InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > NHB Deurne: Hippische Opleidingen

NHB Deurne: Hippische Opleidingen

NHB Deurne: Hippische Opleidingen NHB Deurne is de grootste hippische MBO en HBO beroepsopleiding in Nederland en heeft ruim 600 studenten. Hier wordt opgeleid in drie richtingen: Sport, Health en Business. NHB Deurne is niet alleen een opleidinginstituut. Het Hippisch Centrum is de perfecte locatie voor indoor en outdoor evenementen, clinics, cursussen en vergaderingen met ruim 80.000 bezoekers per jaar. Zo wordt onder andere het bekende ‘Horse Event’ hier jaarlijks georganiseerd.

Opleidingen NHB Deurne

NHB Deurne biedt zowel MBO als HBO opleidingen aan. De opleidingen die gevolgd kunnen worden zijn:

MBO

Opleiding:Opleidingsvorm:
PaardensportBOL en BBL
Horse & HealthParaveterinair paard, BOL
Horse & LeisureBOL
HoefsmidBOL
Paard & VerzorgingBOL en BLL
Commercieel medewerker ruitersportzaakBBL

NHB Opleiding Paardensport

Wanneer je ambitie hebt voor de wedstrijdsport, het je leuk lijkt om paarden op te leiden, te trainen en graag je rijtechniek wil overbrengen op anderen, dan zou de opleiding paardensport wel eens iets voor jou kunnen zijn. Of je nu graag in de discipline dressuur, springen, eventing, western, draf- of rensport actief wil zijn, dat maakt niet uit. Het gaat om het opdoen van kennis en het je eigen maken van vaardigheden. Daarmee worden zowel vaktechnische, praktische en instructievaardigheden bedoeld. Daarnaast wordt er veel aandacht besteedt aan een professionele werkhouding, wat een vereiste is in het werkveld. Op het programma van de opleiding paardensport staat onder mee gezondheid, voeding en huisvesting van het paard, vakeconomie, taal en lesgeven. Didactische- en communicatieve vaardigheden worden opgedaan door middel van het geven van lessen aan medestudenten. Er wordt ook veel aandacht besteedt aan het maken en analyseren van les- en trainingsmethodes. Hierbij leer je ook rekening te houden met de capaciteiten van het paard. Tot slot leer je ook tijdens de opleiding hoe jonge paarden afgericht dienen te worden.

NHB Opleiding Horse & Health

Je bent gek op paarden en vindt het daarom uiterst belangrijk dat paarden gezond zijn en vooral ook blijven. Wil je je hier graag in verdiepen en hier je werk van maken? Dan is de NHB Opleiding Horse & Health iets voor jou! Bij deze opleiding staat het thema 'paard en gezondheid' centraal. De onderwerpen die aanbod komen zijn onder ander: natuurlijk gedrag, gezondheidsleer, anatomie, voeding, communicatie en voortplanting. Daarnaast maak je ook kennis met verschillende geneeswijzen; zowel paraveterinaire, reguliere als complementaire. Ook verdiep je je in innovatief ondernemerschap. Tijdens de opleiding zullen vaak excursies gemaakt worden. Het doel hiervan is in de praktijk te ervaren wat in theorie bijgebracht wordt. Hierbij kun je onder andere denken aan een paardenmarkt, fysiotherapeut, kliniek, hoefsmid, renbaan, dekstations, maneges, stoeterijen en voederfabrikanten.

