InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Studeren naast een baan

Studeren naast een baan

Studeren naast een baan De reclames voor aanbieders van diverse cursussen en opleidingen die naast een baan gevolgd kunnen worden zijn divers, maar onvolledig. Naast de bekendere opleiders zijn er talloze aanbieders die op diverse niveaus opleidingen aanbieden, waarbij ook het aanzien van de opleider bij werkgevers verschilt.

Inleiding

In het algemeen kan er gesteld worden dat een reguliere opleider de voorkeur verdient bij het studeren ter verbetering van de positie op de arbeidsmarkt. Dit komt omdat werkgevers niet alleen de opleiding die gevolgd wordt waarderen, maar ook de interactie die tijdens een reguliere opleiding tussen de diverse scholieren plaatsvindt belangrijk vinden. Sociale omgang bepaalt namelijk, naast de daadwerkelijke kennis en kunde in het betreffende vakgebied, voor een belangrijk deel wat de uiteindelijke output van de geleverde inspanning is. Juist deze omgang met medestudenten ontbreekt in belangrijke mate bij aanbieders van zelfstudie. Aan de andere kant beschikken juist degenen die zelfstudie naast hun baan oppakken wel over werkervaring, die ook meespeelt in de overweging om iemand aan te nemen bij werkgevers. Daarnaast laat het studeren naast een baan ook een grote mate van doorzettingsvermogen en flexibiliteit zien, iets wat ook door werkgevers gewaardeerd wordt.

Opleiders

Op de markt van zelfstudie en deeltijd opleidingen is er een grote variëteit aan aanbieders. De bekendste zijn wellicht LOI en NCOI, maar ook Scheidegger (deel van LOI) en de OU spelen een belangrijke rol op deze opleidingsmarkt. Bij LOI, NCOI en Scheidegger zijn diverse curssussen en opleidingen te volgen, van hobby- en taalcursussen tot HBO en soms zelfs wetenschappelijke opleidingen. De OU, wat staat voor Open Universiteit, verschilt op hierin sterk van de overige aanbieders; op de OU is het slechts mogelijk om cursussen en opleidingen op wetenschappelijk niveau te verkrijgen. Deze aanbieder is dan ook volledig geaccrediteerd en doet ook qua niveau zeker niet onder voor de gemiddelde reguliere universiteit.

Kosten

De kosten van een zelfstudie of deeltijd opleiding kunnen sterk uiteenlopen, iets wat natuurlijk sterk afhankelijk is van de soort cursus of opleiding. In het algemeen zijn de prijzen goed te doen, in vergelijking met de toegevoegde waarde die zij bieden. Scheidegger staat bij de genoemde opleiders overigens bekend als goedkoopste, maar ook de overige aanbieders zijn niet te duur voor wat zij bieden. Wel is het verstandig om niet blind op de prijs af te gaan die op de website genoemd wordt voor een bepaalde opleiding; hier kunnen nog extra kosten of juist kortingen bij zitten. Van invloed kan bijvoorbeeld zijn dat sommige opleiders de benodigde boeken niet bij de prijs inbegrepen hebben, maar alleen de eigen readers erbij rekenen. Ook kan het zijn dat examens niet bij de opleider zelf afgenomen kunnen worden, zoals bijvoorbeeld NIMA examens, waardoor de prijs van de examens er ook niet altijd bij gerekend is. Anderzijds zijn er ook opleiders die wel prijzen laten zien waarbij alles inbegrepen is, waar soms ook nog eens een korting op mogelijk is door bijvoorbeeld een pakketprijs; meerdere modules die in één keer besteld worden. Verstandig is het om het informatienummer van de aanbieder te gebruiken om te informeren naar de totaalprijs van het gewenste pakket aan cursussen of studies.

Tips

Zelfstudie kan een hoge mate van discipline vragen. Sommige aanbieders assisteren hierin, door bijvoorbeeld enkele bijeenkomsten te organiseren waar bepaalde opdrachten reeds gedaan moeten zijn; of door het vaststellen van deadline's voor het klaar hebben van werk. Andere aanbieders vragen echter een grotere mate van zelfdiscipline, maar geven hiervoor in ruil wel een grotere vrijheid terug. Vooral voor banen met een onregelmatige dienst zijn juist deze aanbieders interessant. Wel is het hierbij belangrijk dat er zelf doelstellingen gemaakt worden, anders wordt het heel makkelijk om het studeren steeds iets verder op te schuiven. Een snel en consequent studietempo is hierbij aan te raden; zo blijf je niet te lang hangen bij dezelfde stof, maar komt er steeds nieuwe interessante stof voorbij. Anderzijds is het ook belangrijk om, indien mogelijk, een opdracht of onderwerp niet te spreiden over meerdere dagen. Juist deze manier van studeren zorgt er namelijk voor dat men stopt halverwege een opdracht, bij een lastig punt. De volgende dag wordt het dan alleen maar lastiger om weer te beginnen aan deze opdracht (of onderwerp), juist omdat er gestopt is bij het lastige gedeelte. Anderzijds zorgt het stoppen halverwege een opdracht ook voor extra werk de volgende keer dat er in verder wordt gegaan; de betreffende stof moet immers weer doorgenomen worden, de vraagstelling moet weer doorgenomen worden en het gedeelte wat reeds gereed is moet weer worden doorgenomen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Studeren naast een baan"

Infoteur: Polkozic
Gepubliceerd: 23-02-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!