InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Tussenjaar - doorstuderen of een jaar iets anders?

Tussenjaar - doorstuderen of een jaar iets anders?

Tegenwoordig komt het steeds vaker voor dat leerlingen en studenten voor het beginnen aan een nieuwe opleiding besluiten een jaar te werken en/of te reizen. De redenen hiervoor zijn uitlopend. Zo ook de invulling van dit jaar.

Banen

Wanneer je nog niet weet welke studie je wilt volgen of om financiële redenen kun je overwegen part-time of full-time te werken. Gelukkig zijn er genoeg keuzes, van het werken in een supermarkt tot een administratief baantje. De mate waarin je slaagt in het vinden van een baan die bij je past is afhankelijk van leeftijd, ervaring, vooropleiding en doorzettingsvermogen. Vacatures kun je vinden op het internet en in de krant. Daarnaast kan je zelf op een bedrijf afstappen of aankloppen bij een uitzendbureau. Vacatures bij een uitzendbureau zijn vaak op tijdelijke basis.

Reizen

Een goede invulling van een tussenjaar is het maken van reizen waar je later misschien geen tijd meer voor hebt. Je kan zelf een reis uitstippelen, maar er zijn ook gespecialiseerde (advies)bureau's die je daarbij kunnen helpen. Wanneer een 'doorsnee' reis je niks lijkt kan je denken aan bijvoorbeeld vrijwilligerswerk, een talencursus of au pair in het buitenland. Voor meer inspiratie en ideeën kan je meer informatie vinden via zoekmachines met de zoekopdracht 'gap year'. Dit is de Engelse term voor tussenjaar. In Engeland en de VS is een tussenjaar heel gebruikelijk.

Argumenten

Een veelgebruikt tegenargument voor een tussenjaar is dat de motivatie om door te studeren in veel gevallen wegzakt. Bedenk voor jezelf of je het belangrijk vindt door te studeren. Vooral met een MBO-diploma is dit niet altijd nodig voor een baan die je leuk vindt.

Hieronder zijn enkele argumenten op een rijtje gezet.

Mogelijke voordelen:

  • Zekerheid om daadwerkelijk aan een nieuwe opleiding te beginnen
  • Positieve werking op motivatie nieuwe opleiding
  • Opdoen van ervaring
  • De mogelijkheid geld te sparen om opleiding, eigen woning e.d. te realiseren
  • Meer inzicht in interesses

Mogelijke nadelen:

  • Negatieve werking op motivatie nieuwe opleiding
  • Meer geld verdienen = meer geld uitgeven; indien is gekozen voor een tussenjaar om financiële redenen is dit een belangrijk tegenargument
  • Mogelijk lange periode vóór het vinden van een geschikte baan; er gaat tijd verloren
  • Minder vrije tijd

Tip

Bedenk voor jezelf wat jij wilt en denkt dat goed voor je is. Wat voor de één een goed argument is om er wel of niet aan te beginnen kan voor jou onbelangrijk zijn. Denk wel goed na over de invulling van dit jaar en of je plannen te realiseren zijn; het is natuurlijk zonde als je voor een tussenjaar kiest maar niks te doen hebt. Voor meer tips en ervaring raad ik aan op fora te kijken.
© 2008 - 2019 Kmbb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tussenjaar - doorstuderen of een jaar iets anders?"

Infoteur: Kmbb
Gepubliceerd: 05-12-2008
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!