InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Entreetoets voor leerlingen van groep 7

Entreetoets voor leerlingen van groep 7

Entreetoets voor leerlingen van groep 7 Aan het einde van de basisschool breekt er een spannende tijd aan; naar welke middelbare school gaat het kind? De Entreetoets die in groep 7 wordt afgenomen kan van belang zijn bij het opstellen van een advies voor het voortgezet onderwijs. Het geeft ouders en leerkrachten een beeld van het niveau van de leerling.

Waarom de Entreetoets?

De Entreetoets van CITO is een middel om te bekijken hoe de leerling er voor staat. Het toetsinstrument geeft aan op welke onderdelen nog ondersteuning gewenst is. Dit kan van belang zijn bij het bepalen van een aanpak voor in groep acht. Daarnaast geeft het instrument een goede indicatie van de score die verwacht mag worden naar aanleiding van de CITO Eindtoets, die eind groep acht wordt afgenomen. De Entreetoets is voor veel scholen een onderdeel van de adviesbepaling voor het voortgezet onderwijs. Naast de Entreetoets maakt de school gebruik van de gegevens uit het leerlingvolgsysteem en de CITO Eindtoets. Dat is natuurlijk niet het enige waar naar wordt gekeken. De werkhouding en de inzet die een leerling op school toont zijn van groot belang voor de advisering.

Hoe gaat de toets in zijn werk?

Kennismakingstoets

De Entreetoets kent een kennismakingsonderdeel. Deze kennismakingstoets is vergelijkbaar met de echte Entreetoets. De kennismakingstoets is bedoeld om de leerlingen bekend te maken met de wijze van toetsen en de manier waarop het scoreformulier ingevuld dient te worden. De kennismakingstoets bestaat uit verschillende korte taken. De onderwerpen van deze taken zijn dezelfde als die tijdens de Entreetoets worden gevraagd. Deze kennismakingstoets kan in één ochtend worden afgenomen.

Entreetoets

Bij de Entreetoets krijgen de kinderen twee boekjes (opgaveboekje en een bronnenboekje) en een antwoordenblad. De opgaven zijn verdeeld over meerdere taken. Wanneer de Entreetoets wordt afgenomen, bepaalt de school. De school mag ook bepalen in hoeveel dagen of dagdelen de toets wordt afgenomen.

De Entreetoets toetst de volgende onderdelen:
  • Schrijven
  • Studievaardigheden (tabellen en grafieken, informatiebronnen en studieteksten)
  • Rekenen (met en zonder papier)
  • Begrijpend lezen
  • Woordenschat
  • Spelling

Optionele taken

De school kan er voor kiezen om de optionele taken af te nemen. Deze taken zijn een aanvulling op de Entreetoets. Het is niet noodzakelijk om deze taken af te nemen. Deze onderdelen nemen extra tijd in beslag en beslaan de volgende onderdelen:
  • Persoonsvorm
  • Begrijpend luisteren
  • Leestekens
  • Leestempo

Speciale afnames

Wanneer een leerling bijvoorbeeld dyslexie heeft, kan het in aanmerking komen voor een speciale afname. De toets en het antwoordenvel kan vergroot worden aangeboden of de afname kan auditief worden aangeboden. Hierbij worden de teksten en vragen voorgelezen aan de leerling door middel van een geluidsfragment.

Hoe kan ik mijn kind helpen?

Tijdens de Entreetoets wordt kennis gevraagd die de kinderen in de jaren ervoor al hebben opgedaan. Het is dus niet nodig om extra te oefenen voor de Entreetoets. Wilt u uw kind toch helpen? Stel het kind dan vooral gerust en maak de toets niet te belangrijk voor de leerling. Met veel spanning een toets maken werkt onprettig en kan de resultaten negatief beïnvloeden. Zorg voor een goed ontbijt (altijd belangrijk) en een voedzame lunch. Soms mogen de leerlingen van de school een flesje water of iets te eten mee nemen voor tussen de toetsonderdelen door.

Het scoreformulier, wat kan ik hier uit aflezen?

Circa drie weken na de verzending ontvangt u een leerlingprofielkaart. Hier kunt u de scores aflezen. Per onderdeel staat aangegeven hoe uw kind scoort. Onderaan de tabel staat een totaalscore voor taal, rekenen en studievaardigheden. Helemaal onderaan vindt u de totaalscore. In de ouderfolder die u via de school heeft verkregen staat het lezen van deze score uitgelegd.

Meer informatie

Op de website van CITO kunt u meer informatie vinden over de Entreetoets. De leerkracht van uw kind kan ook veel vragen beantwoorden. Mocht u vragen hebben, dan is het verstandig om een afspraak met de leerkracht te maken.
Gerelateerde artikelen
De Entreetoets voor groep 5, 6 en 7De Entreetoets voor groep 5, 6 en 7Op basisscholen waar de Cito Eindtoets wordt afgenomen, wordt ook steeds vaker de Entreetoets afgenomen. De Entreetoets…
De normering van CitoDe normering van CitoMet ingang van het schooljaar 2014/2015 is de normering van het Cito aangepast. Sindsdien werken alle basisscholen die g…
Bronnen en referenties
  • www.cito.nl

Reageer op het artikel "Entreetoets voor leerlingen van groep 7"

Reactie

Femke Lanser, 02-09-2014 23:23 #1
Mijn zoon komt net uit Amerika en heeft daar 10 jaar gewoond. Mijn zoon is een slimme jongen, maar heeft zijn entreetoets niet goed gedaan. Heeft het snel afgeraffeld en niet goed gelezen. Hij was heel erg gespannen en klapte dicht. Ik vind het heel erg dat ze de entreetoets dan zo zwaar laten meerekenen.
Het is echt een slimme jongens maar wil dingen veel te snel doen. Het kan toch niet zo zijn dat ze hierdoor niet op een betere school terecht kunnen komen.

Infoteur: Shirleyp
Gepubliceerd: 19-04-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!