InfoNu.nl > Educatie en School > Examen > Studie: Alles over de propedeuse

Studie: Alles over de propedeuse

Studie: Alles over de propedeuse Volgt u een HBO opleiding? Dan krijgt u automatisch te maken met de term 'propedeuse'. Maar wat is een propedeuse nu precies? En wat kunt u met het behalen van uw propedeuse? In dit artikel wordt verteld wat de propedeuse is, wat u ermee kan en hoe u uw propedeuse kunt behalen.

Wat is een propedeuse?

Een propedeuse is een soort tussentijds diploma dat u kunt behalen als u een HBO studie volgt. Dit diploma kunt u in het eerste jaar behalen als u al uw vakken in een jaar haalt, u mag maximaal twee jaar over uw propedeuse doen. Propedeuse betekent de propedeutische fase oftewel de voorbereidingsfase. Als u uw propedeuse behaalt geeft dit aan dat u HBO waardig bent, en de kennis in huis hebt om verder aan deze opleiding te studeren.

Hoe behaalt u de propedeuse?

In het eerste studiejaar kunt u 60 studiepunten behalen. Als u al deze 60 studiepunten behaalt, heeft u uw propedeuse gehaald. Als u al uw vakken van het eerste jaar in een jaar behaalt, heeft u het eerste jaar uw propedeuse al behaald. U mag maximaal twee jaar over uw propedeuse doen, in het tweede jaar herkanst u dan de vakken die u het eerste jaar niet behaald heeft.

Als u na twee jaar uw propedeuse nog steeds niet behaald heeft moet u met de studie stoppen, u heeft niet voldoende kennis en vaardigheden in huis om de komende studiejaren succesvol te voltooien.

Hoe ontvangt u uw propedeuse?

Aan het einde van het eerste jaar is er vaak op scholen een propedeuse uitreiking. Dit kan vergeleken worden met een diploma-uitreiking. U ontvangt, als u uw propedeuse behaald heeft, een papier met daarop het feit dat u uw propedeuse behaald heeft. Als u later uw propedeuse haalt, wordt hier vaak geen uitreiking meer aan vastgeknoopt, u mag deze dan bij de directeur of uw supervisor ophalen.

Wat zijn de mogelijkheden na het behalen van uw propedeuse?

Als u uw propedeuse heeft behaald kunt u twee dingen doen:
  • Doorstuderen aan uw HBO opleiding
  • Overstappen naar een Universiteit

Doorstuderen aan uw HBO opleiding

Als u uw propedeuse heeft behaald kunt u ervoor kiezen om gewoon door te studeren aan uw HBO opleiding, er verandert verder niets.

Overstappen naar een Universiteit

U kunt er voor kiezen om na het behalen van uw propedeuse over te stappen naar de Universiteit. Hier begint u vervolgens weer in het eerste jaar. Met de propedeuse krijgt u toegang tot de Universiteit, het kan dus eigenlijk als een VWO diploma worden gezien. Als u uw propedeuse in het eerste jaar behaalt, verliest u vergeleken met de studie op VWO niveau geen jaar. Als u uw propedeuse na twee jaar behaalt verliest u 1 studiejaar.
Gerelateerde artikelen
Wat is een propedeuse?Wat is een propedeuse?Je begint aan een studie aan het HBO en iedereen daar spreekt erover: Propedeuse ofwel je 'P' genoemd. Vragen zijn vaak:…
Verschil HBO en WOVerschil HBO en WOMet een HBO-propedeuse of HBO bachelor is het mogelijk om naar de universiteit te gaan. Wat is het verschil tussen HBO e…
Hoe kom ik mijn eerste jaar door op hbo-niveau?Hoe kom ik mijn eerste jaar door op hbo-niveau?Een aantal maanden geleden heb jij je havo-diploma behaald. In de vakantie kon je dus lekker relaxed toeleven naar je ee…
Lotingstudies, lotingsklassen & kans op inlotingHoe groot is de kans op inloting bij een lotingstudie? Een aantal HBO en WO-opleidingen zijn zogenaamde “lotingstudies”,…
Academische/Universitaire Pabo: ALPOALPO staat voor academische lerarenopleiding primair onderwijs. De ALPO wordt ook wel academische –of universitaire pabo…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia, propedeuse

