InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Wat is een propedeuse?

Wat is een propedeuse?

Wat is een propedeuse? Je begint aan een studie aan het HBO en iedereen daar spreekt erover: Propedeuse ofwel je 'P' genoemd. Vragen zijn vaak: Heb jij je propedeuse al? Wat moet jij nog halen om je 'P' te hebben? Maar wat is nu precies je propedeuse? In dit artikel zal meer duidelijk worden over het woord Propedeuse.

Het woord 'propedeuse'

Met propedeuse wordt de propedeutische fase bedoeld. Dit is een ander woord voor voorbereiding of vooropleiding. Dit woord wordt veel gebruikt bij HBO bachelor opleidingen. Ook Universiteiten vragen naar je propedeuse als je van het HBO naar de Universiteit wilt gaan.

Waarom is je propedeuse zo belangrijk?

Je propedeuse is belangrijk omdat je deze moet halen om verder te kunnen aan je opleiding of om over te kunnen stappen naar de Universiteit. Je propedeuse kun je in 1 studiejaar halen, echter mag je er ook 2 jaar over doen. Als je je propedeuse niet haalt binnen 2 jaar moet je vaak van school af.

Propedeuse en je verdere studie op HBO niveau

Als je een HBO opleiding doet, kun je in 1 jaar 60 credits oftewel studiepunten verdienen. Deze punten krijg je bij het maken van toetsen met een uitslag die minstens voldoende is. Vaak werken HBO opleidingen in blokken van ongeveer 10 weken. Per blok kun je een aantal studiepunten behalen die bij elkaar aan het eind van het jaar 60 punten bedragen. Als je deze 60 punten hebt behaald heb je je propedeuse oftewel je 'P' gehaald. Natuurlijk is er ook de kans dat je toetsen niet in een keer haalt. Vaak kun je hetzelfde studiejaar je toets herkansen. Als je in dat jaar dan nog een voldoende haalt voor de toets heb je alsnog je propedeuse behaald. Het kan ook zijn dat je veel moeite hebt met een bepaald vak en dus de toets vaker moet herkansen. Dit gebeurt dan in het tweede leerjaar, je kunt dan de toets met de studenten uit het eerste jaar mee maken en de lessen soms met hen volgen. Als je niet binnen 2 jaar je propedeuse, en dus je 60 studiepunten hebt behaald moet je van school af omdat je niet 'HBO waardig' bent. Ook al zit je dan al in het tweede jaar, je moet de volgende HBO opleiding weer gewoon in het eerste jaar starten. Als je je 60 punten wel binnen de 2 jaar hebt behaald kun je gewoon verder studeren aan de opleiding en is er niets aan de hand.

Propedeuse en je verdere studie op de Universiteit

Om toegelaten te worden aan de Universiteit moet je een VWO diploma hebben, of je HBO opleiding hebben afgerond. Echter is er nog een mogelijkheid om toegelaten te worden aan de Universiteit namelijk door het behalen van je propedeuse. Als je je propedeuse hebt behaald kun je gaan studeren aan de Universiteit. Stel je hebt HAVO gedaan, ben je hier 5 jaar aan kwijt geweest om je diploma te behalen. Vervolgens ga je een jaar HBO studeren en haal je in 1 jaar je propedeuse, dan kun je gewoon in de klas komen te zitten met mensen van je oude school die dat jaar hun VWO diploma hebben gehaald, aangezien dit een 6 jarige opleiding is. Als je vanaf de HAVO dus in 1 leerjaar op het HBO je propedeuse behaalt ben je hiermee niet meer tijd kwijt dan een persoon die VWO heeft gedaan en direct naar de Universiteit gaat.

Hoe weet men dat ik mijn propedeuse heb behaald?

Je propedeuse wordt vaak uitgereikt op school, dit is vaak aan het einde van het eerste jaar. Je krijgt dan een officieel document waarop staat dat jij je propedeuse hebt behaald. Ook op school staat dit geregistreerd. Als je niet binnen het eerste jaar je propedeuse hebt behaald kun je deze later nog afhalen bij bijvoorbeeld je mentor of de directeur. Je ontvangt dus altijd een document met daarop je naam en het feit dat je je propedeuse hebt behaald.
Gerelateerde artikelen
Studie: Alles over de propedeuseStudie: Alles over de propedeuseVolgt u een HBO opleiding? Dan krijgt u automatisch te maken met de term 'propedeuse'. Maar wat is een propedeuse nu pre…
Verschil HBO en WOVerschil HBO en WOMet een HBO-propedeuse of HBO bachelor is het mogelijk om naar de universiteit te gaan. Wat is het verschil tussen HBO e…
Hoe kom ik mijn eerste jaar door op hbo-niveau?Hoe kom ik mijn eerste jaar door op hbo-niveau?Een aantal maanden geleden heb jij je havo-diploma behaald. In de vakantie kon je dus lekker relaxed toeleven naar je ee…
Lotingstudies, lotingsklassen & kans op inlotingHoe groot is de kans op inloting bij een lotingstudie? Een aantal HBO en WO-opleidingen zijn zogenaamde “lotingstudies”,…
Wat verdient een advocaat? (Salaris advocaat)Wat verdient een advocaat? (Salaris advocaat)Dat een advocaat een goed salaris heeft, is algemeen bekend. Maar wat verdient een advocaat precies? Hoeveel verdient ee…

Reageer op het artikel "Wat is een propedeuse?"

