InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Jenaplan, Montessori of toch Iederwijs?

Jenaplan, Montessori of toch Iederwijs?

Het is zover, uw kind is drie jaar geworden. Over een jaar gaat hij of zij naar school. Het is hoog tijd om rond te gaan kijken naar een geschikte school voor uw kind. Maar wat is nou de geschikte school? Wordt dat uw oude basisschool? Of de school waar de buurkinderen naartoe gaan? Een Jenaplanschool of misschien een Montessorischool? Het kan een moeilijke keus zijn. Om iets meer inzicht te krijgen in de keuzes die u heeft, is dit artikel geschreven. Binnen het onderwijs zijn er een aantal visies die zich hebben vertaald in onderwijsconcepten van scholen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Jenaplan, Montessori of Iederwijs. Hoewel er overeenkomsten zijn tussen de visies, heeft iedere visie eigen kenmerken die bepalend zijn voor het onderwijs. De belangrijkste kenmerken van diverse visies zijn voor u op een rijtje gezet.

Jenaplan

Bijna bij elke Jenaplanschool wordt er gewerkt in stamgroepen, waarbij meestal de verdeling wordt gemaakt in groep 1-2, groep 3-4-5 en 6-7-8. Het gaat hier echter niet om combinatiegroepen. Doel van deze stamgroepen is dat het kind leert dat er verschillen zijn en dat het kind verschillend kan en mag zijn. Volgens deze visie kunnen kinderen zich veel beter op een unieke wijze ontwikkelen, vanwege de rijkere sociale omgeving. Binnen Jenaplan zijn er vier kernactiviteiten: Gesprek (denk bijvoorbeeld aan kringgesprekken), Viering (denk bijvoorbeeld aan het vieren van een verjaardag of Sinterklaas), Spel (denk aan sport, muziek en creatieve vakken) en Werk (hierbij kunt u denken aan rekenen, taal e.d.). Deze kernactiviteiten worden over de week verdeeld, zodat alles in een bepaald 'ritme' wordt aangeboden.

Voor meer informatie over Jenaplan: www.jenaplan.nl

Montessori

Wat van essentieel belang is, binnen Montessori-onderwijs, is de individualiteit van een kind. Het onderwijs moet tegemoet komen aan de belangstelling (belevingswereld, wat vind ik leuk) en ontwikkelingsbehoeften (leerstijl, behoefte om samen te werken) van een kind. Een kind leert ervarend. Zo wordt de emotionele betrokkenheid opgebouwd, die nodig is om goed te kunnen leren. Deze ervaringen worden geordend (kern van dit onderwijs) en gestructureerd, waardoor het kind meer zelfvertrouwen krijgt en een beter zicht op de wereld. De groepen bestaan uit kinderen van verschillende leeftijden, op diverse niveaus. Dit is, omdat kinderen leren waar ieders mogelijkheden en beperkingen liggen. Daardoor ontwikkelen kinderen zich beter op sociaal en emotioneel gebied.

Voor meer informatie over Montessori: www.montessori.nl

Dalton

De kernwoorden bij Daltononderwijs zijn: Zelfstandigheid, Verantwoordelijkheid en Samenwerken. Een kind is van zichzelf leergierig en wil dingen ontdekken. Ze willen zelf naar oplossingen zoeken. Binnen het Dalton wordt daar ruimte voor geboden, zonder al te veel sturing (zelfstandigheid). Het kind wordt geleerd om verantwoordelijk te zijn. U kunt hierbij denken aan de volgorde van de taken, het inschakelen van hulpbronnen en de verdeling van de tijd. Uiteraard wel binnen bepaalde grenzen en afspraken (verantwoordelijkheid). Omdat samenwerken / werken in een teamverband belangrijk is in de maatschappij, krijgen kinderen hiervoor de gelegenheid elkaar te helpen tijdens spel en werk. Het doel hiervan is dat kinderen leren elkaar om hulp te vragen én dat kinderen leren rekening te houden met elkaar (samenwerken). Instructies worden gegeven in de eigen groep, daarna krijgen de kinderen de keuze wat ze gaan doen en waar ze dat doen.

Voor meer informatie over Dalton: www.dalton.nl

Iederwijs

Bij Iederwijs wordt er uitgegaan van een grote groep, met verschillende leeftijden. Vanuit eigen interesse kiezen de kinderen wat, hoe, met wie en op welk moment ze iets willen leren. De bedoeling van een Iederwijsschool is dat kinderen ondersteunt worden in het vormgeven van hun eigen leven en hierin mogelijkheden creeëren.

Voor meer informatie over Iederwijs: www.iederwijs.nl
© 2011 - 2019 Doobie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het kiezen van een basisschoolHet merendeel van de ouders kiezen voor de dichtbijzijnde basisschool voor hun kind. En dat is logisch! Maar waarom niet…
Het Montessori OnderwijsJe kind gaat naar de basisschool. Er moet een belangrijke keuze gemaakt worden. Naar welke school gaat je kind en wat vo…
Soorten basisonderwijsSoorten basisonderwijsIeder kind in Nederland heeft recht op basisonderwijs. Het wordt gegeven aan kinderen van vier tot twaalf jaar en het is…
ReformpedagogiekRond 1900 ontstond er onvrede over het oude 19e eeuwse schoolsysteem. Men vond dat de individuele vrijheid teveel ingepe…
Pedagogische stromingen in het onderwijs (basisschool)Pedagogische stromingen in het onderwijs (basisschool)In Nederland zijn veel verschillende soorten basisscholen te vinden. Er is het zogenaamde reguliere/openbare onderwijs e…
Bronnen en referenties
  • www.iederwijs.nl
  • www.jenaplan.nl
  • www.montessori.nl
  • www.dalton.nl

Reageer op het artikel "Jenaplan, Montessori of toch Iederwijs?"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Doobie
Gepubliceerd: 08-08-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 4
Schrijf mee!