Reageer op het artikel "Studie: Alles over de propedeuse"

Reacties

Ardjan, 20-01-2016 21:06 #36
Stel je wilt de opleiding geneeskunde gaan doen. Je hebt alleen een HAVO diploma kun je dan propedeuse doen en daarna direct de opleiding geneeskunde doen? Of moet je eerst nog examens doen in de verplichte vakken zoals Natuurkunde, biologie en wiskunde A?

Roel van der Wal, 10-10-2015 21:28 #35
Mijn dochter heeft het derde jaar op de HBO nog niet gehaald, ze heeft nog voor een paar modules een herkansing nu voor de derde keer, wat gebeurt er als ze eind oktober haar laatste herkansing niet benut.
Ze mag het laatste ' het stage jaar' pas in als ze alles heeft gehaald, maar wat als ze het niet haalt.

Melody, 10-08-2015 12:19 #34
Hoelang mag je er officieel over doen om je propedeuse te behalen? Mijn zusje heeft namelijk ivm medische tegenslagen een beste vertraging opgelopen, maar ze wil haar huidige opleiding IBL, wel gewoon afmaken. Ze heeft in totaal nog 9 vakken te gaan inclusief een P vak. Alvast bedankt, Melody

Jacqueline Veldhuis, 30-07-2015 12:16 #33
Mijn dochter zit op de Hotelschool en wil veranderen van studie. Wat is het voordeel als ze haar eerste jaar afmaakt en dus haar propadeuse haalt? Geven die punten haar "credit" bij een volgende studie? Als ouder wil ik natuurlijk liever dat ze afmaakt waar ze mee begonnen is, op z'n minst het eerste jaar maar zij denkt daar anders over. Graag zou ik hier meer over weten, h.gr, Jacqueline

Jamie, 22-07-2015 15:05 #32
Ik ben vorig jaar begonnen aan mijn eerste jaar CMD. Ik was van plan om na het behalen van mijn P, een tussenjaar te hebben. Nu heb ik 1 vak niet behaald en moet ik deze in de eerste maand van het tweede jaar herkansen. Mijn vraag was, als ik alleen de herkansing wil doen zodat ik mijn P heb, moet ik dan voor het hele jaar collegegeld betalen?

Julia, 14-07-2015 16:32 #31
Ik wil graag beginnen met een hbo studie maar kan helaas geen goede keuze maken, nu is de vraag kan ik van HVA commerciele economie binnen een korte termijn na 1 september overstappen naar een andere opleiding HRM? zodat ik niet een jaar verspil!

Maarten, 02-05-2015 16:50 #30
Ik haal mijn HBO propedeuse bedrijfskunde waarschijnlijk dit jaar.
Misschien wil in daarna naar de universiteit om rechten te gaan studeren.
Mijn vraag is echter of als ik de universiteit niet haal, ik gewoon weer door mag gaan studeren op het HBO?
Dus mag je met een HBO propedeuse op zak weer na een jaartje doorstuderen op het HBO?

Wie het antwoord weet ben ik zeer dankbaar, het staat namelijk nergens op internet.

Marieke, 09-04-2015 10:17 #29
Mijn dochter zit op de HVA. Zij zit in het eerste jaar van HBO rechten. Alle punten die zij tot nu toe kan halen heeft zij gehaald. Nu had zij 8 april een toets.
Op weg naar huis realiseerde zij zich dat zij vergeten was haar naam er op te schrijven.
Gelijk heeft zij actie ondernomen en mails gestuurd.
Het was een toets waar geschreven moest worden, haar handschrift is te herkennen, ook heeft zij een aanwezigheidsformulier in moeten vullen.
Ik heb begrepen dat het een laatste toets was van een blok.
Mijn vraag is:
1. Kan de opleiding deze toets ongeldig kan verklaren?
2. Wat heeft dat voor gevolgen voor haar propedeuse?
Heel graag wil zij na het behalen van haar propedeuse naar de universiteit.
3. Welke actie kan zij nu ondernemen?
Vriendelijke groet,
Marieke Schouten

