InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Hoe volg ik gratis online colleges aan een universiteit?

Hoe volg ik gratis online colleges aan een universiteit?

Hoe volg ik gratis online colleges aan een universiteit? Steeds meer universiteiten bieden het aan: online colleges. Deze colleges zijn ontwikkeld op basis van videolectures die je via het internet kan bereiken. Ook bieden deze sites vaak de mogelijkheid aan om een certificaat te verdienen door een toets die je vervolgens weer op je CV kan noemen. Dit kost echter wel geld. Ook is het mogelijk om een universitaire cursus gratis te volgen. Je hebt dan alsnog toegang tot alle onderdelen van de collegereeks zoals het discussieforum, de videolectures en de opdrachten. Op deze manier kan je zonder collegegeld te betalen veel leren van de internationaal meest gewaardeerde universiteiten.

Voordelen van online colleges

Er zijn veel voordelen te noemen. Allereerst is het gratis: je krijgt de beste colleges van de meest gewaardeerde professoren zonder iets te betalen. Daarnaast hoef je niet ingeschreven te staan bij een universiteit. Dus ook wanneer je niet de kwalificaties hebt maar wel geïnteresseerd bent in een bepaald vak kan je het gewoon volgen. Bij het aanmaken van een account worden alleen de standaard gegevens als naam en e-mail maar niet een eventuele vooropleiding gevraagd. Zo zijn online colleges ook een ideale manier voor afgestudeerde en werkende mensen die tegelijkertijd ook nog wat willen bijspijkeren over bepaalde ontwerpen. Of dat nou voor het werk is of eigen interesse en verbreding, het maakt niets uit. Er worden colleges aangeboden in een breed scala: van voedsel tot rechten, van muziek tot aan ICT. Door middel van deze online colleges kan je ofwel je interessegebied nog verder uitdiepen ofwel een gedeelte van een nieuwe opleiding volgen waardoor je je eigen kennis drastisch verbreedt.

Nadelen van online colleges

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat weinig studenten die aan een cursus beginnen die daadwerkelijk afmaken. Het is veel moeilijker een collegereeks af te maken wanneer er niemand is die controleert of je het volhoudt. Een tip kan dan ook zijn om maximaal één college tegelijkertijd te doen en niet te beginnen als je er te weinig tijd voor hebt. Daarnaast is een groot nadeel dat je het bijna nooit bij je huidige universiteit voor elkaar kan krijgen om studiepunten te krijgen voor de online colleges die je online volgt. Er is dus geen bewijs of beloning voor je inzet. Het moet puur uit eigen interesse en verbreding komen.

De populairste online college sites besproken:

Coursera

Coursera is een van de grootste sites voor ''massive open online courses'' (MOOCs). In september 2014 had Coursera 9.2 miljoen gebruikers, 750 cursussen van 111 universiteiten. Alle cursussen op Coursera zijn gratis, daarnaast is er een optie om een certificaat ter bewijs van afronding van het college aan te schaffen voor 30 tot 90 dollar. Hiervoor moet je wel voor het eindexamen slagen wat vaak live via webcamcontact wordt afgenomen. Coursera is bereikbaar via de website maar ook via een applicatie waardoor je makkelijk de colleges via een tablet of smartphone kan kijken. Het grootste voordeel van Coursera is dat het een ontzettend breed cursuspakket aanbied, Naast wiskunde, ICT, natuurkunde en technische vakken worden er ook cursussen gegeven over geesteswetenschappen, kunst, muziek, biologie en sociale wetenschappen.

edX

Dit is een MOOC website die niet op winst uit is. Alle cursussen zijn gratis en het is een officieel non-profit bedrijf. De site is opgericht door het Massachusetts Institute of Technology (beter bekend als MIT) en de Harvard University. In juli 2014 had de site meer dan 2.5 miljoen gebruikers en 240 cursussen. EdX is iets kleiner dan Coursera maar het bevat ook een breed scala aan onderwerpen. Zo zijn er aparte cursussen in architectuur, scheikunde en ''energy & earth sciences'' te vinden. De website is iets minder gebruikersvriendelijk in vergelijking met Coursera. De non-profit heeft daarnaast geen app waarmee alle colleges beheerd kunnen worden. Alhoewel technisch gezien de applicatie een stuk minder te bieden heeft zijn er zeer prestigieuze universiteiten verbonden aan edX waardoor het zeker het browsen door de cursussen waard is.

Udacity

Veel minder breed en niet altijd gratis maar heel specifiek en ontwikkeld, dat is Udacity. Deze MOOC website biedt voornamelijk cursussen aan over ICT en programmeren. Daarnaast zijn er ook cursussen over wiskunde, bedrijfskunde, wetenschappen en techniek. Vaak zijn gratis colleges uit te breiden met diensten waar je voor moet betalen zoals coaching en examens. Zo is Udacity een stuk minder toegankelijk maar op het gebied van informatica bevat het internationaal gezien de allerbeste colleges. Daarom is het het zeker waard om Udacity ook eens te onderzoeken wanneer je geïnteresseerd bent in computers en programmeren.
© 2014 - 2019 Sveneras, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.coursera.com
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Massive_open_online_course
  • http://en.wikipedia.org/wiki/EdX

Reageer op het artikel "Hoe volg ik gratis online colleges aan een universiteit?"

Infoteur: Sveneras
Gepubliceerd: 14-09-2014
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!