InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Bachelor in het bedrijfsmanagement: Een brede studie! (BE)

Bachelor in het bedrijfsmanagement: Een brede studie! (BE)

Bachelor in het bedrijfsmanagement: Een brede studie! (BE) Enkele Belgische hogescholen bieden de richting “Bachelor in het Bedrijfsmanagement” aan hun studenten aan. Wat houdt deze studie in en waar kom je met dit diploma terecht? Bachelor in het bedrijfsmanagement is een studierichting voor elke student die zich op hogeschoolniveau in het ondernemerschap wil verdiepen. Deze bacheloropleiding duurt 3 jaar en biedt de student verschillende vakken aan die te maken hebben met ‘het managen van een onderneming’.

Tijdens deze studie komen de meeste facetten waarmee je binnen een bedrijf te maken krijgt, ruim aan bod. Er wordt gedoceerd over management in het algemeen maar ook over recht en de financiële kant van de zaak. Ook marketing en boekhouden komen aan bod.

De meeste hogescholen die Bedrijfsmanagement in hun aanbod hebben, bieden binnen de studie ook verschillende afstudeerrichtingen aan.

Rechtspraktijk

Rechtspraktijk is een van de afstudeerrichtingen die in de meeste opleidingen aangeboden wordt. In deze afstudeerrichting worden de studenten opgeleid om zich te verdiepen in het juridische aspect van de onderneming. Verschillende rechtstakken komen aan bod zoals burgerlijk recht en handelsrecht maar ook sociaal recht en strafrecht. Ook Human Resource Managemen wordt in deze afstudeerrichting behandeld.

Marketing

Marketing is een populaire afstudeerrichting binnen de Bachelor in het Bedrijfsmanagement. De studenten maken kennis met diverse methodes om producten te promoten, maar leren ook hoe ze het imago van een bedrijf kunnen opkrikken en hoe ze hun public relations moeten onderhouden.

Accountancy en Fiscaliteit

Deze afstudeerrichting is geschikt voor de student die geïnteresseerd is in cijfermateriaal, boekhouden en fiscale aangelegenheden. De studenten krijgen vooral les in het boekhouden, zowel handmatig als via computer. Daarnaast ligt de focus op diverse belastingsvormen: de personenbelasting, de vennootschapsbelasting en de BTW.

Financiën en verzekeringen

Voor wie na zijn studie de banksector in wil, is de afstudeerrichting Financiën en verzekeringen een goede start. In verschillende vakken krijgen studenten les over allerhande financiële- en verzekeringsproducten.

Andere

Afhankelijk per onderwijsinstelling kan het aanbod aan afstudeerrichtingen variëren. Zo zijn er hogescholen die ook KMOmanagement of internationaal management aanbieden.

Toekomstmogelijkheden

Wie afstudeert als Bachelor in het Bedrijfsmanagement heeft in elk geval een brede opleiding genoten. Ondanks de verschillende afstudeerrichtingen zijn de studenten niet in 1 enkel gebied opgeleid, maar hebben zij geproefd van alle facetten van het bedrijfsleven.

Bachelors in het bedrijfsmanagement komen dan ook op zeer uiteenlopende functies terecht: in banken, bij verzekeringsmaatschappijen, bij notarissen, gerechtsdeurwaarders of advocaten, maar ook in grotere ondernemingen op de marketingafdeling of op de dienst accountancy. Als Bachelor in het Bedrijfsmanagement heb je in België ook toegang tot het beroep van Vastgoedmakelaar, mits het volgen van 1 jaar stage en het afleggen van bijhorend examen.

Wie 1 diploma niet voldoende vindt, kan na het behalen van een Bachelor in het Bedrijfsmanagement nog verschillende bijkomende diploma’s halen, zowel aan de hogeschool als aan de universiteit.

Dit is dus een ideale studierichting voor wie geïnteresseerd is in het bedrijfsleven en vele beroepsmogelijkheden wil openhouden!
Gerelateerde artikelen
Academische/Universitaire Pabo: ALPOALPO staat voor academische lerarenopleiding primair onderwijs. De ALPO wordt ook wel academische –of universitaire pabo…
Studeren in NoorwegenStuderen in NoorwegenNoorwegen is een van de welvarendste landen ter wereld. Het onderwijs in Noorwegen in gratis. Maar de levensonderhoudsko…
Instellingsgeld; wat kost een tweede studieHet instellingsgeld voor een tweede studie is sinds september 2010 ingevoerd.Met deze regeling moet in bepaalde gevallen…
De hbo opleiding: commerciële economieIn Nederland kun je veel verschillende soorten economische opleidingen volgen. Commerciële economie is een erg populaire…
Collegegeld tweede studieCollegegeld tweede studieAls student aan een hogeschool of universiteit moet je collegegeld betalen. Bij onderwijsinstellingen die door de overhe…

Reageer op het artikel "Bachelor in het bedrijfsmanagement: Een brede studie! (BE)"

Infoteur: Juliedr
Laatste update: 18-02-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!