InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Een POP maken. (Persoonlijk Ontwikkelingsplan)

Een POP maken. (Persoonlijk Ontwikkelingsplan)

Een POP maken. (Persoonlijk Ontwikkelingsplan) Een pop maken. (Persoonlijk Ontwikkelingsplan). Tegenwoordig moet je voor opleidingen ook een POP maken. Vaak heb je het als student erg druk, en dan kun je met de handen in het haar zitten. Ik zal hieronder richtlijnen geven, van hoe ik mijn POP’s heb gemaakt. Ik heb er veel complimenten over gekregen. Het is heel eenvoudig. Wel moet je even tijd voor uittrekken, omdat het best wel wat typewerk vergt. Maar dat typewerk is eenmalig.

Hoe maak je een POP?

kerntaken

Stel: je opleiding bestaat uit 10 kerntaken. Deze kerntaken zijn allen onderverdeeld in beroepscompetenties. Je verdeelt je POP onder in de 10 kerntaken. Per kerntaak vermeld je hierbij behorende beroepscompetenties. Dit vergt even wat typwerk.

POP invullen

Als je dit op papier hebt staan, ga je je POP invullen. Je maakt van iedere kerntaak een verslag waarin je ook de bijbehorende competenties aan bod laat komen. Aan het einde van je verslag stel je de vraag: waaraan moet ik nog werken? Hieronder som je de punten op, waaraan je nog moet werken. Dit doe je met iedere kerntaak op deze manier, je werkt dus heel stapsgewijs.

Worddocument

Als je alle kerntaken met de bijbehorende competenties hebt behandeld: dus een verslag per kerntaak hebt gemaakt, en per kerntaak de punten hebt genoemd waaraan je nog moet werken ga je voor de extra duidelijkheid een worddocument maken met twee kolommen. Dit wordt de: ‘samenvatting waaraan ik ga werken de komende tijd.’ Boven kolom 1 zet je ‘omschrijving’ en boven kolom 2 zet je ‘tijdplanning.’

Alle punten die je al aan het einde van je verslagen van de kerntaken hebt opgenoemd, zet je in kolom 1. In kolom 2 zet je de tijd die je denkt ervoor nodig te hebben. Deze ‘samenvatting waarin ik ga werken…’ voeg je als bijlage aan je POP.

Inleveren

Je POP is klaar en kan nu ingeleverd worden, maar voorzie hem nog wel van een index.

Een volgende POP maken

Bij het maken van een volgende POP gebruik je gewoon je eerste POP in de computer. Nu heb je aan de punten gewerkt die je in POP 1 noemde. Dus je past je verslagen aan. Je gaat natuurlijk niet weer alles overnieuw typen, dat is nergens voor nodig. Kijk goed naar je opsomming van de punten waaraan je nog moest werken tijdens de eerste POP, en verwerk dit erin. Zo kunnen je begeleiders zien, dat je daadwerkelijk aan deze punten gewerkt hebt.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een POP maken. (Persoonlijk Ontwikkelingsplan)"

Reactie

Betty, 04-08-2010 21:17 #1
Mooi om te lezen, maar heb je ook voorbeelden / tips om je eindverslag POP te schrijven waarbij je hele ontwikkeling beschreven moet worden van de opleiding.
Alvast bedankt.
Betty

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!