InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Profielkeuze - Hoe maak je deze keuze?

Profielkeuze - Hoe maak je deze keuze?

In de derde klas van het voortgezet onderwijs kom je als leerling voor een (lastige) keuze te staan. Er wordt van je verwacht dat je een profielkeuze zult maken. Dit is natuurlijk niet altijd even gemakkelijk. Hier vind je enkele tips om ook deze keuze in je leven te kunnen maken.

Profielen

Om ergens een keuze te moeten maken is het vanzelfsprekend dat je weet waaruit je kunt kiezen. Bij de profielkeuze kun je als scholier kiezen uit vier verschillende profielen. Deze zijn:

  • Natuur en Techniek
  • Natuur en Gezondheid
  • Economie en Maatschappij
  • Cultuur en Maatschappij

Alle namen van de profielen beschrijven eigenlijk al de inhoud van deze profielen, maar toch:
‘Natuur en techniek’ is een richting waarbij je veel te maken krijgt met exacte vakken en waarbij je de technische kant op gaat. Wiskunde, bouwen, ontwerpen, etc.

‘Natuur en gezondheid’ is een richting waarbij je veel te maken krijgt met veel medische en biologische dingen. Hierbij krijg je in je vakkenpakket vakken zoals biologie, natuurkunde, etc.

‘Economie en maatschappij’ is de richting waarbij je veel te maken krijgt met financiën. Je onderzoekt veel en rekent ook veel. Dit profiel is erg handig als je de zakenwereld in wilt.

Bij ‘Cultuur en maatschappij’ leer je je creativiteit te ontwikkelen en dit over te brengen naar andere mensen. Je leer hoe je met de medemens om moet gaan en krijgt veel met communicatie te maken.

Alle profielen verschillen van elkaar wat betreft de vakken. Elk profiel beschikt over de eigen profielvakken. Dit zijn verplichte vakken die in dit profiel zitten, naast de basisvakken.
  • Natuur en techniek: Wiskunde B, Natuurkunde, Scheikunde
  • Natuur en gezondheid: Wiskunde A (of hoger), Scheikunde, Biologie
  • Economie en maatschappij: Wiskunde A (of hoger), Economie, Geschiedenis
  • Cultuur en maatschappij: Wiskunde C (of hoger), Geschiedenis

Een keuze maken

Er zit niks anders op, je moet een keuze maken. Maar hoe doe je dit?
Er bestaan verschillende methoden die jou en je klas of school de mogelijkheid bieden jezelf te testen. In verschillende tests wordt duidelijk welk profiel het beste bij je past en bij sommige ook welk beroep het beste bij je past. Een zo’n test heet een ‘profielkeuzetest’. Ook kun je terecht bij een ‘beroepskeuzetest’ waarbij het (soort) beroep wat bij jou past duidelijk wordt gemaakt. Met deze informatie kun je vervolgens een passend profiel kiezen.

De profielkeuzetests maken gebruik van jouw interesses en kwaliteiten. Dit kan jij natuurlijk zelf ook zonder de computer. Bij het maken van deze keuze moet rekening houden met de volgende dingen:
  • Wat vind je leuke vakken?
  • Waar ben je goed in?
  • Wat geven de docenten als advies?

Denk dus niet naar een profiel te willen gaan waar je vrienden of vriendinnen heen gaan. Aan een profiel zit je de rest van je middelbare schooltijd vast. Als je een profiel kiest wat niet bij je past kan dit hele vervelende en vooral lastige schooljaren opleveren.
© 2008 - 2019 Grotefrits, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Profielkeuze; Natuur & TechniekProfielkeuze; Natuur & TechniekAl op jonge leeftijd moeten leerlingen een belangrijke keuze maken voor de toekomst. In de derde klas van zowel de HAVO…
Profielkeuze; Economie & MaatschappijProfielkeuze; Economie & MaatschappijAl op jonge leeftijd moeten leerlingen een belangrijke keuze maken voor de toekomst. In de derde klas van zowel de HAVO…
Profielkeuze; Natuur & GezondheidProfielkeuze; Natuur & GezondheidAl op jonge leeftijd moeten leerlingen een belangrijke keuze maken voor de toekomst. In de derde klas van zowel de HAVO…
Profielkeuze; Cultuur & MaatschappijProfielkeuze; Cultuur & MaatschappijAl op jonge leeftijd moeten leerlingen een belangrijke keuze maken voor hun toekomst. In de derde klas van zowel de HAVO…
Profielkeuze; Verdiep je in je karakter en kwaliteitenProfielkeuze; Verdiep je in je karakter en kwaliteitenAl op jonge leeftijd moeten leerlingen een belangrijke keuze maken voor de toekomst. In de derde klas van zowel de HAVO…

Reageer op het artikel "Profielkeuze - Hoe maak je deze keuze?"

