InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Wiskunde, De gids naar een voldoende

Wiskunde, De gids naar een voldoende

Er zijn maar heel weinig mensen die goed zijn in wiskunde en er zijn nog minder mensen die wiskunde leuk vinden. Zit jij ook altijd te zuchten als je weer naar wiskunde moet?, Haal je ook altijd vijfen of lager voor wiskunde? Geen Probleem! Als je de tips en richtlijnen uit dit artikeltje opvolgt kan Iedereen een voldoende halen en kan je wiskunde voor jezelf een stuk makkelijk er misschien ook leuker maken!

Waarom ben ik Slecht in Wiskunde?

De reden dat je slecht bent in wiskunde kan aan een aantal dingen liggen. De vier meest logische redenen liggen in de volgende gebieden:
  • Talent/Inzicht
  • Beheersing Methode
  • Snelheid van werken
  • Zorgvuldigheid

Talent/Inzicht

Talent/Inzicht bij wiskunde heb je of heb je niet, daar is helaas niks aan te doen. Sommige mensen hoeven helemaal niks te doen aan wiskunde en halen alleen maar zevens en achten. Dit kan soms frustrerend zijn omdat je er veel meer tijd aan moet besteden dan andere mensen, maar dat is nou eenmaal zo. Het mooie van wiskunde is wel dat als je genoeg tijd besteed aan de andere drie aspecten, je altijd een voldoende kan halen en soms als de stof je wat meer ligt zelfs zevens en achten.

Beheersing Methode

Hoe goed je de methode beheerst betekent eigenlijk, of je de standaard routine van elke som in het hoofdstuk beheerst, want eigenlijk bestaat elk hoofdstuk uit een aantal 'basis' sommen die allemaal een eigen aanpak hebben. Als je die goed beheerst ben je al een eind op weg.

Snelheid van werken

ook belangrijk, immers als je niet alles af hebt verlies je ook punten. Je snelheid van werken staat in direct verband met je beheersing van de methode. Hoe beter je de methode beheerst hoe sneller je zal kunnen werken.

Zorgvuldigheid

ook een erg belangrijk aspect. Is het antwoord duidelijk?, staan er berekeningen bij de antwoorden?, kloppen de berekeningen?, kloppen alle grafieken, is alles netjes op geschreven. Het komt vaak voor dat je een heel punt verspeeld omdat je onzorgvuldig was of berekingen bent vergeten.

Hoe word ik 'Goed' in Wiskunde

Dan nu ter zake! Dit is het belangrijkste onderdeel, het 'goed' worden in wiskunde. Realiseer je wel dat je niet van de een op de andere dag van vieren en vijfen halen naar zevens en achten gaat. Je moet er voor werken en er best wel wat tijd in investeren, maar als je dat doet zul je zien dat het steeds minder moeite kost en ook een stuk minder vervelend word.

De orde van de dag.

Bijna elk wiskunde boek bestaat altijd uit een hoofdstuk. Dat meerdere paragrafen bevat, extra opgaven en een soort zelf test paragraaf. Het is vaak de trend van de docent om te verwachten dat je elke les weer een paragraaf af hebt. Hier niet, we maken alleen de eerste helft van de paragrafen, de andere helft komt later (Lees: gaan we gebruiken bij het leren). Probeer wel, zoveel mogelijk naar je leraar toe te gaan met vragen over wat je wel aan het maken bent, zorg er voor dat wat je wel maakt je zo goed mogelijk onder de knie hebt! Zo weet de leraar ook dat je nu echt bezig bent om een goed cijfer te gaan halen voor wiskunde. Probeer je schrift netjes te houden zodat je later nog is kan terug bladeren.

Er staat een proefwerk voor de deur!

Hier komt het op aan want in de dagen/week voor het proefwerk ga je het pas echt helemaal onder de knie krijgen en ga je ervoor zorgen dat je de sommen perfect beheerst. Deze dagen werk je dus het hardst voor wiskunde. Bij wiskunde geldt: sommen maken = leren. je gaat nu de een schematje maken voor die week voor het leren van wiskunde. wat er ongeveer zo gaat uitzien. uiteraard kun je zelf meer of minder tijd in je schema gebruiken maar neem maar ruim de tijd want dan hoef je niet elke dag superveel te doen. probeer is een keer bij een som een stappenschema te maken van hoe de som in elkaar steekt dit kan je meer inzicht geven over hoe de som werkt en zo kun je beter onthouden hoe een som moet.

