InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Vrije software in het onderwijs

Vrije software in het onderwijs

Software die je kan gebruiken in de lessen is niet altijd even goedkoop. Daarnaast treden er soms problemen op met de toegekende rechten wanneer je de programma's wil installeren in een netwerk. Zonde dus, als je een duur programma hebt aangekocht en het blijkt dan niet goed te werken op je schoolPC's. Gelukkig bestaan er tegenwoordig zeer goede, gratis alternatieven, die je zonder risico kan uitproberen op school. Ik zet er enkele op een rijtje.

Rekentest

Rekentest is een gratis rekentrainer voor de basisschool. Het programma kan een rapport maken van de geleverde resultaten. Verder is het ook mogelijk een klasmanagementssysteem op te zetten over het netwerk. De netwerkversie is echter betalend.

Jossoft

Jossoft heeft een CD ontworpen met programma's voor taal en rekenen. De rekenoefeningen behandelen vooral onderwerpen rond getallenkennis en hoofdbewerkingen en zijn bedoeld voor de eerste 3 klassen van de lagere school.
De taaloefeningen zijn bedoeld om te oefenen op het lezen en vervoegen van woorden en werkwoorden. Je kan de volledige CD als image op je computer installeren. Door de CD te starten krijg je de keuze uit de verschillende taal- en rekenprogramma's.

TVBsoft

TVBsoft heeft gratis programma's voor groep 1 tot en met groep 8. Het aanbod is zeer gevarieerd. Alle programma's zijn voorzien van een schermafdruk en een extra woordje uitleg en kunnen individueel gedownload worden. Voor groep 1, 2 en 3 zijn er vooral oefeningen rond visuele discriminatie, geheugentraining en voorbereidend rekenen. Later komt er ook rekenen, werken met de klok en met geld, spelling en andere taaloefeningen bij.

RBsoft

Op rbsoft.classy.be vinden we niet alleen taal- en rekenoefeningen, maar ook oefeningen voor het vak wereldoriëntatie. Vooral oefeningen die passen bij thema's over het leefmilieu komen aan bod. Verder bevat de site ook enkele programma's die helpen bij het klasbeheer. Deze programma's zijn geschreven voor het buitengewoon basisonderwijs. Enkele programma's voor het vak muzische vorming zijn zeer interessant. De kinderen kunnen hiermee bijleren over het orkest en componisten. Tot slot zijn er nog enkele hulpjes en spelletjes die handig zijn binnen een klas of school: een bibliotheekprogramma, enkele programma's over veiligheid op het internet en zo meer.

Klascement

Klascement bevat een onderdeel waar iedereen vrije software kan toevoegen. Je vindt er programma's terug die ook op de vorige sites voorkomen, maar klascement bevat nog heel wat meer. Om aan de programma's te kunnen moet je lid worden, maar dat is gratis.

Bovenstaande lijst is slechts een beperkt voorbeeld van wat er op het internet te vinden is aan goede software voor het onderwijs. Nog langer is de lijst met online oefeningen voor leerlingen. Deze rubriceren is echter onbegonnen werk.
© 2008 - 2019 Ingedc, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vrije software in het onderwijs"

Infoteur: Ingedc
Gepubliceerd: 05-02-2008
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!