InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Handvaardigheid in de bovenbouw, skyline

Handvaardigheid in de bovenbouw, skyline

Handvaardigheid in de bovenbouw, skyline Een skyline geeft een mooi beeld van een stad. Door gebruik te maken van verschillende lagen krijgt het werk meer diepte en moeten de kinderen nadenken over de reflectie van het licht. Deze handvaardigheidopdracht is gemakkelijk aan te passen op verschillende niveaus.

Materialen:

  • Donkerblauw papier
  • Geel papier
  • Zwart papier
  • Grijs potlood
  • Lijm
  • Schaar
  • Mesjes en snijmatten

Werkwijze voor de leerkracht

Het donkerblauwe vel is het basisvel. Hierop worden straks de andere twee vellen geplakt. Laat de kinderen het zwarte vel op het gele vel leggen en vastmaken met enkele paperclips. Op het zwarte vel gaan de kinderen met grijs potlood een skyline tekenen. Laat ze gebruik maken van verschillende daken en verschillende hoogtes. Er mogen ook enkele eenvoudig gevormde ramen in de gebouwen worden getekend.

Zodra het ontwerp klaar is knippen de kinderen de skyline uit. Doordat het zwarte en het gele vel aan elkaar zitten, knippen ze hier tegelijk doorheen. Vervolgens halen ze de twee bladen van elkaar af. De ramen worden enkel uit het zwarte papier gesneden. De kinderen gebruiken hier een mesje en een snijmat voor. Dit geeft het meest strakke resultaat. Besteed aandacht aan de veiligheid en het gebruik van het mesje.

Het zwarte en gele vel worden nu op elkaar gelegd en iets verschoven, zodat het gele vel enkele milimeters schuinboven het zwarte vel komt te liggen. Op deze manier worden de vellen papier op het donkerblauwe vel geplakt. Laat de kinderen een gele maan uitknippen en laat ze deze op het blauwe vel plakken. Let hierbij op de richting van het gele verschoven vel papier. De maan geeft reflectie op de daken.

Makkelijker en moeilijker

Wanneer het werken met een mesje niet mogelijk is in de groep, kan er ook worden gewerkt met een prikpen en een priklap. Dit kost echter meer tijd en het resultaat is minder strak.

Maak de opdracht moeilijker door meer eisen te stellen en meer in te gaan op details. Deze eisen kunnen liggen in de vorm en grootte van de daken, maar ook in het aantal en de vorm van de ramen die worden uitgesneden.

Tip

Tijdens de sinterklaas of kersttijd kan de skylineopdracht gemakkelijk worden aangepast. Laat de kinderen dan daken maken en laat ze daarop het silhouet van sinterklaas of de kerstman zetten. Ook het paard van sinterklaas, zwarte piet of een slee met rendieren kan een mooie aanvulling zijn om dit werkstuk tijdens de decemberdagen te gebruiken.

Laat de kinderen voor aanvang van de les enkele gevels en daken zien, zodat ze inspiratie kunnen opdoen voor hun eigen skyline. Grachtenhuizen zijn hier mooie voorbeelden van.

Stappenplan voor de leerling

  1. Maak een zwart en een geel vel aan elkaar met paperclips.
  2. Teken op het zwarte vel een skyline. Gebruik verschillende daken met verschillende hoogtes.
  3. Teken enkele ramen in de huizen.
  4. Knip de skyline uit terwijl de vellen papier nog op elkaar liggen.
  5. Maak de vellen los en snij nu alleen uit het zwarte vel de ramen.
  6. Leg het gele vel iets schuin achter het zwarte vel, zodat er een geel randje naast de skyline uitsteekt en plak deze op het blauwe vel.
  7. Knip een gele maan uit en plak deze op het vel, aan de kant van het gele randje langs de skyline.
Gerelateerde artikelen
Handvaardigheid in de bovenbouw, grachtenhuisjesHandvaardigheid in de bovenbouw, grachtenhuisjesEen rijtje grachtenhuisjes langs het raam is in de wintermaanden altijd een leuke aankleding voor de klas. Door gebruik…
Handvaardigheid in de bovenbouw, een hippe kerststalHandvaardigheid in de bovenbouw, een hippe kerststalDeze moderne versie van de kerstal is een mooie aankleding voor het klaslokaal. Door met verschillende soorten papier te…
Handvaardigheid in de bovenbouw, zonnebrilHandvaardigheid in de bovenbouw, zonnebrilEr zijn verschillende knutselopdrachten die je aan je groep kunt geven in de zomermaanden. Deze zonnebril combineert tek…
Handvaardigheid in de bovenbouw, kalender met feestvarkensHandvaardigheid in de bovenbouw, kalender met feestvarkensHet maken van een kalender is een leuke opdracht voor het begin van het schooljaar. Deze versie van de kalender heeft fe…
Handvaardigheid rond Sinterklaas, glas-in-lood-PietHandvaardigheid rond Sinterklaas, glas-in-lood-PietOok voor de bovenbouw is er rondom het thema sinterklaas veel te knutselen. De werkstukken fleuren de school op en veel…

Reageer op het artikel "Handvaardigheid in de bovenbouw, skyline"

Infoteur: Shirleyp
Gepubliceerd: 14-11-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!