Wat is het nut van POP en SLB voor een student?
Sommige studenten staan niet te springen om POP-verslagen te schrijven en gesprekken te houden met hun SLB'er. Zij zien dit als een tijdverspilling. Wat deze studenten niet weten is dat de POP-verslagen en de gesprekken met hun SLB'er van nut kunnen zijn in hun persoonlijke ontwikkeling. Door het schrijven van POP-verslagen en de gesprekken met de SLB'er ontwikkelen studenten bepaalde competenties.
Wat is POP?
POP staat voor persoonlijk ontwikkelingsplan. Meestal wordt dit toegepast in het bedrijfsleven tussen de werkgever en de werknemer. De POP is een hulpmiddel voor de werknemer om zichzelf te kunnen ontwikkelen. Voor de werkgever is de POP een meetinstrument om de ontwikkeling van de werknemer te kunnen ontwikkelen. Meestal staat de POP centraal tijdens functioneringsgesprekken tussen de werkgever en de werknemer. In het functioneringsgesprek kijken werkgever en werknemer hoe de persoonlijke ontwikkeling van de werknemer is verlopen. In de meeste gevallen vindt er minimaal een keer per jaar een functioneringsgesprek plaats. Mocht de ontwikkeling van de werknemer goed verlopen dan kunnen de doelen worden bijgesteld en dan kan er een beloning volgen voor de werknemer. Ook op veel scholen wordt er gewerkt met POP. Studenten moeten al in het begin van hun eerste jaar dan een POP opstellen. Meestal staan de volgende dingen in een POP-verslag: Hun leerdoelen, reflectie op het blok, wat ging er goed en wat kon beter en andere punten. Deze andere punten zijn afhankelijk van de eisen die de opleiding stelt voor de inhoud van een POP-verslag. Nadat het POP-verslag is ingeleverd en voldoende is krijgt de student een gesprek met een SLB'er.
Wat is SLB?
SLB staat voor studieloopbaanbegeleiding. In de meeste gevallen krijgen studenten in het begin van hun eerste jaar een studieloopbaanbegeleider toegewezen. Deze studieloopbaanbegeleider zal de student begeleiden tot het eind van de studie. De taken van de studieloopbaanbegeleider zijn onder andere het coachen en begeleiden van de student tijdens de studieloopbaan, het voeren van SLB-gesprekken en het geven van feedback aan de student. De SLB'er helpt ook bij het maken van belangrijke keuzes zoals het kiezen van keuzevakken en het kiezen van een studierichting. Tevens houdt de SLB'er de student een spiegel voor bij het reflecteren op keuzes en handelingen die de student heeft verricht. SLB kan bij sommige opleidingen gekoppeld zijn aan toetsen. Mocht de student de toets gehaald hebben, dan moet het POP-verslag en het gesprek voldoende zijn zodat de studiepunten toegekend kunnen worden.
Wat is het nut van POP?
Zoals eerder gezegd vinden studenten het schrijven van POP-verslagen tijdverspilling. Dit hoeft echter niet zo te zijn. In het begin moet een student hard werken om een POP-verslag in elkaar te zetten, maar naarmate het eerste verslag is goedgekeurd kan de student het format hergebruiken. De inhoud moet natuurlijk wel veranderen, want het lijkt erg onwaarschijnlijk dat de student hetzelfde meemaakt in het volgende blok. Bij het schrijven van POP-verslagen leert een student een aantal competenties aan. Als eerste leert de student om te reflecteren. Zonder zelfreflectie kan een student zichzelf geen doelen stellen en zichzelf verbeteren. Ten tweede leert de student communicatieve vaardigheden aan. De student moet een leesbaar verslag kunnen schrijven. Daarnaast moet de student het verslag in een gesprek kunnen verantwoorden aan de SLB'er. Naast het leren van competenties kan de student een POP-verslag gebruiken om gebeurtenissen te verwerken die in het blok hebben plaats gevonden.
Wat is het nut van SLB?
De SLB'er kan nuttig zijn doordat hij/zij de student laat nadenken over dingen die in het POP-verslag staan. Daarnaast kunnen de SLB-gesprekken ervoor zorgen dat de student beter leert reflecteren. De SLB'er heeft meestal veel soortgelijke ervaringen opgedaan met andere studenten. Hierdoor zijn de adviezen in het algemeen nuttiger dan een advies van een schoolvriend of advies van de ouders. De gesprekken met de SLB'er laten de student een andere invalshoek zien. De SLB'er is niet voor alle wissewasjes beschikbaar, want je moet zelf de keuzes maken. De SLB'er zorgt voor een bepaalde sturing als een student een verkeerde richting dreigt op te gaan. Door de ervaring van de SLB'er ziet de SLB'er zaken bij een student die de omgeving en de student over het hoofd zagen.