Wiskunde, De gids naar een voldoende

Er zijn maar heel weinig mensen die goed zijn in wiskunde en er zijn nog minder mensen die wiskunde leuk vinden. Zit jij ook altijd te zuchten als je weer naar wiskunde moet?, Haal je ook altijd vijfen of lager voor wiskunde? Geen Probleem! Als je de tips en richtlijnen uit dit artikeltje opvolgt kan Iedereen een voldoende halen en kan je wiskunde voor jezelf een stuk makkelijk er misschien ook leuker maken!

Waarom ben ik Slecht in Wiskunde?

De reden dat je slecht bent in wiskunde kan aan een aantal dingen liggen. De vier meest logische redenen liggen in de volgende gebieden:
  • Talent/Inzicht
  • Beheersing Methode
  • Snelheid van werken
  • Zorgvuldigheid

Talent/Inzicht

Talent/Inzicht bij wiskunde heb je of heb je niet, daar is helaas niks aan te doen. Sommige mensen hoeven helemaal niks te doen aan wiskunde en halen alleen maar zevens en achten. Dit kan soms frustrerend zijn omdat je er veel meer tijd aan moet besteden dan andere mensen, maar dat is nou eenmaal zo. Het mooie van wiskunde is wel dat als je genoeg tijd besteed aan de andere drie aspecten, je altijd een voldoende kan halen en soms als de stof je wat meer ligt zelfs zevens en achten.

Beheersing Methode

Hoe goed je de methode beheerst betekent eigenlijk, of je de standaard routine van elke som in het hoofdstuk beheerst, want eigenlijk bestaat elk hoofdstuk uit een aantal 'basis' sommen die allemaal een eigen aanpak hebben. Als je die goed beheerst ben je al een eind op weg.

Snelheid van werken

ook belangrijk, immers als je niet alles af hebt verlies je ook punten. Je snelheid van werken staat in direct verband met je beheersing van de methode. Hoe beter je de methode beheerst hoe sneller je zal kunnen werken.

Zorgvuldigheid

ook een erg belangrijk aspect. Is het antwoord duidelijk?, staan er berekeningen bij de antwoorden?, kloppen de berekeningen?, kloppen alle grafieken, is alles netjes op geschreven. Het komt vaak voor dat je een heel punt verspeeld omdat je onzorgvuldig was of berekingen bent vergeten.

Hoe word ik 'Goed' in Wiskunde

Dan nu ter zake! Dit is het belangrijkste onderdeel, het 'goed' worden in wiskunde. Realiseer je wel dat je niet van de een op de andere dag van vieren en vijfen halen naar zevens en achten gaat. Je moet er voor werken en er best wel wat tijd in investeren, maar als je dat doet zul je zien dat het steeds minder moeite kost en ook een stuk minder vervelend word.

De orde van de dag.

Bijna elk wiskunde boek bestaat altijd uit een hoofdstuk. Dat meerdere paragrafen bevat, extra opgaven en een soort zelf test paragraaf. Het is vaak de trend van de docent om te verwachten dat je elke les weer een paragraaf af hebt. Hier niet, we maken alleen de eerste helft van de paragrafen, de andere helft komt later (Lees: gaan we gebruiken bij het leren). Probeer wel, zoveel mogelijk naar je leraar toe te gaan met vragen over wat je wel aan het maken bent, zorg er voor dat wat je wel maakt je zo goed mogelijk onder de knie hebt! Zo weet de leraar ook dat je nu echt bezig bent om een goed cijfer te gaan halen voor wiskunde. Probeer je schrift netjes te houden zodat je later nog is kan terug bladeren.

Er staat een proefwerk voor de deur!

Hier komt het op aan want in de dagen/week voor het proefwerk ga je het pas echt helemaal onder de knie krijgen en ga je ervoor zorgen dat je de sommen perfect beheerst. Deze dagen werk je dus het hardst voor wiskunde. Bij wiskunde geldt: sommen maken = leren. je gaat nu de een schematje maken voor die week voor het leren van wiskunde. wat er ongeveer zo gaat uitzien. uiteraard kun je zelf meer of minder tijd in je schema gebruiken maar neem maar ruim de tijd want dan hoef je niet elke dag superveel te doen. probeer is een keer bij een som een stappenschema te maken van hoe de som in elkaar steekt dit kan je meer inzicht geven over hoe de som werkt en zo kun je beter onthouden hoe een som moet.

  • Dag 1: De paragraven afmaken (1/2)
  • Dag 2: De paragraven afmaken (1/2)
  • Dag 3:Testbeeld/ zelftest doen, als je tegenkomt dat je een paragraaf nog niet helemaal goed beheerst doe je nog een paar sommen uit die paragraaf.
  • Dag 4: extra opgaven/gemengde opgaven + uit elke paragraaf nog 1 a 2 sommen.
  • Dag van het proefwerk: vroeg opstaan en de "theorie" nog extra doornemen hier en daar nog een sommetje doen waar je normaal moeite mee hebt.

Het proefwerk zelf

Haal een paar keer diep adem, heb vertrouwen in jezelf, je hebt hier hard voor gewerkt en je kan het! Lees zodra je het proefwerkblaadje hebt, goed hoeveel sommen er zijn begin daarna met som 1 goed door te lezen. denk aan berekeningen, tabellen, grafieken die bij de antwoorden horen!

Het werkt niet?!?/ nog steeds onvoldoende

Je zal misschien niet de eerste keer een hoog cijfer of voldoende hebben dit komt weleens voor, ik haal zelf ook weleens een onvoldoende! Niet meteen bij de pakken neer zitten! misschien heb je niet genoeg tijd besteed of snaptje het gewoon nog niet helemaal (meer hulp vragen aan je docent). Hou vol!, het draait allemaal om de hoeveelheid tijd die je eraan besteed. Die voldoende/dat hoge cijfer komt!
© 2008 - 2021 Constantijn, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Tentoonstelling Wiskids: wiskunde voor peuters en kleutersTentoonstelling Wiskids: wiskunde voor peuters en kleutersWiskunde voor peuters en kleuters klinkt ingewikkelder dan het is. Zonder dat zij het door hebben zijn jonge kinderen vo…
Profielkeuze - Hoe maak je deze keuze?In de derde klas van het voortgezet onderwijs kom je als leerling voor een (lastige) keuze te staan. Er wordt van je ver…
Iedere vergelijking gaat opIedere vergelijking gaat op. Het tegendeel is ook juist: iedere vergelijking loopt mank. Het is een kwestie van hoe je h…
Profielkeuze; Natuur & TechniekProfielkeuze; Natuur & TechniekAl op jonge leeftijd moeten leerlingen een belangrijke keuze maken voor de toekomst. In de derde klas van zowel de HAVO…

Verrijking van de leerstof voor meer en hoogbegaafdenVerrijking van de leerstof voor meer en hoogbegaafdenU zult al vaak gelezen hebben dat meer en/of hoogbegaafde leerlingen gebaat zijn bij, verrijking, verbreding en verdiepi…
KindergedichtjesKindergedichtjesEen kind dat opgroeit, maakt een enorme taalontwikkeling door de eerste jaren van zijn leven. Niet alleen in de thuissit…
Constantijn (2 artikelen)
Laatste update: 30-06-2008
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.