InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > ORUN Opleiding: Instructeur Niveau 2

ORUN Opleiding: Instructeur Niveau 2

ORUN Opleiding: Instructeur Niveau 2 Voor wie zijn lesbevoegdheid wil halen in de paardensport, zelf beter wilt leren rijden, of een opleiding wilt volgen tot jurylid zijn er de Hippische Opleidingen van de KNHS, ookwel de ORUN opleidingen genoemd. De eerste opleiding in de instructeur niveau 2 opleiding, waarna doorgestroomd kan worden en een specialisatie gekozen kan worden. Wil je wel leren lesgeven, maar zelf niet zo'n held in paardrijden? Geen probleem! Lees hier alles over de mogelijkheden.

Voor wie is ORUN opleiding instructeur niveau 2 geschikt?

De cursus is geschikt voor iedereen die gediplomeerd instructeur wenst te worden in de paardensport. Niveau tweede is de eerste fase van dit traject. Deze cursus leidt op tot dressuur- of allround instructeur. Enige ervaring in de (wedstrijd)paardensport is gewenst en het is dan ook zeker geen cursus voor de beginnende ruiter. Daarnaast kan deze cursus ook gevolgd worden je eigen rijvaardigheden te verbeteren en hier theoretische kennis over op te doen door deskundigen. Daarnaast is het belangrijk om al enige ervaring in het lesgeven opgedaan te hebben alvorens aan deze cursus gestart wordt.

Wat is het cursusprogramma van ORUN niveau 2?

De cursus betreft 20 lesavonden van circa drie uur, waarbij zowel theoretische al praktische kennis wordt opgedaan. De cursussen worden gegeven in de periode van november t/m april. Verderop in dit artikel staat precies aangegeven waar de cursussen gegeven worden en op welke avond er les gegeven wordt.

Welke theoretische onderwerpen komen aan bod bij ORUN niveau 2?

Tijdens de cursus komen vele theoretische onderwerpen aanbod. Deze zullen beginnen van basiskennis, tot bij hogere niveaus, meer diepgaande theorie. In deze cursus wordt stilgestaan bij:
  • Uitgebreide kennis van het paard
  • Kennis van de ruiter
  • Didactiek en pedagogiek
  • Rijtechniek dressuur en springen
  • Longeren
  • Veiligheid

Welke praktische aspecten heeft ORUN niveau 2?

Tijdens de cursus zal je naast het leren van instructievaardigheden voor zowel dressuur als springen, ook zelf fungeren als leerling voor je medecursisten. Je zult dus regelmatig zelf in het zadel zitten en lessen volgen met een eigen meegebracht paard. Daarnaast kan het ook voorkomen dat cursisten eens plaats nemen in het zadel van het paard van een medecursist. Het is dus van groot belang dat de paard geschikt hiervoor zijn. Er worden dan ook eisen aan gesteld:
  • Paard dient minimaal op L-niveau geklasseerd te zijn
  • Een minimale stokmaat van 1.60 meter

Wat zijn de toelatingseisen voor ORUN niveau 2?

Er zijn drie toelatingseisen om toegelaten te worden tot de opleiding voor instructeur niveau 2:
  • Je moet lid zijn van een vereniging die aangesloten is bij de KNHS.
  • Je moet een minimale leeftijd hebben van 17 jaar, waaraan je voor april 2012 moet voldoen.
  • Een minimale wedstrijdklassering (met een paard of D/E pony) van:
Bij dressuur: L1-dressuur met 1 winstpunt of L springen met 1 winstpunt
Bij allround: L1-dressuur met 1 winstpunt én B springen met 1 winstpunt of L springen met 1 winstpunt. In dat geval is een klassering in de dressuur niet noodzakelijk.

Welke doorstroommogelijkheden zijn er?

Wanneer de opleiding instructeur niveau 2 met succes is behaald kan er doorgestroomd worden naar de opleiding instructeur niveau 3. Hier moet gekozen worden voor de richting dressuur of de richting allround.

Wat is het cursusgeld?

Voor het jaar 2011-2012 bedraagt het cursusgeld 550 euro inclusief lesmateriaal. Deelnemen aan een examen kost 77,50.

Wat houdt het examen in?