  • Dag 1: De paragraven afmaken (1/2)
  • Dag 2: De paragraven afmaken (1/2)
  • Dag 3:Testbeeld/ zelftest doen, als je tegenkomt dat je een paragraaf nog niet helemaal goed beheerst doe je nog een paar sommen uit die paragraaf.
  • Dag 4: extra opgaven/gemengde opgaven + uit elke paragraaf nog 1 a 2 sommen.
  • Dag van het proefwerk: vroeg opstaan en de "theorie" nog extra doornemen hier en daar nog een sommetje doen waar je normaal moeite mee hebt.

Het proefwerk zelf

Haal een paar keer diep adem, heb vertrouwen in jezelf, je hebt hier hard voor gewerkt en je kan het! Lees zodra je het proefwerkblaadje hebt, goed hoeveel sommen er zijn begin daarna met som 1 goed door te lezen. denk aan berekeningen, tabellen, grafieken die bij de antwoorden horen!

Het werkt niet?!?/ nog steeds onvoldoende

Je zal misschien niet de eerste keer een hoog cijfer of voldoende hebben dit komt weleens voor, ik haal zelf ook weleens een onvoldoende! Niet meteen bij de pakken neer zitten! misschien heb je niet genoeg tijd besteed of snaptje het gewoon nog niet helemaal (meer hulp vragen aan je docent). Hou vol!, het draait allemaal om de hoeveelheid tijd die je eraan besteed. Die voldoende/dat hoge cijfer komt!
© 2008 - 2019 Constantijn, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Profielkeuze - Hoe maak je deze keuze?In de derde klas van het voortgezet onderwijs kom je als leerling voor een (lastige) keuze te staan. Er wordt van je ver…
Iedere vergelijking gaat opIedere vergelijking gaat op. Het tegendeel is ook juist: iedere vergelijking loopt mank. Het is een kwestie van hoe je h…
Profielkeuze; Natuur & TechniekProfielkeuze; Natuur & TechniekAl op jonge leeftijd moeten leerlingen een belangrijke keuze maken voor de toekomst. In de derde klas van zowel de HAVO…
V.M.B.O. Wat is dat? Verplichte vakken: Nederlands en EngelsV.M.B.O. Wat is dat? Verplichte vakken: Nederlands en EngelsOp het Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs komt 60 % van de twaalfjarigen terecht. Wat houdt die opleiding in? Wat…
Bijles geven als bijbaanBijles of huiswerkbegeleiding geven is een populaire bijbaan onder studenten. Het betaalt goed, bovendien is het een man…

Reageer op het artikel "Wiskunde, De gids naar een voldoende"

Reacties

Melika, 06-01-2019 11:26 #10
Bedankt, ik ga het proberen!
Ik zit momenteel op VMBO-T en ik wil HAVO gaan doen. Ik heb voor de rest wel goeie cijfers, maar wiskunde is dan de enigste vak waar ik alleen maar onvoldoendes haal.

Trafees Hofwijk, 01-06-2017 01:16 #9
Ik heb een 6,3; 4.3; 6,6 gehad. Ik ben super bang dat ik niet over kan gaan.

