InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Overstap mbo naar hbo, hoe kan ik me hierop voorbereiden?

Overstap mbo naar hbo, hoe kan ik me hierop voorbereiden?

Overstap mbo naar hbo, hoe kan ik me hierop voorbereiden? Je zit te denken aan een vervolgopleiding na je mbo studie. Dit brengt de nodige spanning met zich mee. Zou ik het aankunnen? Zou het verschil groot zijn? Dit zijn vragen die jij jezelf waarschijnlijk al gesteld hebt. Hoe beter je je op de overstap naar het hbo voorbereidt, hoe kleiner de kans op een gebrek aan motivatie, financiële problemen en studievertraging. Daarom hier goede tips voor de echte doorzetters!

Bezoek een open dag

Wanneer je open dagen bezoekt, kom je erachter of er een opleiding tussen zit die jou aanspreekt. Ook krijg je bij dit bezoek een beeld van de school, lesinhoud en een schooldag. Iedere hbo geeft mogelijkheden om een open dag te bezoeken. Vaak is dit twee keer per jaar. Houd goed in de gaten wanneer er een open dag is van jouw toekomstige vervolgopleiding en ontdek wat het beste bij jou past!

Maak een planning

Het is erg belangrijk dat je je voorbereid op de lesstof. Het maken van een planning kan daarom helpen bij het overzicht te houden. Vaak wordt er vanuit de opleiding een reader aangeboden per lesperiode. In deze reader staat per week wat er moet gebeuren. Het kan ook zijn dat jij het liever zelf opschrijft, omdat dit voor jouw makkelijker is. Koop een agenda of zorg dat je op papier een planning uitwerkt.

Voorbereiden is het halve werk

Wanneer je voorbereidt op school aankomt, zal je merken dat je goed mee kan tijdens de lessen. Op het hbo krijg je ook te maken met hoorcolleges. Dit zijn lessen die in een grote ruimte gegeven worden aan personen met dezelfde opleiding als jij. Wanneer je deze hoorcolleges volgt, heb je extra ondersteuning over de lesinhoud. Het kan heel fijn zijn deze bij te wonen wanneer je moeite hebt met de leerstof. Een tip is om aantekeningen te maken die je later weer kunt gebruiken.

Hoe overleef ik het leren?

Wanneer de tentamenweek in zicht komt, is het belangrijk op tijd te beginnen. Zorg ervoor dat je een rustige plek opzoekt, zodat je fijn kan leren. Op sommige hbo-scholen zijn ook stilteruimtes, deze kunnen heel effectief zijn. Als je een actieve leeshouding aanneemt, blijf je alert. Dit betekent rechtop zitten, ontspannen schouders en hoofd recht. Zorg dat je alles wat je nodig hebt binnen handbereik hebt, wanneer je je leerspullen bij elkaar moet zoeken kan je afgeleid worden door andere zaken. Het uitzetten van je telefoon kan dan ook erg goed helpen, dit voorkomt dat je gaat appen in plaats van leren.

Studiepunten

Een compleet nieuw begrip waar je mee te maken krijgt op het hbo is het behalen van studiepunten. Per behaalde toets krijg je een aantal studiepunten. Wanneer je in je eerste jaar 60 studiepunten behaald hebt, heb je je propedeuse. Het behalen van dit papiertje betekent dat je eventueel door kan stromen naar een universiteit. Je propedeuse kun je in je eerste jaar halen. Voorheen moest je fit formulier binnen een jaar behalen, maar anno 2017 mag je er ook twee jaar over doen. Als je hem na deze tijd niet behaald hebt, moet je van school af.

Trek op tijd aan de bel

Het kan zijn dat je in het begin aanloopt tegen een aantal problemen. Niet getreurd, je hebt altijd een persoonlijke coach die jou helpt door je schoolcarrière heen te komen. Je kan naar je persoonlijke coach gaan wanneer je bijvoorbeeld moeite hebt met de leerstof, problemen thuis of een tekort hebt aan studiepunten. Wanneer je moeite hebt met het schrijven van Nederlandse verslagen, kan je bij sommige scholen ook bijles volgen. Voor je aan de opleiding begint, kun je ook speciale schakelcursussen volgen. Hierdoor kun je alvast wennen aan het niveau. Hulp is er altijd, dus je staat er niet alleen voor!

Goede motieven voor de overstap

Wanneer je als vooropleiding mbo gedaan hebt, ben je verder ontwikkeld in je manier van denken. Je hebt geen havo gedaan, maar je hebt zeker ook niet stilgezeten! Het voordeel van doorstuderen is dat je je bagage vergroot. Je hebt tijdens je mbo-jaren misschien al een kijk ontwikkeld op het werkveld. Tijdens je hbo-opleiding kan je jezelf dan richten op nog meer inhoud en kennis van je vak. Het is belangrijk dat jij zelf het gevoel hebt meer te willen leren. Als jij gedreven en gemotiveerd bent om hogerop te komen, dan is hbo de perfecte overstap.
© 2017 - 2019 Tulpje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Studie: Alles over de propedeuseStudie: Alles over de propedeuseVolgt u een HBO opleiding? Dan krijgt u automatisch te maken met de term 'propedeuse'. Maar wat is een propedeuse nu pre…
Tentamenvoorbereiding: een paar handige tipsDe tentamens of examens staan weer voor de deur. Zelfs voor de meest koele kikker kunnen de tentamens nog wel eens voor…
Studiepunten (ECTS) omzetten in het BuitenlandStudiepunten (ECTS) omzetten in het BuitenlandHet omzetten van studiepunten (ECTS) in het buitenland. Op universiteiten in het buitenland is er vaak sprake van versch…
Hoe maak ik een planning en hoe houd ik me eraan?Plannen, een planning maken en vooral: je eraan houden. Een planning maken lukt vaak nog wel, maar de uitvoering gaat va…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash, Pexels
  • http://www.carrieretijger.nl/opleiding/ho/mbo-hbo
  • http://www.carrieretijger.nl/opleiding/ho/mbo-hbo/goede-motieven
  • http://www.carrieretijger.nl/opleiding/ho/soepel-door-hbo/leerstof-bestuderen

Reageer op het artikel "Overstap mbo naar hbo, hoe kan ik me hierop voorbereiden?"

Infoteur: Tulpje
Laatste update: 29-01-2017
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!