Het examen voor de opleiding instructeur niveau 2 omvat drie onderdelen. Allereerst is een praktisch examen waarin de vaardigheden van het lesgeven in dressuur en springen wordt getoetst. Daarnaast wordt er een praktisch examen afgelegd welke gericht is op de omgang met het paard. Tenslotte is er nog een opdracht welke vervuld moet worden waarbij het onderwerp de begeleiding op wedstrijden de hoofdrol speelt. Om aan deze praktische examens mee te mogen doen zal een theoretisch examen succesvol afgelegd moeten worden. Hierbij zal de theoretisch kennis over dressuur rijden getest worden. Cursisten die kiezen voor de richting allround zullen tevens getoetst worden op de kennis van het springen.

Waar wordt de ORUN opleiding instructeur niveau 2 gegeven?

Met 'eigen' rijden
Nummer CursusplaatsPlaatsCursusavond
1Nieuwe PekelaMaandag
2NorgMaandag
3GiekerkMaandag
4GorredijkMaandag
5DwingeloDonderdag
6StaphorstMaandag
7EnschedeMaandag
8HeetenMaandag
9DaarleMaandag
10ZutphenMaandag
11DidamMaandag
12DrielDinsdag
13ApeldoornMaandag (dressuur)
14BunschotenMaandag
15LeusdenLeusden (dressuur)
16EdeMaandag
17SchoonhovenDinsdag
18BenningbroekDinsdag (dressuur)
19OudkarspelMaandag
20HaarlemVrijdag (dressuur)
21LisseDinsdag
22NootdorpMaandag (dressuur)
23VlaardingenMaandag
24Nieuw en Sint JooslandMaandag
25Oud GastelMaandag
26OirschotDinsdag
27BerghemDinsdag (dressuur)
28HorstMaandag
29EchtDonderdag

Zonder 'eigen' rijden
Nummer CursusplaatsPlaatsCursusavond
50GlimmenDinsdag
51SneekMaandag
52VinkegaDonderdag
53WestdorpDinsdag
54SaasveldMaandag
55EibergenDinsdag
56LuttenbergMaandag
57TwelloMaandag
58EdeWoensdag
59ZoelenDinsdag
60BunschotenDinsdag
61MaarssenMaandag
62OudkarspelDinsdag
63BeinsdorpDinsdag
64Nieuw VennepMaandag
65HazerswoudeMaandag
66WateringenMaandag
67NaaldwijkDonderdag
68Steenbergen (N.Br.)Maandag
69RijsbergenMaandag
70DiessenDinsdag
71NederweertDinsdag
© 2011 - 2019 Jour-d-espoir, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Opleidingen tot paardeninstructeurHet lesgeven aan ruiters is een veelvoorkomende (bij)baan voor paardenliefhebbers. Diverse opleidingen bieden de mogelij…
Instructieopleidingen paardensportOm instructeur binnen de paardensport te worden, dien je een opleiding of cursus hiertoe te volgen. De KNHS (Koninklijke…
MBO opleidingen met dierenMBO opleidingen met dierenEen opleiding in de dieren garandeerd niet dat u ook een baan krijgt met dieren. De banen zijn vrij beperkt maar als u e…
Hippische Bedrijfskunde aan de CAH DrontenDe studie Hippische Bedrijfskunde wordt gegeven aan de Christelijke Agrarische Hogeschool te Dronten (Flevoland). Dit is…
HBO opleiding Management, Economie en Recht (MER)De opleiding Management, Economie en Recht (MER) is een HBO opleiding. Deze opleiding kun je op verschillende plaatsen i…
Bronnen en referenties
  • http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=231&CatID=511&ppCatID=&ID=9365&style=1&zoomstyle=11&men=

Reageer op het artikel "ORUN Opleiding: Instructeur Niveau 2"

Reacties

Demi Bouhuisen, 21-03-2019 13:21 #21
Hi,

Waar kan ik me aanmelden voor de Orun opleiding instructeur niveau 2?

met vriendelijke groeten
Demi Bouhuisen

B. Zuilhof, 29-05-2017 17:28 #20
Graag zou ik willen weten of er een mogelijkheid is om zonder eigen paard mee te doen? En wat zijn de kosten voor niveau 2 opleiding? En of er nog een opleiding begint in Nederweert of Echt?
Vriendelijke groet
Bertina Zuilhof

M. Hofsink, 24-03-2017 20:25 #19
Hallo,

Kan je de cursus ook volgen als je geen eigen paard hebt, en ook niet geklasseerd bent op een bepaald niveau? (Al kan ik wel het aangegeven niveau rijden, ben alleen niet op wedstrijden geweest.)