NHB Opleiding Horse & Leisure

De paardensport groeit in Nederland de laatste jaren erg hard. Steeds meer mensen besteden hun vrije tijd te paard. Lijkt het jou leuk om deze mensen als baan te begeleiden? Zowel kinderen als volwassenen vermaken met paardrijden in hun vrije tijd? Buitenritten en ponykampen organiseren is een droom voor je? Dat is wellicht de NHB Opleiding Horse & Leisure iets voor jou! Door deze groei in recreatief paardrijden is er een groeiende behoefte aan gekwalificeerd personeel op bijvoorbeeld maneges, kinderboerderijen, recreatiebedrijven en zorginstellingen. Thema's die tijdens deze opleiding aan bod komen zijn: Paard & Verzorging, Instructie/Rijden & Begeleiding, Horeca & Gastheerschap, Organisatie van evenementen en Begeleiden kinderactiviteiten. Uiteraard wordt er ook veel aandacht besteed aan het opdoen van praktijkervaring door middel van excursies en het lopen van stages.

NHB Opleiding Hoefsmid

Een hoefsmid zorgt voor goede hoeven bij een paard en de passend bij het werk dat het paard verricht. Het is echt een ambachtelijk vak, maar er wordt van de moderne hoefsmid steeds meer gevraagd. Vakkennis is hierbij van groot belang, klanten zullen je vaak ook gebruiken als vraagbraak over de algemene verzorging van het paard. Naast kennis heb je ook het vertrouwen van de dieren nodig. Dit is essentieel voor het goed uitoefenen van je vak. Als hoefsmid ben je een zelfstandig ondernemer. Thema's die aan bod komen tijdens de opleiding zijn onder andere: natuurlijk bekappen, sport- en orthopedisch beslag en bijzonder beslag voor dravers, westernpaarden en gangenpaarden (Ijslanders).

NHB Opleiding Paard & Verzorging

Tijdens deze eenjarige opleiding leer je alles over de verzorging van het paard en zijn stal. Hierbij wordt de sector ook uitgebreid geanalyseerd en krijg je lessen in leerbewerking. Tijdens de NHB Opleiding Paard & Verzorging loop je stage bij een paardenbedrijf en kun je uiteindelijk met je diploma werken als paardenverzorger / groom bij een manege, sportstal of pensionstal.

HBO

Opleiding:
Docent-trainer paardensport

Docent-trainer paardensport

Deze vijfjarige opleiding is een combinatie van zowel MBO als HBO elementen. De eerste drie jaar sta je ingeschreven als MBO0-student. Dit vanwege de praktijkgerichtheid, wat met name wordt ingevuld door het dagelijks paardrijden. Na deze drie jaar heb is het MBO-diploma behaald en ben je Instructeur Paardensport niveau 4. De laatste twee jaar ben je HBO-student en sta je ingeschreven bij Stoas Hogeschool. Je volgt dan colleges in zowel Dronten als Deurne. Na deze vijfjarige opleiding docent-trainer paardensport mag je jezelf ingenieur of bachelor noemen in de richting van docent of trainer/coach. Dit is tevens afhankelijk van je eigen rijkunsten en persoonlijke interesse.

Daarnaast is er ook de mogelijkheid om opleidingstrajecten te volgen bij NHB Deurne of op externe locaties:

VCE traject
Gebitsverzorging (vervolgopleiding)
Medewerker Manege Instructeur (min. 18 jaar)
Commercieel Medewerker Ruitersportvakhandel (min. 18 jaar)

