InfoNu.nl > Educatie en School > Werkstuk > Maatschappelijke stage bij Amnesty International

Maatschappelijke stage bij Amnesty International

Maatschappelijke stage bij Amnesty International Leerlingen die instromen in het voortgezet onderwijs kunnen een maatschappelijke stage lopen. Bij Amnesty-International ben je aan het goede adres voor een dergelijke stage. Veel scholieren doen de stage daarom via Amnesty. Daar zijn verschillende zinvolle mogelijkheden voor.

Maatschappelijke stage

Elke jongere kan een maatschappelijke stage gaan verrichten. De bedoeling is dat hierdoor maatschappelijke betrokkenheid wordt gewekt bij de jongeren. Met dientengevolge een positieve invloed op buurten, scholen en ook veiligheid. Het motto is: begin bij de jeugd en je hebt de toekomst. Betrokkenheid tussen mensen en met hun omgeving komt helaas niet altijd meer vanzelf tot stand en daarom is er de maatschappelijke stage die jongeren laat ontdekken hoe leuk het kan zijn iets voor een ander te doen, bijvoorbeeld een elftal kleine jongetjes leiden of een website te maken voor een vrijwilligersorganisatie. De maatschappelijke stage dient de rol van vrijwilligerswerk in de samenleving duidelijk te maken en het is dus zeker geen beroepsgerichte stage. Amnesty-International biedt een heel interessant stagetraject aan.

Kom in actie voor mensenrechten

Ieder mens heeft recht op het leven. Je moet voor je mening kunnen uitkomen. Niemand mag een ander martelen. Dat zijn de meest essentiële mensenrechten. Deze en andere mensenrechten staan in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens.

Vrijwel alle landen op deze Aarde hebben beloofd zich aan de rechten van de mens te houden. Maar zo ver is het helaas nog lang niet. Voortdurend zijn er mensen in de gevangenissen omdat ze voor hun mening uitkwamen. Kinderen die worden misbruikt als soldaat, gevangenissen waar marteling aan de orde van de dag is. Zolang er landen zijn die het niet zo nauw nemen met de mensenrechten zal Amnesty-International actievoeren.

Amnesty denkt mee

Amnesty-International zet zich in voor slachtoffers van mensenrechtenschendingen. Zolang er landen zijn die de mensenrechten aan hun laarslappen, blijft Amnesty actievoeren. Ook MaS-leerlingen in het voortgezet onderwijs kunnen hieraan hun steen bijdragen: Sinds 2009 biedt Amnesty al MaS-pakketten aan.

Stappen stagetraject

E-learning cursus

Eerst een theoretisch deel waarin de leerling zich in het werk van Amnesty gaat verdiepen en waar de stagiair/stagiaire vragen gesteld worden om na te gaan of de stof voldoende begrepen is. De bedoeling is dat de leerling kennis van zaken opdoet op het gebied van mensenrechten. De resultaten van de leerling worden na het doorlopen van de vervolgstappen getoond met toelichting.

De echte stage

Na het theoretische deel komt het praktische deel aan bod. De stagiair kan kiezen uit de volgende vier mogelijkheden:
  1. Schrijfactie organiseren. Organiseer een schrijfmarathon en schrijf brieven naar politieke gevangenen, autoriteiten en ambassades. Voor onderwerpen kan worden gelinkt naar de lopende Amnesty acties. De leerling wordt geholpen met een schrijfkit die hij/zij kan aanvragen.
  2. Ga voor de klas. In plaats van een schrijfactie te organiseren kan de stagiair er ook voor kiezen om een les te geven over mensenrechten op bijvoorbeeld zijn oude basisschool, uiteraard in overleg met de leerkracht van toen. Allerlei lesmateriaal, tips en trucs en andere ondersteuning wordt door Amnesty aangeboden. Ook evaluatieformulieren die van pas komen bij het stageverslag zijn beschikbaar.
  3. Fondsenwerving. Hoe kun je geld inzamelen voor het goede doel Amnesty. Organiseer bijvoorbeeld een sponsorloop of danswedstrijd. Voor dergelijke evenementen heeft Amnesty posters beschikbaar en er zijn formulieren te downloaden waarop sponsoren kunnen intekenen.
  4. Collecte week. Als je 16 jaar af ouder bent biedt de jaarlijkse Amnesty collecteweek ook een optie om je maatschappelijke stage te vervullen.

Andere opties

Maar als je het onderwerp mensenrechten te zwaar vindt kun je wellicht ook een stageplaats vinden bij de plaatselijke sportvereniging of in het buurthuis.
Gerelateerde artikelen
Wat is een maatschappelijke stage?Wat is een maatschappelijke stage?Leerlingen van het voortgezet onderwijs moeten vanaf het schooljaar 2011 2012, verplicht 30 uren maatschappelijke stag…
Maatschappelijke stage: Wat is het en welk doel heeft het?In de politiek wordt al jaren gesproken over het instellen van maatschappelijke stages voor scholieren. Het huidige kabi…
mijn kijk opMaatschappelijke stage: Verplicht vrijwilligerswerk?Een maatschappelijke stage is een stage voor scholieren uit het voortgezet onderwijs, waarbij ze door het doen van vrijw…
Stages: Tips voor stage lopenStages: Tips voor stage lopenVaak komt het ergens tijdens je opleiding wel naar voren: je moet stage lopen. Voor jezelf én je opleiding is een stage…
Jongeren zetten zich in bij maatschappelijke stagesDe overheid wil de maatschappelijke stage invoeren, deze stage houdt in dat je een aantal uur naar school gaat en daarna…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Maatschappelijke stage bij Amnesty International"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 12-09-2018
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Werkstuk
Schrijf mee!