InfoNu.nl > Educatie en School > Werkstuk > Hoe schrijf je een adviessamenvatting

Hoe schrijf je een adviessamenvatting

Het bepalen van wat er in een adviessamenvatting komt te staan, is een onderwerp wat voor sommige studenten erg lastig kan zijn. Studenten maken vaak de grote fout om een aantal zaken uit het verslag te halen, wat eigenlijk wel in de samenvatting hoort te staan.

Onderzoek

Er zijn veel studenten die tijdens de studie een onderzoek moeten doen naar een bepaald probleem of een onderwerp. Hierbij kunnen zij verschillende methoden gebruiken om tot resultaat te komen met betrekking tot hun onderzoek. De resultaten en de bevindingen uit deze methoden worden vastgelegd en omschreven. Hierop worden er conclusies en adviezen geschreven.

SMART formuleren

Vooraf aan een onderzoek is het belangrijk om duidelijk te krijgen wat er van de student wordt verwacht. Wat het onderzoek precies inhoudt en wat de opdrachtgever van hen verwacht. Door middel van het opstellen van een plan van aanpak, zal moeten worden aangetoond hoe men te werk zal gaan en welke onderzoeksmethoden zij zullen gebruiken. De methoden en de activiteiten zullen SMART geformuleerd moeten worden in het plan van aanpak. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en tijdsgebonden. Dit houdt in dat de methoden en activiteiten moeten voldoen aan deze eisen.

Vervolgens wordt er een start gemaakt aan het onderzoek. Mocht men een adviesrapport moeten opstelling in groepsverband, dan is een goede samenwerking tussen de studenten van cruciaal belang. Men moet de juiste onderzoeksmethoden en middelen gebruiken om tot succes te komen. Alle resultaten moeten verwerkt worden in het adviesrapport.

Na alles op papier gezet te hebben, is het de bedoeling dat deze studenten een adviessamenvatting gaan schrijven. Vaak weten deze studenten niet waar zij moeten beginnen. Het belangrijkste doel van een adviessamenvatting is, dat je in deze samenvatting kunt lezen wat er in het vervolg van het verslag uitgewerkt is. Het is eigenlijk een soort korte handleiding die de lezer moet informeren over de inhoud van het rapport.

Adviessamenvatting

In de adviessamenvatting wordt kort en bondig uitgelegd, welke resultaten er zijn geboekt en hoe de student aan deze informatie zijn gekomen. Hierbij kunnen we denken aan de methode dat is gebruikt door de student tijdens het onderzoek heeft gebruikt. Hierbij geeft een student dus aan dat hij of zij bijvoorbeeld door middel van een vragenlijst, literatuuronderzoek, experiment etc. bepaalde informatie heeft ingewonnen.

Conclusie

Kortom, in de adviessamenvatting wordt verteld hoe het onderzoek tot stand is gekomen, welke methoden er zijn toepgepast, wat het onderzoek heeft opgebracht aan informatie en welke maatregelen er genomen kunnen worden. Na het lezen van de adviessamenvatting is het mogelijk voor de lezer om uitgebreid informatie te krijgen over de conclusies en hoe men aan de informatie is gekomen. Dit kan men dus lezen in het volledige verslag.

Het is dus voor de student belangrijk om te bepalen wat er in de adviessamenvatting komt te staan. De lezer moet in de samenvatting een beeld kunnen krijgen van de belangrijkste zaken die in het verslag worden vermeld.
© 2010 - 2019 Fikretakin, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe schrijf je een adviessamenvatting"

Infoteur: Fikretakin
Laatste update: 01-12-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Werkstuk
Schrijf mee!