Een POP maken. (Persoonlijk Ontwikkelingsplan)

Een POP maken. (Persoonlijk Ontwikkelingsplan) Een pop maken. (Persoonlijk Ontwikkelingsplan). Tegenwoordig moet je voor opleidingen ook een POP maken. Vaak heb je het als student erg druk, en dan kun je met de handen in het haar zitten. Ik zal hieronder richtlijnen geven, van hoe ik mijn POP’s heb gemaakt. Ik heb er veel complimenten over gekregen. Het is heel eenvoudig. Wel moet je even tijd voor uittrekken, omdat het best wel wat typewerk vergt. Maar dat typewerk is eenmalig.

Hoe maak je een POP?

kerntaken

Stel: je opleiding bestaat uit 10 kerntaken. Deze kerntaken zijn allen onderverdeeld in beroepscompetenties. Je verdeelt je POP onder in de 10 kerntaken. Per kerntaak vermeld je hierbij behorende beroepscompetenties. Dit vergt even wat typwerk.

POP invullen

Als je dit op papier hebt staan, ga je je POP invullen. Je maakt van iedere kerntaak een verslag waarin je ook de bijbehorende competenties aan bod laat komen. Aan het einde van je verslag stel je de vraag: waaraan moet ik nog werken? Hieronder som je de punten op, waaraan je nog moet werken. Dit doe je met iedere kerntaak op deze manier, je werkt dus heel stapsgewijs.

Worddocument

Als je alle kerntaken met de bijbehorende competenties hebt behandeld: dus een verslag per kerntaak hebt gemaakt, en per kerntaak de punten hebt genoemd waaraan je nog moet werken ga je voor de extra duidelijkheid een worddocument maken met twee kolommen. Dit wordt de: ‘samenvatting waaraan ik ga werken de komende tijd.’ Boven kolom 1 zet je ‘omschrijving’ en boven kolom 2 zet je ‘tijdplanning.’

Alle punten die je al aan het einde van je verslagen van de kerntaken hebt opgenoemd, zet je in kolom 1. In kolom 2 zet je de tijd die je denkt ervoor nodig te hebben. Deze ‘samenvatting waarin ik ga werken…’ voeg je als bijlage aan je POP.

Inleveren

Je POP is klaar en kan nu ingeleverd worden, maar voorzie hem nog wel van een index.

Een volgende POP maken

Bij het maken van een volgende POP gebruik je gewoon je eerste POP in de computer. Nu heb je aan de punten gewerkt die je in POP 1 noemde. Dus je past je verslagen aan. Je gaat natuurlijk niet weer alles overnieuw typen, dat is nergens voor nodig. Kijk goed naar je opsomming van de punten waaraan je nog moest werken tijdens de eerste POP, en verwerk dit erin. Zo kunnen je begeleiders zien, dat je daadwerkelijk aan deze punten gewerkt hebt.
© 2008 - 2024 Ssandra3108, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Opleiding en beroep - TandartsassistentOpleiding en beroep - TandartsassistentDe mbo-opleiding Tandartsassistent is een middenkaderopleiding (niveau 4). Deze opleiding kun je in twee verschillende l…
Opleiding en beroep - ApothekersassistentOpleiding en beroep - ApothekersassistentDe mbo-opleiding Apothekersassistent is een 3-jarige middenkaderopleiding (niveau 4). Bij de opleiding tot apothekersass…
Opleiding en beroep - DoktersassistentOpleiding en beroep - DoktersassistentDe opleiding doktersassistent (praktijkassistent) is een 3-jarige mbo-opleiding (middenkaderopleiding, niveau 4). Deze k…
De rol van P&O (Personeelszaken)De rol van P&O is zich in vele opzichten aan het herpositioneren. De moderne rol van Personeelszaken bestaat onder ander…

SPW: begeleidingsbehoeften, sociaal-emotioneelSPW: begeleidingsbehoeften, sociaal-emotioneelAls je werkt met de doelgroep kinderen, als SPW' er of student SPW-opleiding, is het handig om meer te weten te komen ov…
Risicofactoren in de taalontwikkelingEr kunnen verschillende redenen zijn waarom kinderen niet hetzelfde taalniveau hebben als leeftijdsgenootjes. Dit kan ko…
Ssandra3108 (253 artikelen)
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.