InfoNu.nl > Educatie en School > Examen > Tips voor eindexamen vwo Nederlands: een samenvatting maken

Tips voor eindexamen vwo Nederlands: een samenvatting maken

Tips voor eindexamen vwo Nederlands: een samenvatting maken Voor het eindexamen vwo Nederlands moet je een samenvatting maken. Daarnaast is het sowieso handig als je een goede samenvatting kunt maken van teksten en boeken, zodat je niet steeds alles opnieuw hoeft te lezen. Waar bestaat een goede samenvatting uit en hoe maak je een goede samenvatting voor je eindexamen vwo Nederlands?

Doorwerken tijdens het examen vwo Nederlands

Tijdens het oefenen voor het maken van een samenvatting heb je waarschijnlijk al gemerkt dat je flink moet doorwerken om dit examen op tijd af te krijgen. Je moet de tekst doorlezen, de belangrijkste punten er hebben uitgehaald en dit netjes hebben samengevat. Dit betekent dat je de samenvatting in feite twee maal schrijft. Eén keer klad en één keer netjes. De laatste versie lever je uiteraard in.

Aantal woorden

Meestal wordt er aangegeven hoeveel woorden de samenvatting maximaal mag bevatten (ga hier niet overheen. Meestal is er wel een kleine overschrijdingsmarge, maar je weet nooit waar deze precies ligt). Als dit niet het geval is ga dan uit van 10% van het aantal woorden dat de gegeven tekst bevat.

Tel regelmatig de woorden op je kladpapier per alinea. Zet het aantal woorden ook naast de desbetreffende alinea en maak elke keer een optel som. Op deze manier houd je vanaf het begin goed bij hoeveel woorden je hebt. Zo kom je er niet ineens aan het einde achter dat je de helft moet schrappen omdat je echt teveel tekst hebt. Ook zorgt deze optelling ervoor dat je makkelijker keuzes en aanpassingen kan maken als je teveel woorden hebt en nog meer/beter moet gaan samenvatten.

Wat heb je nodig?

  • Pen
  • Potlood (om steekwoorden naast alinea’s op het examen te schrijven)
  • Liniaal (om belangrijke woorden en/of zinnen te onderstrepen)
  • Flink veel examenpapier (is ook kladpapier)

Samenvatting examen vwo Nederlands

Op het examen vwo Nederlands krijg je voor de opdracht van de samenvatting meestal een tekst uit een krant of opinietijdschrift. De samenvatting moet een samenhangende tekst worden die geschreven is in goed Nederlands. De samenvatting moet goed te lezen en te volgen zijn voor iemand die de oorspronkelijke tekst niet heeft gelezen. Essentiële woorden of zinswendingen uit de voorgelegde tekst mag je gebruiken.

Waar bestaat een goede samenvatting uit?

Een goede samenvatting bestaat uit een;
  • Inleiding; hierin staat de hoofdgedachte van de tekst
  • Kern; hierin staan argumenten uit de verschillende alinea’s
  • Slot/ conclusie; hierin staat de conclusie/bevinding van de schrijver van de tekst

Hoe maak je een goede samenvatting?

  • Lees de opdracht; hierin staat waar het artikel vandaan komt en aan welke voorwaarden de samenvatting moet voldoen (bijvoorbeeld maximaal aantal woorden).
  • Lees de titel en bestudeer eventuele illustraties.
  • Lees de tekst helemaal door, zodat je weet waar deze over gaat.
  • Formuleer de hoofdgedachte, het doel en de conclusie van de schrijver.
  • Lees de tekst opnieuw en onderstreep belangrijke woorden en zinnen. Zet eventueel een paar steekwoorden (ook wel signaalwoorden genoemd) naast de alinea’s waar deze over gaan of naar verwijzen (inleiding, vervolg inleiding, aanpak, onderzoek, voorbeeld et cetera).
  • Begin met het schrijven van je samenvatting. Bij het schrijven van de samenvatting begin je met de hoofdgedachte. Daarna loop je meestal de alinea’s één voor één af en neemt essentiële zinnen en woorden over. Verbind deze tot een lopend geheel. Sluit af met de conclusie of oordeel van de schrijver.
  • Houd op deze kladversie ook het aantal woorden bij.
  • Klaar; tel het totaal aantal woorden.
  • Lees de kladversie nog eens goed door op inhoud.
  • Lees de kladversie nog eens goed door op spelling en zinsconstructie.
  • Schrijf de nette versie.
  • Lees deze nette versie nog een keer door voor je deze inlevert.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rooster en uitslag eindexamens vmbo bb 2017Rooster en uitslag eindexamens vmbo bb 2017Het rooster voor de papieren landelijke examens voor leerlingen van het vmbo bb (basisberoepsgerichte leerweg) ging maan…
Hoe maak je een geleide samenvatting?Voor het examen Nederlands moeten leerlingen van middelbare scholen een samenvatting maken. Dit is de geleide samenvatti…
Examenrooster en uitslag vmbo gl en vmbo tl 2017Examenrooster en uitslag vmbo gl en vmbo tl 2017Vanaf 11 mei 2017 gaan de landelijke examens voor leerlingen van het vmbo gl (gemengde leerweg) en vmbo tl (theoretische…
Cambridge examenCambridge examenEr zijn verschillende diploma's te behalen om je kennis van de Engelse taal aan te tonen bij opleidingen of bedrijven. H…
Rooster en uitslag examens vwo en gymnasium 2017Rooster en uitslag examens vwo en gymnasium 2017Woensdag 10 mei 2017 gaan de examens voor leerlingen van het vwo en gymnasium van start. In het rooster is te lezen wann…
Bronnen en referenties
  • www.eindexamensite.nl
  • www.scholieren.com

Reageer op het artikel "Tips voor eindexamen vwo Nederlands: een samenvatting maken"

Infoteur: Opgroeien
Laatste update: 06-11-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Examen
Special: Eindexamen 2017
Schrijf mee!