En graag de kosten van 2017.

Yanou, 16-11-2016 10:23 #18
Zou ik meer informatie kunnen krijgen wanneer deze cursus is en bij wie ik kan aanmelden?
En wat de koste van dit 2017 kunnen zijn

Mvg Yanou

Irene, 07-01-2015 10:31 #17
Bij wie moet ik zijn voor meer informatie over deze opleiding en eventuele aanmelding?

Met vriendelijke groeten,
Irene

S., 23-10-2014 14:00 #16
Geachte. Ook ik zou graag wat meer informatie willen hebben met betrekking tot het kunnen volgen van een Niveau 2 Orun opleiding, wie of waar naar toe kan ik daarover bellen of mailen? Hopende op een reactie, alvast bedankt voor de moeite. Mvg!

Ria, 16-10-2014 10:27 #15
Waar kan ik het kostenplaatje over 2014-2015 vinden? en wat kan je doen als je geen eigen paard hebt maar toch rijervaring hebt? en waar kun je die opleidingen dan doen ik zou graag meer informatie hierover willen hebben.

Ellen, 19-08-2014 12:20 #14
Waar kan ik vinden waar in Twello een Orunopleiding start en wat zijn de kosten voor het cursusjaar 2014-2015?
Bij voorbaat dank voor uw reactie,

Ellen

Jolanda Koppendraaier, 02-08-2014 15:11 #13
Waar kan ik vinden waar bij mij in de buurt (Den Haag) een Orunopleiding start en wat zijn de kosten voor het cursusjaar 2014-2015?
Bij voorbaat dank voor uw reactie,

Jolanda

Mayke, 12-06-2014 22:39 #12
Ik zou graag meer informatie willen over de orun opleidingen. is er misschien ergens een brochure o.i.d. van te vinden of zou iemand mij kunnen inlichten over de opleidingen?

gr mayke

Renske Zeldenrijk, 11-05-2014 12:12 #11
Ik wil graag mijn instructeursdiploma halen, maar kan zelf niet meer paardrijden in verband met slechte heupen. Heb wel 10 jaar paardgereden en heb zelf mijn paarden thuis. Nu geef ik les en men ik. Er staat hier op de site ook zonder eigen rijden. Hoe zit dit precies? En bestaat deze opleiding nog?

Shelly, 07-05-2014 22:55 #10
Graag zou ik ook weten waar ik de ORUN nog kan doen!

Mevr shelly

Elrieke, 17-03-2014 13:14 #9
Hallo,
Waar kan ik mij inschrijven voor de opleiding?
Groetjes

Geertje Room, 12-02-2014 14:57 #8

met vriendelijke groeten,
Geertje Room

M. H., 07-11-2013 09:29 #7
Ik zou graag meer informatie willen ontvangen over de cursus dagen/datum/plaats.
En het orun systeem.
Met vriendelijke groet
Mh

A., 29-10-2013 08:07 #6
Heb geen wedstrijdervaring maar rijd al 20 jaar en geef ook les. Is er een mogelijkheid door middel van een rijtest om toch mee te doen? Is het diploma voldoende om les te geven of moeten er nog meer opleidingen gedaan worden na het behalen van het orun 2 diploma?

Grietje Ten Hoeve, 24-10-2013 12:41 #5
Bij wie kan ik me voor de opleiding ORUN 2 inschrijven? De KNHS biedt deze mogelijkheid niet.
Ik hoor het graag.

Gera, 08-10-2013 10:23 #4
Hallo,

Waar kan ik mij inschrijven?

Groet Gera

Corina, 25-09-2013 12:14 #3
Ik zou graag deze opleiding willen doen. Waar kan ik mij inschrijven en wanneer start de opleiding?

Mylene, 08-07-2013 21:06 #2
Waar kan je je inschrijven voor orun niveau 2? En wanneer start de opleiding? Vind ik op de site erg slecht vermeld! Moet je hier nog een vooropleiding aan vooraf doen?
Mvrgr mylene

Carola Dijkema, 04-07-2013 12:50 #1
Hallo ik zou graag deze opleiding willen, maar wat moet ik doen om deze opleiding te kunnen volgen en wat ik allemaal kan en moet ik ook diploma's hebben?
ik hoop op een reactie

m.v.g c dijkema

Infoteur: Jour-d-espoir
Gepubliceerd: 27-08-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 21
Schrijf mee!