InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Gratis onderwijs van de non-profitorganisatie Khan Academy

Gratis onderwijs van de non-profitorganisatie Khan Academy

Gratis onderwijs van de non-profitorganisatie Khan Academy De non-profitorganisatie Khan Academy stelt gratis onderwijs beschikbaar voor mensen over de hele wereld. Khan Academy ontstond in 2006 en is uitgegroeid tot een wereldwijde organisatie met lessen in meer dan dertig talen. Ook zijn er honderden vrijwilligers en tientallen werknemers dagelijks bezig het aangeboden onderwijs te verbeteren en worden ze gesteund door bedrijven zoals NASA, Google en vele universiteiten over de hele wereld. In 2018 heeft Khan Academy al meer dan 50 miljoen gebruikers.

Inhoud

Wat is Khan Academy?

Khan Academy is een door Salman Khan opgerichte non-profitorganisatie. De organisatie is in september 2006 opgericht met als doel het beschikbaar stellen van gratis onderwijs voor iedereen, overal. Khan Academy heeft tientallen werknemers en wordt vooral ondersteund door vrijwilligers en donaties. Ze hebben partnerships met grote bedrijven en onderwijsinstellingen zoals NASA, om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Ook bieden ze gratis tools aan waarmee studenten bijvoorbeeld kunnen bijhouden hoeveel ze hebben geleerd, of hoe hun score is verbeterd. Op de website van Khan Academy kan iedereen gratis een account aanmaken en een van de duizenden online lessen volgen. Verschillende lessen van Khan Academy zijn in 2018 al in 36 talen vertaald, om zoveel mogelijk mensen te kunnen bereiken. Het idee achter deze organisatie is dat gratis onderwijs belangrijk is voor iedereen, en zal daarom, volgens de medewerkers van Khan Academy, altijd gratis blijven. Naast opties voor studenten, zijn er ook delen van de website gericht op ouders en docenten. Deze pagina's helpen ouders en docenten uitleg te geven over bepaalde onderwerpen, zoals wiskunde of biologie. Khan Academy wordt dan ook als hulpmiddel gebruikt op vele scholen, en heeft voor iedereen wel een interessante les.

Hoe en wat kun je bij Khan Academy leren?

Iedereen kan een account aanmaken op Khan Academy, en vervolgens inloggen op de website of app. Deze app is te vinden in de App Store, Google Play, etc. Je kunt nadat je bent ingelogd leren door video's te bekijken, teksten te lezen en oefenvragen te maken. Er wordt bijgehouden wat je doet en je krijgt punten voor alles wat je doet. Zo kun je medailles verdienen die dan op je profiel te zien zijn. Khan Academy is dagelijks bezig met het verbeteren van de kwaliteit en het vergroten van de hoeveelheid lessen, zodat iedereen kan blijven leren.

Er zijn veel verschillende onderwerpen waaruit je kunt kiezen. Alle soorten wiskunde, van basisschoolniveau tot universiteitsniveau, biologie, scheikunde, natuurkunde, economie, geschiedenis, muziek en nog veel meer. Daarnaast zijn er nog video's die niet per se met school te maken hebben, maar wel interessant zijn. Bijvoorbeeld de video waarin ze uitleggen of Mars echt rood is, wat de verschillen tussen het huren en kopen van een huis zijn, en dergelijke. Wanneer je denkt genoeg te weten kun je zelfs oefententamens maken, die op scholen en universiteiten ook gebruikt worden om te oefenen. Doordat Khan Academy zoveel steun krijgt van onderwijsinstellingen en veel donaties van andere grote bedrijven krijgt, kunnen ze de kwaliteit van de lessen hoog houden. De vele programmeurs die vrijwillig of betaald voor Khan Academy werken, zorgen dat er steeds nieuwe spellen beschikbaar worden, zodat het leren leuk blijft.

Beoordelingen

De Khan Academy app heeft in 2018 in de Google Play Store 4.6/5 sterren. De app wordt zeer positief beoordeeld door gebruikers, en is tot begin 2018 ruim 5 miljoen keer gedownload. De Apple store geeft deze app tegelijkertijd hetzelfde cijfer.

PcMag.com, een website die onder andere apps, games en bepaalde bedrijven beoordeeld geeft Khan Academy 4/5 sterren. Ook hier wordt de organisatie zeer positief beoordeeld voor zijn grote hoeveelheid lesmateriaal en het feit dat iedereen zich gratis kan aanmelden.

Khan Academy heeft ook een aantal prijzen gewonnen. In 2009 ontving de organisatie bijvoorbeeld de Microsoft Tech Award voor onderwijs. Daarnaast hebben vele mensen hun steun uitgebracht aan Khan Academy. Zo heeft Bill Gates er zeer positief over gesproken, hebben ze van Google een donatie van twee miljoen dollar gekregen én mocht Salman Khan een presentatie geven op de TED-conferentie van 2011.

Alternatieven voor Khan Academy

Er zijn een aantal organisaties vergelijkbaar met Khan Academy. Deze zijn een stuk kleiner en bieden vaak ook officiële online cursussen aan. De meeste hiervan zijn echter niet gratis. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
  • Udemy
  • Coursera
  • edX
  • UdaCity
  • Wikibooks
  • SoloLearn
  • TED-Ed
© 2016 - 2019 Muhren, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gratis leren programmeren met CodecademyGratis leren programmeren met CodecademyCodecademy is een online platform waar iedereen gratis kan leren programmeren. Het is een zeer populaire website met in…
Het DaltononderwijsJe kind gaat naar de basisschool. Er moet een belangrijke keuze gemaakt worden. Naar welke school gaat je kind en wat vo…
Wat kost het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs?Wat kost het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs?Een studie voor de kinderen kost jaarlijks duizenden euro’s. Het basisonderwijs en voortgezet onderwijs wordt grotendeel…
Een middelbare school kiezenJe zit in groep acht en je moet een middelbare school kiezen. Het is een belangrijke keuze. Waar moet je op letten om ee…
Particulier onderwijs, toenemende plaats in onderwijslandUit onvrede met het reguliere onderwijs sturen meer en meer ouders kinderen naar het particulier onderwijs. Volgens het…
Bronnen en referenties
  • https://www.khanacademy.org/about
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Khan_Academy
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Khan_Academy
  • https://nl.khanacademy.org/
  • http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2397123,00.asp

Reageer op het artikel "Gratis onderwijs van de non-profitorganisatie Khan Academy"

Infoteur: Muhren
Laatste update: 08-03-2018
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!