InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Hoe kom ik mijn eerste jaar door op hbo-niveau?

Hoe kom ik mijn eerste jaar door op hbo-niveau?

Hoe kom ik mijn eerste jaar door op hbo-niveau? Een aantal maanden geleden heb jij je havo-diploma behaald. In de vakantie kon je dus lekker relaxed toeleven naar je eerste dag op de hogeschool. Je zit vol met vragen en onzekerheden over hoe je het eerste jaar gaat doorkomen. Laat je alles op je afkomen met het risico dat je weleens een flater begaat of wil je goed voorbereid beginnen aan een nieuwe stap in je leven?

De verschillen met havo ten opzichte van hbo

Op de havo kon je nog weleens een aantal slechte toetsen compenseren met een paar goede toetsten. Op hbo kan er niet worden gecompenseerd. Het is niet bijvoorbeeld zo dat als je voor een vak een 4,5 haalt, dat je met een 6,5 het vak kunt compenseren. Voor elke toets en opdracht moet minimaal een 5,5 worden gehaald. Op de middelbare school had je toetsweken waarin je maar een herkansing had per toetsweek die je kon gebruiken voor een onvoldoende vak. Op hbo heb je voor elke vak of opdracht minimaal een herkansing. Op de middelbare school kauwde de docenten de lesstof nog voor, dit is anders wanneer je op hbo-niveau actief zult zijn. Op hbo-niveau wordt van je verwacht dat je voordat je de lessen ingaat de lesstof al hebt bestudeerd. Dit betekent dat het verwachtingspatroon hoger wordt. Er wordt een mate van volwassenheid en zelfstandigheid gevraagd op hbo-niveau. Dit houdt dus in dat je zelfstandig kennis vergaart in de praktijk. Alles moet je zelfstandig doen. Dit varieert tot het inschrijven voor tentamens tot het leren van de eerste tentamens van het blok.

Je eerste dagen op de hogeschool

Alles is nieuw voor de meeste nieuwe studenten die van de havo komen. Het niveauverschil is in het begin redelijk groot, maar na een tijdje zul je wennen aan het niveau. De meeste hogescholen organiseren introductiedagen waarin iedereen met elkaar kennis maakt en tegelijk alles leert over de betreffende hogeschool. Dit is zeker een aanrader om naar toe te gaan omdat tweedejaars studenten uitleggen hoe alles werkt op de hogeschool en welke knelpunten er zijn. Tevens is het een aanrader om dan gelijk kennis te maken met nieuwe studiegenoten. Dit is belangrijk omdat je zo een basis kunt leggen voor een leuke tijd. Het is nuttig om elkaar in de eerste weken te leren kennen zodat je in de toekomst op elkaar kunt rekenen. Je kunt nieuwe contacten goed gebruiken om elkaar bijvoorbeeld op de hoogte te houden over roosterwijzingen of websites waar je samenvattingen kunt vinden over de onderwerpen die in het tentamen gaan voorkomen. De lessen zullen in het begin wennen zijn, maar na een tijdje zul je weten hoe je lessen goed kunt gebruiken voor projecten of tentamens.

Propedeuse

Voor bijna alle opleidingen moet jij een propedeuse halen. De propedeuse houdt in dat je alle vakken uit het eerste jaar moet gehaald hebben voordat jij een propedeuse in ontvangst kunt nemen. Een propedeuse heeft de waarde van 60 studiepunten. In de propedeuse zitten tentamens, maar ook projecten en andere onderdelen die voor de propedeuse meetellen. Aan het eind van het eerste jaar worden er bindende studieadviezen uitgesproken. Je krijgt een bindend studieadvies als je minder dan 37 of 40 studiepunten uit het eerste jaar hebt gehaald. Mocht je meer dan 37 of 40 studiepunten (afhankelijk van de opleiding kunnen de eisen verschillen) gehaald hebben of zelfs de volle 60 studiepunten hebben gehaald, dan krijg je een positief studieadvies. Als je minder dan 37 of 40 studiepunten hebt gehaald, dan krijg je een negatief bindend studieadvies. Het gevolg hiervan is dat je de opleiding op de betreffende hogeschool niet meer mag doen. Bedenk wel dat als je overgaat naar het tweede studiejaar met 37 of 40 studiepunten dat je wel veel openstaande opdrachten en tentamens hebt. De consequentie hiervan is dat er veel werk ingehaald moet ingehaald in het tweede studiejaar. Dit houdt dus in dat er minder tijd is voor leerwerk voor de reguliere tentamens.

Zelfstandig werken en indelen van tijd

Zoals al eerder gezegd wordt er een beroep gedaan op jouw zelfstandigheid. Het is zeer belangrijk dat je de leerstof evenredig uitsmeert over het blok. Je kunt wel alle leerstof twee dagen voor het tentamen gaan leren en het tentamen halen. Dit gaat echter niet lang goed als je dit een lange tijd doet. Op een gegeven moment zal de moeilijkheidsgraad van de opleiding toenemen. Je studie is niet het enige waarop de focus ligt. Andere dingen in het leven vragen de aandacht. Sommige studenten moeten werken om in hun levensonderhoud te voorzien. Dit betekent dat elke week er een aantal uur gereserveerd moeten worden om te kunnen werken. Daarnaast vragen hobby's en andere zaken ook tijd. Het is de kunst om alles goed in te delen en te plannen. Een dodelijk valkuil is om te gaan uitstellen. Hoe meer je uitstelt, hoe meer werk je moet opknappen in een kortere tijd.
© 2010 - 2019 Daddycortez99, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe kom ik mijn eerste jaar door op hbo-niveau?"

Reacties

Rayen, 02-07-2017 01:18 #2
Mijn zoon heeft 51 van de 52 studiepunten gehaald. Hij zal dus een negatief studieadvies krijgen? Of kan er nog een mouw aangepast worden. Bijvoorbeeld dat hij die ene studiepunt in het volgend jaar mag halen? Of is het echt zo streng dat die van school af moet?

Maura Schnitger, 26-01-2016 09:22 #1
Je moet 50 studiepunten halen om een positief advies te krijgen

Infoteur: Daddycortez99
Laatste update: 02-03-2016
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!