Reacties

Miriam Post, 22-06-2017 19:07 #23
Kan een propedeuse verjaren? Twintig jaar geleden heb ik mijn propedeuse behaald. Nu doe ik een twee jarige HBO opleiding en heb ik alle punten van het eerste jaar behaald. Krijg ik nu nog een keer een propedeuse of geldt de eerste alleen?

Anuschka van der Veen Kramers, 19-11-2016 11:10 #22
Is het dan ook zo dat je standaard aan het eind van het eerste leerjaar van elke hbo opleiding (mits je voldoende punten hebt) een propedeuse hebt?

M. Meijers, 30-08-2016 21:56 #21
Op de HBO hoorde mijn kleindochter 2 dagen voor de vakantie dat ze niet door was. Te weinig punten in het eerste jaar dus ook geen kans voor propedeuse in tweede jaar. Is direct aangemeld op 2 scholen, kan over een paar dagen op gesprek. Ik vraag mij af of dit normaal is zo laat iets te horen?

Ard-Jan Mol, 11-01-2016 10:47 #20
Als je propedeuse doet gaat die propedeuse dan over de opleiding die je gaat kiezen of is dit een neutraal leergebied waar je allerlei uitleg krijgt?

Marjon, 26-02-2015 11:51 #19
Hoi,
Ik zit momenteel op de HBO opleiding Pedagogiek maar dit valt tegen en volgend jaar wil ik een andere HBO studie gaan volgen. Als ik dit jaar toch afmaak en mijn propedeuse haal kan ik die dan meenemen naar een volgende studie of moet ik toch weer in de 1e beginnen en mijn propedeuse weer opnieuw halen?

Sylvia, 09-02-2015 19:33 #18
Ik studeer in Wageningen en daar hebben ze geen propedeuse, dus ook geen propedeuse diploma. Nu wil ik niet verder met deze studie, maar ik heb wel een wo propedeuse voor een andere opleiding nodig. Wat nu? Kan ik bij DUO er eentje aanvragen o.i.d.?

Laura, 18-12-2014 13:23 #17
Hoi,

Ik ga volgend jaar naar de hogeschool, en ik wil heel graag conservator worden of museummedewerker. Helaas kan ik dit alleen doen met een HBO-propedeuse diploma of een vwo-diploma. Maar ik kan nergens een hbo-opleiding vinden met Kunstgeschiedenis of Algemene Cultuurwetenschappen in het pakket.
Weet iemand een opleiding waar ik dit wel kan doen?

Alvast bedankt,
Laura

Bart, 29-10-2014 13:20 #16
Hallo Lisa,

Bij mij op de opleiding zitten ook tandartsassistentes die geen biologie en/of scheikunde hebben gehad op de middelbare school. Ik neem aan dat je ook met andere mbo4-studies zou kunnen meeloten, dus. Je kan dus wel door naar Mondzorgkunde, mits je jouw studie op mbo met gemiddeld een 8 (of hoger) afsluit. Je wordt dan ook direct ingeloot, omdat je in lotingsklasse A zit.
Je kan ook mbo afmaken en dan gewoon meeloten. Bij mij op school werden gratis biologie- en scheikundecursussen aangeboden. Iedereen kan hier hier de stof die je van bio en scheikunde nodig hebt bijspijkeren.

Succes!

Lisa, 22-10-2014 01:43 #15
Beste Bart,

Momenteel doe ik een MBO4 opleiding (International Business Studies) 3 jarige opleiding, ik zit nu in mijn 2e.
Ik zou eigenlijk graag op het HBO Mondzorgkunde willen studeren. Alleen het probleem is natuurlijk dat mijn opleiding niet aansluit bij mondzorgkunde. Volgens mij moest je ook biologie en scheikunde gehad hebben. Helaas is dat in mijn geval niet zo. Ik zou graag willen weten of het mogelijk is.

Met vriendelijke groet,

Lisa C

Bart, 21-10-2014 15:03 #14
Helen,

ik studeer mondzorgkunde.
Je kan niet direct door naar tandheelkunde. Je moet eerste je P halen, en het liefst cum laude, want je moet nog wel de selectie bij thk doorlopen! Als ze kunnen kiezen tussen iemand met een 6 gemiddeld voor zijn P en een met een 8 gemiddeld is de keuze snel gemaakt. Die persoon met een 8 gem. heeft de voorkeur.
Daarnaast moet je eerst de vakken wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie op vwo-niveau hebben. Dit kan je doen door een jaartje naar de vavo te gaan en om daar die 4 vakken in een jaar te halen.

Je P moet je overigens wel in 1 jaar halen voor thk volgens mij.

