InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Maatschappelijke stage

Maatschappelijke stage

Maatschappelijke stage is een verplichte stage voor scholieren in het vmbo, havo en vwo. De duur van de maatschappelijke stage is minimaal 30 uur. Er is veel mogelijk, maar het moet wel gaan om vrijwilligerswerk. Daarnaast ideeën en voorbeelden om invulling te geven aan de maatschappelijke stage.

Maatschappelijke stage verplicht

De maatschappelijke stage is verplicht gesteld vanaf 5 juli 2011, toen de Eerste Kamer instemde met het wetsvoorstel voor invoering van de maatschappelijke stage. De Tweede Kamer was al eerder akkoord gegaan.

Wat is de maatschappelijke stage?

Alle scholieren in het voortgezet onderwijs (vmbo, havo en vwo) moeten minimaal 30 uur maatschappelijke stage lopen. De stage is een kennismaking met vrijwilligerswerk. Jongeren leren om met onbetaalde arbeid hun bijdrage te leveren aan de maatschappij. De scholieren worden zich ook bewust van hun omgeving.

Maatschappelijke stage is vrijwilligerswerk

Leerlingen zijn redelijk vrij om invulling te geven aan de maatschappelijke stage. Er zijn veel mogelijkheden, maar de beperkende voorwaarde is dat maatschappelijke stage vrijwilligerswerk is. Het is belangrijk dat de werkzaamheden niet door een betaalde kracht worden gedaan. Voor leerlingen die al vrijwilligerswerk verrichten, is het in overleg met de school soms mogelijk om daar de maatschappelijke stage te doen.

Hoe lang duurt de maatschappelijke stage?

De duur van de maatschappelijke stage is officieel vastgesteld op minimaal 30 uur gedurende de hele schoolloopbaan. Dit geldt vanaf 2012. Scholen hebben echter de mogelijkheid om te kiezen voor een langere duur van de maatschappelijke stage.

Ideeën maatschappelijke stage

30 uur maatschappelijke stage kan redelijk veel lijken. Veel scholen stellen echter 60 uur verplicht. Des te meer een reden om te zorgen voor een leuke invulling. Houd je van dieren? Dan kun je een stageplek zoeken die daarop aansluit, zoals een manege of boerderij. Als je later verpleegkundige wilt worden, kun je alvast een kijkje nemen in het werkveld door als vrijwilliger aan de slag te gaan in een verzorgingstehuis en bijvoorbeeld spelletjes te doen met de bewoners.

Op het gebied van maatschappelijke stage is er veel mogelijk. Het initiatief van de leerling wordt dan ook gestimuleerd. Enkele ideeën voor een leuke en leerzame invulling van maatschappelijke stage zijn de volgende:
  • Helpen bij de scouting
  • Werkzaamheden bij de bibliotheek
  • Werken als vrijwilliger bij een winkel (bijvoorbeeld Kringloopwinkel)
  • Dieren verzorgen bij een (kinder)boerderij
  • Een “goede doelen” organisatie, zoals het Rode Kruis
  • Een lokale sportvereniging (bijvoorbeeld als trainer)
  • Verzorgingstehuis

Het is ook mogelijk om zelf een activiteit op te zetten, bijvoorbeeld een boodschappenservice voor oudere mensen, het organiseren van een open dag of het geven van huiswerkbegeleiding.

Maatschappelijke stage: voorbeelden

Voorbeelden van uitgevoerde maatschappelijke stages:
  • Actie om geld in te zamelen voor een goed doel
  • Ouderen helpen bij internetten
  • Decors opbouwen bij de toneelvereniging
  • Voorlezen aan kinderen
  • Helpen bij het organiseren van een kerkdienst
  • Training geven aan kinderen
  • Schrijven voor een clubblad
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid
  • www.maatschappelijkestage.nl

Reageer op het artikel "Maatschappelijke stage"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 17-10-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!