InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Uit de hand gelopen ontgroeningen

Uit de hand gelopen ontgroeningen

Uit de hand gelopen ontgroeningen Om toegelaten te worden tot een studentenvereniging moet je erg sterk in je schoenen staan. In het verleden is echter vaak gebleken dat dat niet genoeg is. Ontgroeningen kunnen soms flink uit de hand lopen.

Amsterdam

In 2007 gingen de leden van de Amsterdamse studentenbeweging Unitas uit in Groningen. De eerstejaars moesten hun flesjes met water met levende goudvissen vullen. Vervolgens moesten de feuten met deze flesjes terugreizen naar Amsterdam. Aangekomen in Amsterdam werd hen verteld dat zij de goudvissen moesten doorslikken.

Delft

In 2007 schreef de vader van een eerstejaars een brief naar het NRC Handelsblad waar hij openlijk vertelde over de ontgroeningen bij het Delftsch Studenten Corps. In dit artikel was te lezen over akelige taferelen. Zo moesten de studenten urenlang in ijswater zitten en werden ze geslagen.

Groningen

In 1997 kwam de Groningse studentenverenging Vindicat negatief in het nieuws. Een eerstejaars die uitgeput was, lag te slapen in het gras. De jongen, die niet werd gezien door de kampleider, werd overreden. Enkele weken na dit incident overleed een andere student. De 18-jarige Reinout Pfeiffer stierf na het drinken van een liter jenever. Deze gebeurtenis had niet direct te maken met de ontgroening bij Vindicat, aangezien het plaatsvond in een studentenhuis. Reinout Pfeiffer moest namelijk bewijzen dat hij een geschikte huisgenoot voor het huis zou kunnen zijn. Na deze twee voorvallen werden de regels omtrent ontgroeningen aangescherpt. Studenten die tegenwoordig meedoen met ontgroeningen moeten genoeg slaap krijgen en mogen geen alcohol drinken. Toch bleek de laatste regel niet genoeg te zijn. In 2005 raakte een jongen bij de ontgroening van de Groningse verenging Albertus Magnus in coma door het drinken van een hoge dosis water. De jongen had minstens zes liter water gedronken. Vijf jaar later ging het weer mis bij Albertus Magnus. Een 21-jarige jongen, die een Sinterklaaspak droeg, vroeg een medestudent hem in brand te steken. De jonge student wist zich te redden door brandend het water in te springen. Hij liep wel veel brandwonden op.

Rotterdam

De Rotterdamse vereniging Sanctus Laurentious liet studenten door gangen vol slachtafval kruipen in 1988. Veel studenten liepen hierdoor een huidziekte op. Als gevolg hiervan werd er besloten om het slachtafval te vervangen door groenteafval.
In 2000 kwam het Rotterdamsch Studenten Corps in het nieuws door cabaretier Youp van ít Hek. Arthur, het neefje van de beroemde cabaratier, ontvluchtte zijn ontgroening en vertelde zijn oom over zijn ervaringen. Zo had hij meegemaakt dat een eerstejaars met zijn hoofd in een toiletpot werd geduwd nadat hij twaalf uur lang niks had mogen drinken.Van ít Hek wijdde drie columns in het NRC Handelsblad aan over deze ontgroeningpraktijken.

Utrecht

In 1965 kwam David Rutgers van Rozenburg, lid van een dispuut van het Utrechtsch Studenten Corps, om het leven. De student kreeg een roetkap opgezet die behandeld was met petroleumroet waardoor hij stikte. Dit voorval staat bekend als de roetkapaffaire.
In 2002 werd het duidelijk dat de Utrechtse verenging Veritas een zeer zwaar ontgroeningprogramma had. Eerstejaars kregen bijvoorbeeld poep in hun haar gesmeerd. Ook moesten ze bruistabletten eten zodat ze gingen schuimbekken.
In het jaar 2007 waren er geruchten dat Utrechtse studenten gedwongen werden om seks met kippen te hebben, dierenbloed te drinken en met een geamputeerde stierenpenis te lopen. Als de eerstejaars dit zouden weigeren, werd er gedreigd dat kippen in hun geslachtsdelen zouden pikken.
© 2011 - 2019 Dezy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Uit de hand gelopen ontgroeningen"

Infoteur: Dezy
Gepubliceerd: 25-08-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!