Klaasjan, 07-02-2016 19:03 #8
Geen rekenkundig inzicht, te weinig talent etc.allemaal flauwekul en onzin. Dit is de grootste en meest destructieve leugen die al generaties lang de ronde doet.
Niemand wordt geboren met de stelling van Pythagoras in het hoofd.
Het allerbelangrijkste is dat je het graag moet doen! (Dat is eigenlijk wel met alles zo in het leven)
Je moet wiskunde leuk en interessant vinden.
Het moet dus geen moeten zijn. Dus ga geen wiskunde studeren om een voldoende te halen omdat het "moet".
Dit heeft geen enkele zin. Wiskunde krijg je pas onder de knie als je -zoals in het artikel vermeld- er veel tijd in steekt. Je moet er "mee bezig zijn". Dus je moet het graag doen en op onderzoek uit willen gaan. Het goede nieuws is dat dit dankzij internet heel goed kan! Vroeger had je alleen een boek en als je daarin vastliep had je best wel een probleem en dat werkt frustrerend. Maar dat hoeft dus nu niet meer!
Hele goede sites zijn bijvoorbeeld : wiskundeacademie.nl, hhofstede.nl en wiskundeonline.nl
Eerstgenoemde site geeft aan het begin van een les (filmpje) altijd weer welke stof je eerst dient te beheersen alvorens je aan de betreffende les begint.
Heel belangrijk is het altijd om te erkennen aan jezelf dat je bepaalde stof nog niet goed beheerst op het moment dat je vastloopt. Meestal betreft het de algebraische rekenregels die je niet goed beheerst. Deze liggen immers aan de basis van de gehele wiskunde. Dat is overigens wel het "verraderlijke" aan wiskunde. Je denkt te snel dat je het wel kunt. Daarom is het maken van opgaven belangrijk (naast ook het verkrijgen van vaardigheid). Daarmee kom je immers problemen tegen en die kun je betrekken bij de scope van je aantekeningen en theorie voor jezelf. Dus ten behoeve van het onderzoek en ontdekkingsreis die je uitvoert. Zo leer je wiskunde. Het exact toepassen van regeltjes maar wel altijd nagaan hoe men aan deze regels en later ook formules komt! Dus leer zo weinig mogelijk uit het hoofd want hier leer je niets van!
Wiskunde wordt overigens wel steeds leuker naarmate je er verder in komt. Je kan processen in de wereld om je heen gaan beschrijven met functies, afgeleiden, meetkunde etc… Wiskunde is dus eigenlijk gewoon een taal. En net als een taal is het stampen van woordjes in het begin wellicht wat saai (net als haakjes wegwerken, ontbinden in factoren etc.) maar als je eenmaal zelf zinnetjes kunt gaan bouwen wordt het leuk en gaat er een wereld voor je open!
Succes!

Anoniem, 03-11-2014 19:59 #7
Wiskunde wat vindt ik het een mooi vak, nou dan heb je het verkeerd ik haal altijd lager dan een 5.
zoeken naar extra werk veel aan de slag met wiskunde wow dat doe ik eenmaal maar het help niet.
en ik zei laat ik die site maar even lezen nou en of ik haal nu 8 en 9 maak geen grapjes.
nou bedank dat jullie kinderen helpen fijn.

Lily, 01-12-2013 20:04 #6
Ik kan echt geen wiskunde :$ ik ga wel steeds 0,3 punten omhoog.

Hedaya, 22-05-2013 11:43 #5
Hartelijk bedankt voor het posten van zo een geweldig aantal tips.

Denni, 21-08-2012 17:44 #4
Ik heb ook niet de inzicht ik zal proberen er iets van te maken. Ik stond hoog gemiddeld rond een 8 ik wilde graag naar havo. Maar ik kreeg meer moeilijkere wiskunde toetsen het werd me te moeilijk en gemiddeld zakte naar 7 ik staar naar 1 paragraaf ik doe er uren over terwijl mn vrienden het af hebben en praten ik heb een 8. En dan denk ik : ben ik hier met mijn 5, 4 rot vak

Marja, 09-03-2012 13:59 #3
Mijn dochter heeft ook zo'n moeite met wiskunde. Ik heb haar dit artikel doorgemailed zodat ze ziet dat ze echt niet de enige is (dat denkt ze namelijk). Het ontbreekt haar idd aan rekenkundig inzicht en het zou zo zonde zijn als ze alleen door die onvoldoende op wiskunde haar HAVO niet haalt (de rest v.d. vakken gaat wel goed). Lastig, zo lastig.
Vroeger kon je dit vak laten vallen, dat gaat helaas niet meer nu.

Sophie, 21-05-2011 20:52 #2
Ook mij ontbreekt het aan het wiskundig inzicht. Het is zo frustrerend om úrenlang aan één rotparagraaf te zitten terwijl je hoogbegaafde klasgenoten het binnen een minuutje afhebben en gezellig met zn allen een acht halen. Ik haal standaard een vier met dat ik er hard voor werk.

Dion, 02-10-2008 16:52 #1
Ik heb helemaal geen wiskundig inzicht helaas, ik kan vaak uren naar een hoofdstuk staren zonder iets te begrijpen. Ik heb vanmiddag een proefwerk gemaakt(kansberekeing) en ik verwacht dat ik daar een dikke onvoldoende ga halen. Hopelijk kan ik uiteindelijk de havo halen.

Infoteur: Constantijn
Laatste update: 30-06-2008
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 10
Schrijf mee!