Cursussen NHB Deurne

Bij NHB Deurne kunnen verschillende cursussen gevolgd worden die aansluiten op het onderwerp 'paard'. Op de website van NHB Deurne kun je het actuele aanbod van cursussen vinden. Een greep uit het aanbod staat hieronder in de tabel aangegeven:
Cursussen:
Gebitsverzorger Paard
Gedragsleer Paarden
Instapcursus Freestyle Training
Instapcursus Massagetechnieken Bij Paarden
Instructiecursus Western Rijden
Applicatiecursus Freestyle
Begeleiden Voortplanting
EHBO Paard
Exterieurleer
Startende Ondernemer In De Paardenhouderij
© 2010 - 2018 Jour-d-espoir, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
KNHS; de bond voor iedere ruiterKNHS; de bond voor iedere ruiterDe Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) is één van de grootste sportbonden van Nederland. De bond ond…
Opleidingen tot paardeninstructeurHet lesgeven aan ruiters is een veelvoorkomende (bij)baan voor paardenliefhebbers. Diverse opleidingen bieden de mogelij…
Indoor Brabant: 8 - 11 maart 2018Indoor Brabant: 8 - 11 maart 2018De Brabanthallen worden van 8 tot en met 11 maart 2018 wederom omgetoverd tot het walhalla van de paardensport tijdens I…
Instructieopleidingen paardensportOm instructeur binnen de paardensport te worden, dien je een opleiding of cursus hiertoe te volgen. De KNHS (Koninklijke…
Het veiligheidscertificaat Stichting Veilige PaardensportHet veiligheidscertificaat Stichting Veilige PaardensportOp initiatief van de KNHS (Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie), de FNRS (Federatie Nederlandse Ruitersport…
Bronnen en referenties
  • http://cursusoverzicht.helicon.nl/Cursussen/Paard.aspx?page=3 http://www.helicon.nl/mbo/Scholen/NHB_Deurne

Reageer op het artikel "NHB Deurne: Hippische Opleidingen"

Reacties

N., 04-02-2013 20:36 #8
Hallo,

Ik zit nu in het 3e jaar van de MAVO. Ik wilde altijd al iets met paarden doen, het leek mij wel leuk om politie te paard te worden, want heb er erg leuke reacties op gekregen. Je koopt een eigen geschrikt paard en gaat hem zelf trainen enz. maar mijn vraag daarbij is, welke sector moet ik dan kiezen? Ik denk zorg en welzijn want je doet iets voor de mensen maar weet het niet zeker.
Heeft iemand tips?

Groetjes

Simone, 19-11-2012 14:42 #7
Hallo,
Mij lijkt het erg leuk om de opleiding paardensport te doen. Maar kan je ook intern gaan? En wat zijn de kosten daarvoor? En is het verplicht om je eigen paard mee te brengen? Als je die nou niet hebt? En heb je om toegelaten te worden een bepaald niveau nodig in de wedstrijdsport?

Groetjes Simone Reactie infoteur, 29-12-2012
Hoi Simone,

Bedankt voor je reactie. Kijk eens op de website van NHB Deurne, daar staat actuele informatie, ook van de kosten van de opleiding etc. Ook kun je daar de toelatingseisen voor de opleiding vinden.

Groetjes, Gwenda

Marianne, 03-04-2012 16:02 #6
Hallo, Ik zit nu in 5 havo en het lijkt me heel erg leuk om paardrij-instructrice te worden, maar ik hoor vaak dat er weinig werk in te vinden is. Is dat waar of valt dat wel mee? Reactie infoteur, 10-06-2012
Hoi Marianne,

Paardrij-instructrice wordt vaak gezien als een bij-activiteit. Hiervoor kun je een ORUN-cursus volgen. Kijk maar eens hier: http://educatie-en-school.infonu.nl/diversen/81144-orun-opleiding-instructeur-niveau-2.html.

Hoe beter je zelf bent in de paarden en grotere prestaties verricht, hoe vaker je gevraagd zult worden als instructrice. Het moet dus niet je doel op zich zijn, dat ontstaat vaak.

Succes ermee!

Pascalle, 11-03-2012 20:23 #5
Hallo, ik ben erg benieuwd naar jullie advies aan Lieke want ik sta voor dezelfde keuze. Ook 3e jaar VMBO T en van plan de HAVO te gaan doen en daarna een opleiding met paarden. Maar ik weet niet goed welke vakken te kiezen.
Groeten Pascalle Reactie infoteur, 10-06-2012
Hoi Pascalle,

Ik heb Lieke hieronder geantwoord, dus kijk ook daar even voor mijn advies. Wat betreft vakken, zijn vele vakken als verzorging natuurlijk handig, maar ook adminstratieve vakken komen terug in de paarden en vakken als biologie. Veel vakken zijn dus belangrijk. Minder belangrijk zijn vakken als techniek of informatica.