Liz de Vries, 08-12-2014 13:50 #28
Even een korte vraag, wat is een propedeuse getuigschrift? Is dat gewoon een bewijs dat je je propedeuse hebt gehaald? of houdt dat iets anders in?
Groetjes Liz

Meltem Ozcan, 19-11-2014 22:46 #27
Beste heer/mevrouw,

Vorig jaar heb ik fiscaal recht en economie gestudeerd aan de Hogeschool van Amsterdam. Helaas niet voldoende studiepunten behaald door het verkeerd inplannen enz. Dit jaar studeer ik bedrijfseconomie, ook aan de Hogeschool van Amsterdam. Een leuke opleiding, maar toch vond ik fiscaal recht en economie toch meer bij me passen. Nu is mijn vraag of ik na het behalen van mijn propedeuse door kan stromen naar de tweede jaar van de opleiding fiscaal recht en economie? Ze komen aardig overeen met elkaar, alleen bij bedrijfseconomie heb ik een paar vakken niet zoals belastingrecht, loonbelasting etc.

Graag zie ik uw reactie tegemoet.
Met vriendelijke groet,
Meltem Ozcan

Lot, 06-11-2014 19:41 #26
Heeft iemand enig idee wat je kan studeren na het behalen van je Propedeuse sph?

Dirk, 07-08-2014 18:26 #25
Wat kan je studeren op de universiteit (utrecht) na het behalve van je farmakunde propedeuse? (HBO)

Moeder, 21-07-2014 09:31 #24
Wat als je je propedeuse niet haalt in je 2e jaar HBO. Hij heeft wel 58 punten. Mijn zoon zit met dit probleem omdat hij er het eerste jaar te weinig aandacht heeft besteed. Moet hij stoppen met de opleiding of bestaat er nog een mogelijkheid om alsnog door te gaan naar 3e jaar?

Serge, 29-05-2014 20:34 #23
Beste meneer, mevrouw,

Ik zit nu in mijn eerste jaar commerciële economie op de hogeschool Leiden. Ik heb tot nu toe al mijn punten gehaald. Ik zou volgend jaar graag een universitair opleiding doen als ik mijn propedeuse haal. Ik zou graag academisch pabo willen doen op de universiteit Leiden en Hogeschool Leiden. Zou dit mogelijk zijn, doordat ik van de hogeschool Leiden kom.

met vriendelijke groet,

Serge

Lisanne, 02-04-2014 03:06 #22
Wanneer ik mijn propedeuse heb gehaald in Amsterdam, en daarna verder ga aan dezelfde opleiding, maar dan in Nijmegen, wordt mijn studiefinanciering dan nog steeds omgezet in een gift wanneer ik de gehele opleiding heb afgerond, of wordt het dan een lening zoals gebeurt wanneer je stopt met je opleiding?

Klaas, 09-03-2014 23:07 #21
Kan ik op het NTI ook mijn propedeuse HBO Rechten halen en dan een overstap maken naar de universiteit?

Ramin, 07-02-2014 02:28 #20
Hallo,
Ik kan dus nadat ik mijn propedeuse op het HBO heb gehaald, de studie geneeskunde gaan doen op de universiteit? Ik zit nu in 5 havo en wil graag via de hbo geneeskunde studeren.

