InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Hippische Bedrijfskunde aan de CAH Dronten

Hippische Bedrijfskunde aan de CAH Dronten

De studie Hippische Bedrijfskunde wordt gegeven aan de Christelijke Agrarische Hogeschool te Dronten (Flevoland). Dit is een vierjarige HBO opleiding die bestaat uit een bedrijfskundig gedeelte en een paardengedeelte. Hieronder wordt onder andere omschreven wat de opleiding inhoudt, welke vakken er gegeven worden, hoe hoog de studiedruk is, wat er van de opleiding verwacht kan worden en wat de perspectieven zijn voor een baan in deze branche.

Hippische Bedrijfskunde: wat is het?

Hippische Bedrijfskunde is een variant van de major Bedrijfskunde en Agribusiness. Kort door de bocht gezegd is het algemene bedrijfskunde gericht op paarden. Dit houdt in dat de opleiding voor ongeveer 70 procent bestaat uit algemene bedrijfskunde en voor 30 procent uit paardenvakken. Wanneer een persoon deze studie heeft afgerond, kan deze zichzelf Bedrijfskundige noemen.

Welke vakken worden er gegeven?

Vrijwel alle vakken van deze opleiding worden afgesloten met een tentamen wat staat voor een of twee studiepunten. In de praktijk betekent dit dat er veel verschillende vakken worden gegeven. De vakken die worden gegeven zijn onder andere:
  • Management Accounting
  • Engels
  • Financiële Rekenkunde
  • Arbeidsrecht
  • Organisatiekunde
  • Kwaliteitsmanagement
  • Bedrijfsadministratie
  • Marketing
  • Theorie Paard
  • Biologie Paard
  • Landbouwpolitiek
  • Dierwelzijn
  • Ondernemen
  • Bodem en Landschap
  • Strategisch Management
  • Belastingrecht
  • Biologie Paard

De meeste paardenvakken zijn ook toegespitst op bedrijfskunde, maar andersom geldt ook dat veel bedrijfskundige vakken zijn toegespitst op paarden.

Paarden in de praktijk

Het paardengedeelte van de opleiding bestaat voornamelijk uit theorie. Wel moeten de studenten in het eerste schooljaar het Ruiter- en Koetsierbewijs halen. De studenten mogen tijdens deze studie ook de ORUN cursus doen, maar dit is op vrijwillige basis. Verder lopen de studenten in het eerste jaar stage bij een primair paardenbedrijf. Er is dus geen verplichting tot het hebben van een eigen paard.

De stages

Tijdens de opleiding moeten er verschillende stages worden gelopen. Zoals gezegd moet er in het eerste jaar stage worden lopen bij een primair paardenbedrijf, maar hiernaast moet er ook verscheidene keren stage worden gelopen bij bedrijven uit het algemene bedrijfsleven. Voor alle stages geldt dat de student zelf de stageplaatsen moet zoeken. Dit is enerzijds handig omdat de student dan de eigen voorkeuren kan volgen, maar anderzijds is dit soms lastig, aangezien bedrijven niet altijd staan te springen om een stagiair(e) voor een paar weken. Elk schooljaar bevat minimaal een stage.

Studiedruk

De gemiddelde student van deze opleiding ervaart de studiedruk als volgt: het is hollen of stilstaan. Tijdens de tentamenweken is de studiedruk het hoogst. Vlak voor de tentamenweken zijn er vaak ook deadlines gesteld voor het inleveren van verschillende verslagen. Over het algemeen is de studiedruk niet al te hoog; bijna alle studenten van deze opleiding hebben een of meerdere paarden om voor te zorgen en daarnaast werken de meeste studenten naast hun studie.

De toekomstperspectieven

De opleiding Hippische Bedrijfskunde kan het beste worden gezien als algemene bedrijfskunde met een paardengedeelte om het leuk te maken. In het vierde jaar kan de student meer zijn of haar eigen richting kiezen door de keuzes van minoren. De opleiding leidt de studenten op tot bijvoorbeeld manager van een paardenbedrijf, medewerker bij een hippisch (evenementen)bureau, zelfstandig ondernemer, adviseur, maar de student kan met deze opleiding ook gewoon aan de slag in het algemene bedrijfsleven.
© 2011 - 2019 Dorine, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
PABO, de opleiding voor het basisonderwijsVeel jongens en meisjes dromen ervan om na de middelbare school de PABO te doen. Maar wat houdt de PABO precies in?
De hbo opleiding: commerciële economieIn Nederland kun je veel verschillende soorten economische opleidingen volgen. Commerciële economie is een erg populaire…
NHB Deurne: Hippische OpleidingenNHB Deurne: Hippische OpleidingenNHB Deurne is de grootste hippische MBO en HBO beroepsopleiding in Nederland en heeft ruim 600 studenten. Hier wordt opg…

Reageer op het artikel "Hippische Bedrijfskunde aan de CAH Dronten"

Infoteur: Dorine
Gepubliceerd: 27-07-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!