Succes met je keuzes!

Lieke, 09-02-2012 21:52 #4
Hallo, ik zit nu in 3 vmbo-t en moet een sector keuze maken, maar ik heb geen idee welke ik moet kiezen. en welke extra vakken ik erbij moet nemen. na de vmo-t ga ik de havo doen en daarna iets met paarden. zelf weet ik nog niet zo goed wat. mij lijkt het heel erg leuk om paarden zadelmak te maken, maar wat voor opleiding heb je daar voor nodig? of paardrij-instuctrice. Reactie infoteur, 10-06-2012
Hoi Lieke,

Excuses voor de late reactie. Paardenopleidingen zijn juist erg handig om te doen na het VMBO, aangezien deze vaak op MBO niveau zijn, zoals veel opleidingen aan de NHB Deurne, maar ook een opleiding als Paardenhouderij. Op HBO niveau komen vaak meer managementaspecten kijken en dus minder het zadelmak maken van paarden.

Succes met het maken van de keuze!

Louka, 16-12-2011 18:24 #3
Hoi, ik ben van plan ook op het NHB Deurne mijn opleiding volgen. Ik zit nu op 3HAVO, en ben eigenlijk wel van plan een HBO opleiding te gaan volgen, dus ook op het NHB Deurne. Nu is mijn vraag, wordt er veel les etc. gegeven op het HBO over tandheelkunde en alles wat daarmee te maken heeft? Ik hoor het graag! Reactie infoteur, 27-12-2011
Hoi,

Bedankt voor je reactie. Tandheelkunde is een hele aparte opleiding. Wil je deze op HBO niveau volgen, dan wordt deze Mondzorgkunde genoemd. Wil je weten wat de exacte inhoud is van NHB Deurne, dan zou ik je aanraden eens naar een open dag te gaan.

Veel succes ermee!

Birgitte, 30-11-2011 13:52 #2
Hallo,
Momenteel zit ik in de 3e klas van het VWO. Mijn belangstelling gaat uit naar een opleiding in de paardensport. Ik moet een keuze profiel gaan maken maar welke eisen zijn er nodig voor de HBO opleidingen? Mijn voorkeur gaat uit naar docent trainer paardensport. Welke vakken heb ik in mijn vooropleiding nodig om toegelaten te worden?
Graag hoor ik van jullie.
Met vriendelijke groet,
Birgitte Reactie infoteur, 01-12-2011
Hoi Birgitte,

Wat leuk dat je de opleiding in Deurne wilt gaan doen. Op de site van de opleiding zelf staat het volgende aangegeven voor wat betreft toelatingseisen: "Vooropleiding
HAVO/ VWO met wiskunde* en bij voorkeur biologie als extra vak.
*Omdat in de HAVO profielen wiskunde niet meer verplicht is, raadt NHB Deurne aan om wiskunde (A) als extra keuzevak op te nemen in het profiel. Er wordt geen eis gesteld aan de profielkeuze, maar de voorkeur gaat uit naar Natuur & Gezondheid."

Anne Spierings, 23-10-2011 16:25 #1
Welke opleiding moet ik nemen om stalmeester te kunnen worden? Reactie infoteur, 10-11-2011
Hoi Anne,

Bedankt voor je reactie. Als je echt alleen stalmeester bent en dus de stal runt en voornamelijk bezig bent met de gezondheid van de paarden, zou ik voor de opleiding Horse & Health kiezen.

Mocht je opgeleid willen worden voor het rijden, dan zijn er meer mogelijkheden uiteraard.

Ik hoop dat dit je helpt. Heb je nog meer vragen, dan hoor ik het graag.

Groetjes

Infoteur: Jour-d-espoir
Gepubliceerd: 13-05-2010
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 8
Schrijf mee!