Elly, 01-02-2014 22:35 #19
Ik studeer aan een bepaalde hogeschool. Heb inmiddels mijn P en mijn minor al gehaald dit op advies van de sectieleider omdat de vakken die ik moet volgens niet aangeboden werden 2 x per jaar. Nu net niet mijn volgende vak gehaald 1 onderdeel niet gehaald dus niet super dramatisch. MAAR de werkwijze begint mij een beetje tegen te staan communicatie verloopt ronduit slordig, verkeerd advies van boeken die je moet hebben, kortom ik ben er echt een beetje klaar mee. Ik zou dus ook graag over willen stappen naar een andere HBO opleiding, andere hogeschool, andere stad (dit is logistiek geen probleem omdat ik in de randstad woon) maar kun je na het behalen van je P in HRM overstappen met behoud van wat je al gehaald hebt aan ECT punten naar een andere hogeschool of vervalt dan alles wat je gehaald hebt.

Janneke, 08-01-2014 17:45 #18
Welke opleidingen aan de universiteit kan ik gaan volgen na het behalen van de propedeuse bij de PABO? Welke HBO opleidingen kan ik gaan volgen na het behalen van de propedeuse bij de PABO in het eerste jaar?

Hilde, 07-01-2014 21:10 #17
Hallo,

Ik heb mijn propedeuse PABO behaald na 1,5 jaar. Ik vraag me af of het nu mogelijk is voor 1 februari over te stappen naar een studie Nederlands. Moet ik dan weer in het eerste jaar van deze opleiding beginnen of kan ik instromen?

Groetjes.

Sophie, 10-12-2013 21:13 #16
Hallo,

Ik volg de Pabo, maar dit is toch niet wat ik wil. Ik zit nu in mijn tweede jaar en moet nog twee toetsen halen voor mijn Propedeuse. Dit wil ik doen, maar heb ik hier profijt van als ik overstap naar een andere opleiding op HBO niveau?
Bijvoorbeeld:
Moet ik voor die opleiding (SPH denk ik aan) opnieuw mijn propedeuse halen of is de propedeuse genoeg en voldoe ik aan de eisen zodat ik door kan studeren zonder dat ik de propedeuse van de andere opleiding heb?
Als ik besluit te stoppen en mijn propedeuse nog niet binnen heb wanneer ik stop, kan ik dan opnieuw inschrijven voor HBO? Ik heb nog niet al mijn kansen van de toetsen gehad.
Ik zou het heel fijn vinden als ik hier antwoord op kan krijgen.

Vriendelijke Groeten,
Sophie

S., 12-07-2013 14:50 #15
Ik heb mijn propedeuse pas behaald in jaar 2, is het nu mogelijk om over te stappen naar de 3de jaar maar dan van een andere opleiding?

Ruth, 30-06-2013 18:50 #14
Is het zo dat als je in bijvoorbeeld module 1.4 een toets niet haalt, dat je dan het hele tweede schooljaar moet wachten om die toets te herkansen, of mag je deze toets ook aan het begin van het volgende schooljaar doen?

Janine, 01-04-2013 15:34 #13
Als je P heb gehaald op een school zou je dan je opleiding ook verder kunnen vervolgen op een andere school zonder dat je opnieuw je P moet halen?

Claudia, 07-03-2013 10:07 #12
Ik wil geneeskunde studeren. Ik heb deelcertificaten op vwo van biologie, Engels en Nederlands. Ben bezig om de deelcertificaten van wiskunde, natuurkunde en scheikunde te behalen maar het gaat niet zo goed met mijn cijfers. Welke hbo studie kan ik kiezen waarmee ik mijn P kan halen en overstappen naar geneeskunde? En is dit überhaupt mogelijk?

Do, 29-11-2012 09:33 #11
Ik heb hier een vraag over. Ik heb mijn p nog steeds niet gehaald en zit in het tweede jaar. De kans zit er dan ook dik in dat ik het dit jaar ook niet ga halen. Mijn vraag is dan als je wilt overstappen naar een andere hbo opleiding, hoe zit het dan met de afstudeerboete en of je dan alles terug moet betalen van de afgelopen jaren?

Mvg Do

Yannick, 13-11-2012 12:27 #10
Kan ik van opleiding veranderen als ik mijn propedeuse heb gehaald. bijvoorbeeld ik haal in het eerste jaar mijn propedeuse kan ik dan instromen bij het 2e jaar van een andere opleiding?