Je P cum laude halen is goed mogelijk, maar bijhouden moet je wel doen!

Succes!

Helen, 23-08-2014 13:16 #13
Ik ga nu naar mijn examenjaar HAVO, als ik nu mijn examens haal, daarna een HBO mondzorgkunde doe, daar binnen 1 (of 2) jaar mijn P haal, kan ik dan na die 1 jaar door naar de uni om tandheelkunde te studeren?

Gr Helen

Joey, 07-07-2014 18:13 #12
Ik zit nu in Havo 4 en wil heel graag biologie studeren en dan specialiseren in mariene biologie maar nu de vraag:

Word je volgens de nieuwe regels nog steeds toegelaten op de universiteit met een Propedeuse?

Groetjes Joey

Johan, 05-06-2014 21:03 #11
Dus als je het eerste jaar van het hbo de 60 punten niet gelijk haalt, maar de rest nog in het 2de jaar moet halen (herkansen) betekent dit ook dat je niet naar de uni kunt gaan ook al haal je je P maar dan in ongeveer 2 jaar? en toch je hbo af moet maken? kan je dan na je hbo diploma te hebben gehaald toch naar de uni? graag een reactie

Lena, 30-08-2013 20:04 #10
Ik had even een vraag, ik zit nu in 5 havo en wil sowieso geneeskunde studeren op universiteit maar dat wil ik dus met een propedeuse doen, maar ik heb geen idee welke opleiding il kan doen op het HBO met een propedeuse?
Ik heb een n&g profiel met natuurkunde

groetjee

Marlou, 11-07-2013 11:03 #9
Hallo,

Dus als ik mijn P haal in 1 jaar en doorga naar de universiteit, heb ik geen HBO diploma, toch?

Groet,

Jan, 04-07-2013 20:39 #8
Ik heb 60 studiepunten maar een onvoldoende voor de taaltoets. Volgens jouw uitleg zou ik toch de "P" krijgen, ik heb immers 60 punten. Helaas is dat niet het geval. Daar komt bij dat ik niet verder wil met deze opleiding maar naar de universiteit wil. Heeft iemand ervaring met dit verschijnsel en hoe we dat zouden kunnen omzeilen?

Mary Walda, 04-07-2013 11:12 #7
Hallo,

kun je met een propedeuse verder gaan met een bbl, of begin je met een bbl-opleiding weer helemaal opnieuw?

Sander, 21-10-2012 10:15 #6
Beste Dilek,

Dit zal hoogst waarschijnlijk worden doorgevoerd, ter antwoord op jou vraag. Minister Zeilstra (van Onderwijs) heeft dit wetsvoorstel ingediend. Echter is het nog niet zeker wanneer dit zal worden ingevoerd en of dit zal gaan gelden voor de mensen van dit jaar (12/13) of dat dit zal worden ingevoerd voor hen die vanaf volgend jaar hun studie zullen starten. Er is namelijk veel beklag over hen die hun P hebben behaald maar niet voldoen aan het niveau van de Universiteit.

Ik hoop dat ik je hiermee op weg geholpen heb.

Dilek, 16-10-2012 21:25 #5
Ik ben een leerling uit klas 4 havo. Ik ben van plan om mijn propedeuse te halen in 1 jaar met de opleiding HLO in Hogeschool Leiden en door te stromen naar de universiteit UU, de opleiding Farmacie. Toch heb ik gehoord dat het wordt afgeschaft om met je P door te stromen naar de Universiteit. Is dit waar en zal dit ook gelden in 13/14?

Ashanti, 12-06-2012 15:02 #4
Vandaag mijn "P" getuigschrift per post ontvangen! Wel in het 2e jaar behaald. Je wordt extra gemotiveerd om door te gaan.

René, 25-04-2012 21:43 #3
Vraag: Moet je voor het behalen van je P bij iedere opleiding voor dezelfde vakken doen? Dus moet je b.v altijd wiskunde doen?

Wouter, 07-11-2011 13:21 #2
Ik snap nu wel meer wat het in houdt. maar stel nou. ik heb mijn mbo diploma werktuigbouwkunde gehaald. ik wil door naar de hbo. als ik dan in de 1e mijn propedeuse haal zou ik dus na 1 jaar gelijk door kunnen gaan naar de universiteit? oftewel. in 2 jaar tijd ga ik van mbo naar hbo naar universiteit? Reactie infoteur, 07-11-2011
Als je je propedeuse haalt in 1 jaar houdt dit in dat je het universitair niveau aan kan, dus ja dit klopt.

Nino, 02-07-2011 15:32 #1
Bedankt voor de informatie, ik vond het eerst nog aardig vaag. Maar na dit artikel gelezen te hebben begrijp ik het begrip "p" beter ;) ik heb namelijk mijn P binnen, en wil nu op de UT Recht & Economie gaan doen, maar moet daarvoor eerst nog bepaalde vakken op VWO eind-examen niveau hebben afgerond.

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 01-07-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 23
Schrijf mee!