online oefenen: de beste websites op een rijWie binnenkort het theorie-examen voor zijn of haar rijbewijs moet afleggen, kan daar op verschillende manieren voor oef…
Eindexamen 2014, ben jij er klaar voor?Eindexamen 2014, ben jij er klaar voor?Eindexamen 2014, ben jij er klaar voor? 12 Mei beginnen de eerste scholieren aan hun eindexamen. Wanneer en welke vakken…

Reageer op het artikel "Gezond eten om te slagen"

Infoteur: Infokoning
Laatste update: 04-02-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Examen
Schrijf mee!