Gabriella, 31-10-2012 16:31 #9
Uit vertrouwde bronnen heb ik vernomen dat ze de propedeuse af willen schaffen, is dat waar? Overigens heeft de Universiteit van Amsterdam bijvoorbeeld al de Economie en Bedrijfskunde propedeuse toelating afgeschaft, uit eigen schoolinitiatief dus.

Sido Rijpstra, 23-10-2012 22:58 #8
Dus na het halen van je propedeuse kun je elke studie aan de universiteit doen die je wilt?

Kevin, 15-10-2012 06:25 #7
Hi,
ik ben Kevin en ben van Suriname en volg nu hbo opleiding Accountancy. Ik wil graag weten als ik mijn propedeuse haal in Suriname of het mogelijk is om in een hogeschool in Nederland of universiteit in Nederland met mijn behaalde propedeuse kan aan sluiten voor verder studie en wat moet ik doen?

Sebastiaan, 08-09-2012 12:56 #6
Moet de HBO instelling de student in de gelegenheid stellen om zijn/haar propedeuse binnen 1 jaar te halen? Als een docent uitvalt en je voor dat ene vak dus geen cijfer hebt, hoe ga je daar mee om? Reactie infoteur, 09-09-2012
Dat moet bij de school worden opgelost. In principe is het wel de bedoeling dat de school de gelegenheid geeft, zeker als u zou willen overstappen naar een andere opleiding of universiteit is het noodzakelijk uw P in 1 jaar te halen. Als u hier zelf geen schuld aan heeft zou het dus wel moeten ja.

Susan, 06-08-2012 18:50 #5
Ik heb ook nog een vraag. Ik heb afgelopen jaar mijn propedeuse gehaald aan de HVA maar wil er komend jaar een jaar tussenuit. Kan ik dan met mijn propedeuse het jaar erna zonder problemen instromen in het 2e jaar? Alvast bedankt! Reactie infoteur, 08-08-2012
Dat kan meestal wel ja het is eigenlijk een soort diploma

Peter, 09-07-2012 16:30 #4
Wat als je je propedeuse niet haalt in je 2e jaar HBO. Hij heeft wel genoeg punten om door te gaan naar 3e jaar. Mijn zoon zit met dit probleem omdat hij er het eerste jaar te weinig aandacht heeft besteed. Kan hij ergens deelcertificaten oid volgen om alsnog door te gaan naar 3e jaar?

Ellen, 05-07-2012 15:32 #3
Hallo,
Ik zou graag willen weten hoe het zit met geneeskunde. Is het nog steeds mogelijk om met een propedeuse toegelaten te worden? En zo ja, waar kan ik deze halen en hoe groot zijn mijn kansen na het behalen bij de loting van geneeskunde?

Ik hoop snel van u te horen.

Julia, 13-06-2012 18:58 #2
Hallo,

Ik studeer de opleiding Pedagogiek. Nu heb ik dit jaar één vak niet gehaald. Ik had een 5.2 en dat betekent 1 vraag teveel fout op het tentamen. Betekent dat ik mijn propedeuse hierdoor op één EC na definitief niet haal?

Ik hoop spoedig van u te horen.

Lars, 24-04-2012 17:42 #1
Hallo,
Ik ben van plan om na dit schooljaar een propedeuse te starten, om daarna over te stappen naar Engelse Taal & Cultuur, die een VWO diploma of een propedeuse vereist. Mijn decaan vertelde mij echter dat deze regel (instromen na het doen van een propedeuse) wordt afgeschaft door het feit dat er verondersteld wordt het te moeilijk is voor leerlingen die instromen met een propedeuse. Klopt dit? Zo ja, wanneer wordt dit afgeschaft? Als het pas over een jaar of 5 is, dan heeft het geen invloed op mij aangezien ik dan al met Engelse Taal & Cultuur bezig zou zijn. Ik hoop snel van u te horen.

Infoteur: Dobel
Laatste update: 15-09-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Examen
Reacties: 36
Schrijf mee!