InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Na het vwo studeren?

Na het vwo studeren?

Na het vwo studeren? Wat te doen na het vwo, ga je door naar de universiteit of ga je een jaartje werken om wat buffer in de financiele middelen op te bouwen. Het is een moeilijke keuzen waarbij voor allebei iets te zeggen valt.

Na het vwo

Na het vwo is het gebruikelijk om door te studeren aan een universiteit of HBO. Er wordt gezegd dat een jaar werken na het vwo je leercapaciteit aanpast en zodoende zal een universiteit of HBO moeilijk voor je zijn. Er wordt ook gezegd dat juist door dit jaartje werken je weet waar je het voor doet. Meestal zijn dit namelijk niet de prettigste baantjes die je te doen krijgt als net 18 jarige met een vwo diploma op zak. Ook kun je ervoor kiezen om een jaar te gaan reizen. Of misschien een deel van het jaar en de rest afwisselen met werken.

Er zijn dus verschillende opties, maar wat is nu voor jou het beste om te kiezen.

Leer-Werk

Ten eerste zijn er een aantal dingen die je jezelf moet afvragen. Namelijk wil ik keihard gaan leren of iets uitdagenders gaan doen en ervaring opdoen. Wil ik naar het buitenland, waar je nu tijd voor hebt. Of wil je gewoon een wat luxe studentenleven. Zo kan je bijvoorbeeld ook een soort leer-werk-traject doen, je krijgt hier onderwijs en ook een salaris. Je hebt dus de voordelen van zowel het werken als niet de nadelen van een jaartje 'er tussen uit'. Verder ben je meestal na afloop van zo'n studie ook zeker van een baan. Immers je hebt al werkervaring en misschien heb je deze ervaring al bij je toekomstige werkgever.

Kijk verder

Maar staar je echter niet dood op deze variant, er zijn in nederland niet veel van deze opleidings-trajecten op universitair of HBO-niveau. Dus misschien is het beste nog wel een full-time studie doen en een goede bijbaan zoeken. Zo heb je zowel financiele middelen en ook raak je niet uit je 'studie-ritme' zoals deze door zovelen, en niet geheel onterecht, wordt beschouwd.

Buitenland

Eerst een jaar naar het buitenland is niet voor iedereen weggelegd, er komt veel bij kijken om dit op een goede manier te realiseren. En bovendien heb je ook hier geld voor nodig, dus zal je zeker de tijd dat je niet weg bent moeten gaan werken. Verder kan het erg saai zijn om in je eentje rond te trekken, dit zijn allemaal dingen die je je van te voren al gealiseerd moet hebben. Zoek bijvoorbeeld eens reisverslagen van voorgangers op, of probeer in contact te komen met iemand die dit al gedaan heeft.

Conclusie

Kijk vooral naar wat jou interessant lijkt, het kan een pre zijn om naar het buitenland te zijn geweest alvorens een studie te starten. Maar denk ook aan de nadelen. Daarentegen kan je ook tijdens je studie naar het buitenland. Want niemand weet of zijn eerste studie ook zijn laatste studie gaat zijn en of er nog geswitched gaat worden tussendoor. Maar bedenk ook dat je nu jong bent en nu de tijd hiervoor hebt. Na je studie kun je zoiets niet meer doen. Veel studenten hebben een bijbaantje voor de financiele middelen en gaan later in hun studie naar het buitenland.
© 2009 - 2019 Combuster, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Na het vwo studeren?"

Reactie

Gerrit Koopers, 22-10-2009 12:53 #1
Zeer goed artikel dat overzicht geeft over mogelijke studiekeuzes. Ik zelf ben mij nu aan het orienteren voor mijn vervolg opleiding. Mij lijkt een jaartje in het buitenland wel wat, maarja dat is inderdaag zeer duur!

Grt.

Gerrit

Infoteur: Combuster
Gepubliceerd: 22-10-2009
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!