Reacties

Fenneke, 04-06-2012 15:09 #7
Voor een VMBO-T school, moet je dan voor de derde klas ook vakken kiezen? Profielen? Ik vind alleen info over Havo Vwo scholen.

Fera, 30-11-2011 18:23 #6
Hallo,
Weet iemand of je ook kan wisselen van profiel?
Dus in de 6e van n&g/n&t naar E&m gaan? Ik vind namelijk de vakken van N&G/N&T moeilijk, maar wil het graag proberen omdat ik die vakken nodig heb voor mijn (tot nu toe) favo studie.
Bedankt! Gr. Fera

Laila, 10-03-2010 18:24 #5
Ik heb een vraag: ik moet volgende week een profiel kiezen en ik heb helemaal geen idee wat ik ga kiezen. De mensen aan wie ik vraag geven allemaaal verschillende adviezen. Ik ben bang om de verkeerde keuze te maken daarom vraag ik jullie om aantebevelen welke profiel bij mij past. Zouden jullie ook voorbeelden geven van beroepen die bij die aanbevolen profiel past?

S., 22-10-2009 21:26 #4
Ik vind toch dat de voorlichting voor het kiezen van je profiel wat te wensen over laat. Ik heb zelf gemerkt dat het halfverwege de 3e klas erg moeilijk is om een wel overwogen keuze te maken. Leraren zouden meer moeten laten zien wat voor opleidingen bij bepaalde vakken en profielen horen. Én welke beroepen je daar later mee kunt uitoefenen. Anders eindig je toch altijd met een groep die overhaast heeft gekozen omdat ze dachten te weten wat ze leuk vonden. Ik spreek uit ervaring.

Martijn, 06-05-2009 16:33 #3
Als je wilt weten hoe je toekomst eruit kan zien als je een Natuur-profiel kiest, kijk 'ns op profielkeuze.tudelft.nl.

H. Ten Berg, 09-02-2009 14:25 #2
Tijdens het googlen kwam ik op jullie site terecht en vond daar voor de "leek" beknopte en interessante informatie. Wat mij echter heel erg stoorde, is dat bij de uitleg van het profiel Economie en Maatschappij het "zakenwereldje" genoemd wordt. Dit klinkt erg badinerend, alsof je kruideniertje gaat spelen met de grote mensen. Dat "tje" zou ik weghalen! Reactie infoteur, 09-02-2009
Ik heb 'het zakenwereldje' maar even aangepast naar 'de zakenwereld'.

Bedankt voor uw reactie.

Joey, 03-04-2008 17:46 #1
Ik heb een vraag:

Ik zit in 3 HAVO en twijfel nog steeds over mijn keuze. Ik wil later wat in de sport doen, maar ik wil natuurlijk ook wel wat geld verdien (iets meer dan de gemiddelde mens) Maar mijn vraag is of jullie voor mij misschien een goede profielkeuze kunnen maken die bij mij past, zodat ik die kan kiezen.

Ik wil iets in de sport of in de horeca doen.
Natuurkunde, Scheikunde en Frans zijn niet mijn vakken.

Zouden jullie dan a.u.b. een profielkeuze aanbevelen + de vakken die erbij komen.

Ik heb gehoord over een trainer/coach opleiding wat mij erg aanspreekt.

Want ik ben eigenlijk bang dat ik de verkeerde profiel kies.

Is er ook geen site waarbij ik vragen moet beantwoorden en dat daaruit mijn profielkeuze komt. Reactie infoteur, 03-04-2008
Helaas is dit artikel er niet om een profiel voor jou samen te stellen. Er zijn wel degelijk test waarbij jij vragen invult en er een profiel uitkomt. Google maar eens op 'Profielkeuzetest'. En het is toch uiterst logisch dat jouw school er ook iets aan doet? Zo zit ik in 3 VWO en werken wij met de hele klas de Qompas methode af.

Infoteur: Grotefrits
Laatste update: 09-02-2009
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 7
Schrijf mee!